UE spune „nu“ competiţiei produselor chinezeşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia Europeană consideră că exporturile chinezeşti de biciclete şi de plăci ceramice reprezintă dumping pe piaţa europeană. Nu este prima dată când UE ia măsuri contra produselor chinezeşti. Planul Comisiei Europene privind prelungirea termenului de impunere a taxelor antidumping pentru exportatorii chinezi de biciclete a fost aprobat de majoritatea statelor UE.

UE va impune bariere comerciale pentru bicicletele şi plăcile ceramice importate din China, ca măsură pentru a proteja producătorii europeni, au declarat pentru Reuters surse diplomatice. Acest plan a fost sprijinit de majoritatea statelor UE, potrivit Reuters. Taxele antidumping existente în prezent pentru exportatorii chinezi de biciclete şi piese de biciclete, de până la 48,5%, ar urma să fie  extinse până în 2016, după ce planul Comisiei a fost aprobat de majoritatea statelor membre.

Producătorii europeni de biciclete, cei mai mulţi din Germania şi Italia, au arătat că afacerile lor sunt ameninţate de concurenţa neloială a firmelor chineze. Asociaţia Fabricanţilor Europeni de Biciclete, care reprezintă o industrie cu circa 20.000 de angajaţi, a cerut prelungirea termenului. Extinderea cu cinci ani a perioadei de taxare este maximul permis de regulile comerciale europene. China a avut exporturi de biciclete către UE în valoare de 430 de milioane de euro în 2009, în ciuda taxei antidumping.

Dumping şi la plăcile ceramice

Taxele, impuse prima dată în 1993, au frânat încercările chinezilor de a câştiga o piaţă mai mare în Europa, unde vânzările de biciclete şi de piese de biciclete totalizează 5 miliarde de euro pe an. Taxele au crescut treptat timp de 18 ani. De asemenea, vor fi introduse taxe punitive de până la 69,7%, pe cinci ani, pe importurile de plăci ceramice pentru baie, bucătărie şi pavaj, a căror valoare se ridică la  275 de milioane de euro anual. Aceste taxe au rolul de a contracara exporturile chinezeşti despre care UE spune că sunt ilegale, deoarece au preţuri care afectează marjele de profit ale producătorilor europeni. Ele ar urma să intre în vigoare înainte de jumătatea lui septembrie.

IMM-urile germane ţin piept Chinei

Firmele germane de familie au reuşit să-şi întreacă rivalele chinezeşti, scrie "The Economist". Produsele întreprinderilor mici şi mijlocii din Germania sunt bine construite şi durabile. Nu sunt ieftine, dar fac faţă competiţiei chinezeşti, datorită vitezei procesului de producţie şi a calităţii produselor, deoarece mulţi consumatori preferă siguranţa germană. IMM-urile germane şi-au rafinat reţelele de aprovizionare, fabricile şi reţelele de distribuţie pentru a ajunge mai uşor pe pieţe din alte zone.

Multe firme de familie au puncte de vânzare sau de servicii şi chiar fabrici, în afara ţării. "Companiile de pe pieţele emergente au un potenţial mai mare de creştere. Nu există acum nicio zonă de afaceri care nu e ameninţată de competitori", spune Peter Englisch, partener la Ernst & Young, o firmă de contabilitate". El spune că, pentru a ţine pasul, firmele germane trebuie să angajeze personal străin şi să acumuleze capital, uneori cu ajutorul investitorilor privaţi.

Precauţie pe pieţele mari

Alţi oameni de afaceri germani atenţionează în privinţa părăsirii nişei de confort şi a intrării într-o piaţă mai mare, hipercompetitivă. "Iată ce s-a întâmplat cu industria fotovoltaică", spune Thomas Kautzsch, partener la firma de consultanţă Oliver Wyman. Firme mici germane abia intrate în afaceri au intrat pe piaţa globală a celulelor solare. Au prosperat un timp. Dar guvernul chinez consideră puterea solară "strategică", şi, în scurt timp, firme chinezeşti uriaşe, cu capital mare, le-au trimis în plan secundar.

Există sectoare pe care IMM-urile germane trebuie să le ocolească, cum ar fi utilajele de construcţii, energia sau industria extractivă, cu excepţia cazurilor în care au produse sau maşinării extrem de sofisticate. În ciuda, sau poate datorită acestei prudenţe, sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii germane este în creştere. Vânzările cresc cu aproape 12% pe an. Aşa cum a remarcat René Obermann, şeful Deutsche Telekom, ritmul este "mai rapid decât economia chineză".

Roboţii preiau puterea

Compania chineză Foxconn, cel mai mare producător de electronice din lume, îşi va înlocui angajaţii cu un milion de roboţi. Decizia a fost luată ca urmare a mai multor cazuri de sinucideri la locul de muncă, în uzinele Apple. Unele dintre aceste fabrici au până la 250.000 de angajaţi, iar mulţi suferă de depresie.

Anchetă privind fibra de sticlă

Comisia Europeană a lansat o anchetă privind acuzaţiile de dumping la adresa exportatorilor chinezi de anumite tipuri de fibră de sticlă folosită în producerea bunurilor ce încorporează tehnologie avansată, cum ar fi maşinile cu greutate redusă.Dacă vor fi găsite dovezi de dumping, ar putea fi introduse taxe temporare pe importuri până la sfârşitul lui martie 2012 şi apoi taxe pe cinci ani, începând din septembrie 2012.

Este a doua oară când Uniunea Europeană consideră măsuri defensive pentru a proteja producătorii europeni de ofensiva industriei chineze. Măsura a fost luată în urma reclamaţiei unei organizaţii a producătorilor europeni de fibră de sticlă şi va fi probabil contestată de importatori şi de reprezentanţii industriilor care utilizează acest produs.

În martie, UE a impus taxe pe astfel de produse, dar la o cotă redusă, din cauza criticilor importatorilor, printre care întreprinderea daneză Vestas, cel mai mare producător mondial de turbine eoliene. Relaţiile comerciale UE-China au fost tensionate în ultimele săptămâni de o decizie a Organizaţiei Mondiale a Comerţului, care dă Chinei noi puteri de a ataca taxele UE pe mărfurile în privinţa cărora Europa consideră că au preţuri de dumping  pe piaţa UE. O altă decizie a OMC împotriva limitării exporturilor chinezeşti privind materiile prime foarte căutate va fi probabil contestată de Beijing în următoarele săptămâni.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite