Preşedintele Chinei declară război culturii occidentale care îi inundă ţara

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Liderii comunişti s-au săturat de Lady Gaga şi "Avatar". China va menţine restricţiile asupra produselor culturale occidentale şi va da mai mulţi bani companiilor chineze să creeze produse culturale care să placă şi chinezilor, dar să şi sporească influenţa Chinei în lume.

Fără Lady Gaga, "Avatar" sau showuri de tipul "American Idol". China trebuie să-şi consolideze propriile producţii culturale pentru a se apăra de asaltul Occidentului asupra culturii şi ideologiei ţării, a scris preşedintele Hu Jintao într-un eseu publicat în revista Partidului Comunist ("Căutarea adevărului"). Cuvintele prezidenţiale semnalează declanşarea unei noi politici, scrie "New York Times".

Liderul chinez a trasat o linie dură între cultura din Vest şi cea chineză şi a lăsat de înţeles că există un război tot mai acut între cele două.
"Trebuie să vedem clar că forţe externe ostile intensifică un complot strategic de occidentalizare şi divizare a Chinei, iar terenul ideologic şi cultural sunt domeniile în care se infiltrează pe termen lung", a avertizat Hu Jintao. "Trebuie să înţelegem în profunzime seriozitatea şi complexitatea încleştării idelogice şi să dăm întotdeauna alarma. Să rămânem vigilenţi şi să luăm măsuri puternice", a adăugat liderul chinez.
Aceste măsuri, crede el, ar trebui axate pe dezvoltarea produselor culturale care pot stârni interesul chinezilor şi care pot satisface "nevoile spirituale şi culturale în creştere ale poporului".

"Noi suntem slabi"

Liderii chinezi avertizează de mai mult timp că manifestările culturii şi artei populare din vest pun le pun în umbră pe cele chineze. Filmele cu cele mai mari încasări în ultimul timp în China au fost "Avatar" şi "Transformers3", iar muzica solistei Lady Gaga este la fel de popular ca muzica oricărui solist chinez. În octombrie, la cea de-a şasea plenară a Comitetului Central al Partidului Comunist, oficialii comunişti au dezbătut necesitatea de a întări "securitatea culturală a Chinei".

"Puterea culturii chineze şi influenţa sa internaţională nu e pe potriva statului internaţional al Chinei. Cultura internaţională a Vestului e puternică, noi suntem slabi", mai scrie preşedintele Hu în eseu.
Diatriba liderului chinez semnalează şi că ţara va menţine limitele stricte impuse importurilor de produse culturale. În fiecare an, agenţia care se ocupă de reglementarea filmelor permite intrarea a doar 20 de filme străine care pot face şi profit pe piaţa chineză. Studiourile de la Hollywood au criticat acest sistem de ani în şir şi au făcut lobby pe lângă guvernul SUA să pună presiune asupra Chinei şi să o convingă să renunţe la această cotă.

Reality show doar cu voie de la partid

Mesajul înseamnă de asemenea că guvernul de la Beijing va da mai mulţi bani de la buget companiilor chineze pentru a crea produse culturale - de la cărţi la producţii muzicale live. Totuşi, politica pare să ucidă din faşă produsele care s-ar plia unei pieţe libere, pentru că banii de la stat vin la pachet cu cenzura. Unele showuri (în special cele de genul "reality show" unde se votează) sunt cenzurate sau chiar eliminate dacă guvernul le consideră inacceptabile sau are impresia că lasă libertăţi prea mari populaţiei. Din 126 de emisiuni de entertainment difuzate de televiziunile chineze în prime-time, au mai rămas doar 38.
Acesta este şi cel mai important reproş al artiştilor şi intelectualilor chinezi: cenzura de stat care împiedică artiştii şi operele lor să îşi atingă potenţialul deplin.

Dar Partidul Comunist are alte priorităţi. În 2012, şapte din cei mai înalţi nouă oficiali ai partidului, inclusiv Hu Jintao, se vor retrage din comitetul central. Iar Hu Jintap speră ca această luptă culturală să fie ultimul moment definitoriul al preşedinţiei sale.
China vrea însă să controleze şi să-şi sporească şi influenţa culturală dincolo de hotare. Guvernul de la Beijing a deschis deja numeroase Institute Confucius peste tot în lume, pentru a-I ajuta pe străini să înveţe chineza. Pompează de asemenea o grămadă de bani în organizaţii media controlate de stat precum agenţia de ştiri Xinhua sau Televiziunea centrală chineză (CCTV). Şefii redacţiilor chineze din întreaga lume declară că sunt optimişti că versiunea oferită de ei asupra evenimentelor internaţionale va deveni la fel de vizionată ca şi cea oferită de organizaţiile media occidentale.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite