China îngheaţă comenzile de avioane Airbus din pricina taxei UE pe emisiile de CO2

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Decizia UE a adus deja EADS, concernul care produce Airbus, pierderi de 100 de milioane de euro.

Louis Gallois, preşedintele executiv al EADS (concernul care produce Airbus) a avertizat că guvernul chinez a îngheţat comenzile de Airbus 330 şi 380 din cauza taxei pe emisiile de dioxid de carbon impusă de UE. Taxa europeană ar putea cauza astfel pierderi de 100 de milioane de euro concernului, potrivit "Le Figaro".

A venit şi ora represaliilor pentru taxa pe emisiile de CO2, impusă de UE tuturor companiilor aeriene care intră în spaţiul aerian al UE. Taxa a intrat în vigoare pe 1 ianuarie. Toate marile state,inclusiv Statele Unite, China, India, Rusia au denunţat taxa şi au avertizat că nu o vor accepta. China a trecut deja la pasul următor şi a îngheţat comenzile de aparate de zbor Airbus făcute de companiile sale aeriene. "Decizia Beijingului are deja un impact asupra industriei: nu au mai fost livrate 45 de avioane Airbus de cursă lungă - 10 aparate A380 ("Superjumbo") şi 35 de aparate A 330", a explicat preşedintele executiv al EADS, Louis Gallois.

"În 2013, 6 livrări de A330, iar în 2014 alte 19 livrări sunt ameninţate", a mai avertizat el. Gallois a sfătuit UE să nu se încăpăţâneze să aplice unilateral această măsură. "Pledăm pentru o soluţie concertată la scară mondială. Această taxă europeană nu e o soluţie potrivită. Creează distorsiuni şi ne pune în opoziţie cu restul lumii", a adăugat Gallois, citat de "Le Figaro".

Bruxelles-ul a rămas însă de neclintit în privinţa taxei, iar companiile care nu o vor achita riscă amenzi sau chiar interdicţia de survol al spaţiului aerian european. Bruxelles-ul speră să strângă de la companiile aeriene 705 milioane de euro pe 2012. China a calculat că partea sa ar fi de 100 de milioane şi că ea va creşte de patru ori până în 2020. Guvernul chinez a apreciat că factura nu este corectă şi a refuzat să se conformeze. Beijingul a intrat deja în război comercial cu UE la acest capitol, iar consecinţele vor fi dezastruoase pentru Airbus, cea mai mare companie aeronautică europeană. China, piaţa cea mai dinamică din lume, este vitală pentru Airbus.

Pe lângă avioanele vândute companiilor chineze, Airbus era pe cale să încheie un acord cu Beijingul, pentru deschdierea unei fabrici de asamblare a A320, în schimbul mai multor comenzi. Iar gestul Chinei poate fi urmat şi de alte state emergente. Or, Airbus estima că India şi China reprezintă 40% din cererea mondială de avioane pentru următorii 20 de ani.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite