S-au carbonizat îmbrăţişaţi

Reporterii "Adevărului" au asistat miercuri la clipele de coşmar care au urmat imediat după producerea tragediei aviatice din capitala spaniolă "După 25 de ani, Barajas este din nou scena

"După 25 de ani, Barajas este din nou scena unui accident de avion", a fost anunţul sec difuzat la buletinele de ştiri pe monitoarele din aeroport.

Nu după mult timp, sirenele maşinilor de intervenţie şi ale ambulanţelor au început să se audă tot mai clar în aeroportul aglomerat. Prima întrebare pe buzele tuturor: "Există victime?". "Doi morţi în urma prăbuşirii unei curse Spanair", a venit, din partea posturilor de ştiri, răspunsul care a stârnit îngrijorare, dar şi uşurare.

Apoi a început nebunia. 5, 7, 12, numărul victimelor a început să crească în ritm galopant, până când întrebarea de pe buzele tuturor a devenit: "Există supravieţuitori ?". Ore lungi şi apăsătoare a durat bombardamentul de informaţii, deseori contradictorii, referitoare la numărul exact al victimelor.

Imediat după accident, aeroportul a fost împânzit de sute de medici, pompieri, poliţişti şi politicieni. Sute de ziarişti din toată lumea încercau să afle amănunte referitoare la tragicul accident. Liniile telefonice ale birourilor de informaţii din cadrul administraţiilor publice şi al companiei Spanair au cedat.

În învălmăşeala de oficiali, forţe de ordine, voluntari, călători întârziaţi, zeci de persoane îşi căutau plângând rudele şi prietenii. "Fiii şi nepotul nostru se aflau în avion. Nu ştim nimic de ei. Ne rugăm să fie în viaţă", spune de lângă noi o familie spaniolă. Poliţia îndemna la calm, în timp ce personalul medical fugea dintr-o parte într-alta.

În aeroport s-a amenajat o sală specială pentru familiile pasagerilor, unde peste 20 de psihologi şi preoţi acordau asistenţă non-stop. "Rudele victimelor sunt disperate, iar noi şi psihologii le pregătim sufleteşte pentru ce e mai rău", spune un preot la ieşirea din sală.

"Erau îmbrăţişaţi"

Crudul adevăr privind dimensiunile dezastrului devin clare în momentul în care în sală îşi face apariţia şeful de coordonare al Serviciului de Urgenţă Samur, Ervigio Corral. Expresia feţei sale nu trăda nici urmă de speranţă.

"Avionul este făcut bucăţi. Toată zona era plină de sânge şi trupuri carbonizate. Printre morţi se aflau mulţi copii şi femei însărcinate. Familii întregi, arse de vii! Parcă retrăim tragedia de la 11- M", povesteşte acesta şocat.

Unul dintre agenţii serviciilor de urgenţă a declarat că a rămas şocat de ce a văzut la faţa locului. "Erau distruşi, îmbrăţişaţi. Este un miracol că cineva este viu. Cei care am fost de faţă eram tăcuţi. Mirosea a carne arsă şi nu se auzea nicio voce. Doar o tăcere înspăimântătoare şi din când în când voci stinse".

"Frumoasa şi bestia" le-a salvat viaţa

O familie de spanioli din Gran Canaria s-a salvat ca prin minune, pentru că a ajuns la aeroport cu câteva minute întârziere. Perechea se întorcea din concediul petrecut în Turcia.

Făceau escală în Madrid, urmând să plece spre Gran Canaria cu zborul JK 5022. Cei doi au vrut să vadă spectacolul "Frumoasa şi Bestia", susţinut într-un teatru din capitala Spaniei.

"Am luat un taxi şi am mers la teatru. La întoarcere, din cauza traficului aglomerat, am ajuns pe aeroport cu trei minute mai târziu. Cei de la biroul de facturare a echipajului nu ne-au mai permis să urcăm în avion. Am încercat să plecăm cu altă companie, dar nu am mai găsit bilet". Perechea se afla în aeroport în momentul în care a fost anunţată tragedia.

"Nu ne venea să credem că este adevărat. Am scăpat ca prin minune", declară soţul. "Suferim alături de familiile celor dispăruţi, însă ne bucurăm că noi am scăpat cu viaţă. Astăzi ne-am născut pentru a doua oară şi practic începem o nouă viaţă", a afirmat soţia plângând. Ei şi-au anunţat familiile din Gran Canaria că sunt în viaţă şi urmează să plece spre casă în cursul zilei de mâine. Deşi sunt încă în stare de şoc.

"Avionul nu mai avea tavan"

Beatriz Reyes Ojeda, din Vallesco, Canare, revenea din vacanţa sa în Johanesburg, Africa de Sud, alături de nişte prieteni. În Barajas s-a despărţit de aceştia şi s-a urcat în avion. Beatriz şi-a sunat fratele pentru a-l anunţa că a ajuns în Spania şi să o aştepte la aeroport.

Se afla pe primele locuri din avion. După impact, îşi mai aduce aminte doar că un pompier i-a oferit telefonul mobil ca să-şi sune apropiaţii. "Am observat că avionul avea o defecţiune şi îmi mai amintesc doar că, atunci când am ridicat capul, am văzut că avionul nu mai avea tavan".

Dezastrul aerian din Spania

Un avion de linie care decola spre Insulele Canare s-a prăbuşit pe aeroportul Barajas din Madrid ucigând 153 de persoane în ceea ce reprezintă cel mai grav accident din ultimii 25 de ani petrecut în Spania. 19 persoane au supravieţuit accidentului

A doua zi după tragedie

Aeroportul din Barajas a intrat ieri în normalitate. Conform conducerii Aeroporturilor Spaniole şi
Navigaţie Aeriană (AENA), nu s-au consemnat probleme cu aterizările şi decolările. "Toate zborurile funcţionează după programul stabilit", precizează AENA. Atât pistele de aterizare, cât şi cele de decolare
şi-au reluat activitatea şi nu există alte probleme. Angajaţii aeroportului, deşi încă nu au uitat clipele de groază prin care au trecut, s-au întors şi ei la muncă.

Doar pasagerii aflaţi în apropierea găurilor din fuselaj au supravieţuit

O altă femeie a apucat să vorbească cu sora sa care se afla în avion, chiar înainte de momentul decolării. "M-a sunat şi mi-a spus că este posibil să ajungă cu întârziere, deoarece avionul avea probleme tehnice", a spus Fernanda Palomino. Sora sa călătorea împreună cu soţul ei. Amândoi s-au salvat.

"Am auzit la televizor cele întâmplate şi am venit la aeroport într-un suflet. Ştiam doar că sora mea se afla în avion. A fost îngrozitor. Nu ştiam dacă este bine sau se află printre cadavre. Nu pot descrie starea de nervi şi neputinţă pe care le-am simţit. Acum câteva minute m-a sunat sora mea şi mi-a spus că ea şi soţul se află în spitalul Ramon y Cajal.

Amândoi sunt în stare de şoc, dar sunt fericită că cel puţin sunt în viaţă". Sora Fernandei a suferit fracturi de coastă, picior şi şold.

Ea a fost operată noaptea trecută de medicii de la spitalul Ramon y Cajal şi în prezent se află în afara oricărui pericol. Soţul său este ţinut sub supraveghere în secţia Terapie Intensivă, starea ei fiind stabilă. Pacienţii primesc în permanenţă asistenţă psihologică.

Cifră finală: 153 de morţi

Tragedia de pe aeroportul Barajas s-a soldat cu 153 de morţi şi 19 răniţi (bilanţul dat publicităţii până la închiderea ediţiei - n.r.). Ieri, la orele prânzului, pompierii spanioli au reuşit să localizeze ultimele două trupuri neînsufleţite ale victimelor. Este vorba de un adult şi de un bebeluş despre care nu au fost oferite mai multe date.

După cum a informat Eduardo Andreu, directorul Institutului de Medicină Legală de la Madrid, au fost identificate 37 de cadavre, urmând ca şi celelalte să fie recunoscute în 48 de ore. Cadavrele sunt carbonizate şi numai la 59 dintre acestea au putut fi luate amprentele digitale pentru identificare. Restul urmează să fie identificate pe baza probelor de ADN. Starea în care se află cadavrele a făcut ca cercetările să dureze atât de mult.

Cauzele accidentului, încă neclarificate

Pilotul avionului, Antonio Luna, a semnalat în timpul unei prime tentative de decolare o problemă la o priză de aer, dar tehnicienii au autorizat plecarea aparatului de zbor după ce defecţiunea a fost remediată, susţine Spanair. "Problema a fost rezolvată conform reglementărilor", a declarat într-o conferinţă de presă Javier Mendoza, adjunct al directorului general al companiei.

Priza de aer se situează sub o fereastră a cabinei de pilotaj, a precizat acesta. Avionul mai fusese reţinut în hangar din cauza unei probleme la un motor. După studierea cadavrului lui Luna, s-a descoperit că ambele sale braţe fuseseră fracturate, ceea ce înseamnă că a încercat să acţioneze frâna de mână.

O anchetă este în desfăşurare pentru a determina adevăratele cauze ale accidentului. Cutiile negre ale avionului au fost găsite şi se află în cercetare. În mai 2008 a fost supus unei revizii tehnice de rutină.

Cinci copii salvaţi miraculos

Starea celor 19 supravieţuitori ai accidentului aviatic a început să se amelioreze, potrivit "El Pais". Cinci copii, între care doi bebeluşi, au supravieţuit în mod miraculous, dar este posibil să fi rămas orfani. Un oficial din cadrul echipelor de salvare susţine că aceştia au fost proiectaţi într-un râu în urma impactului, fapt care i-a ajutat să nu-şi piardă viaţa.

Doi dintre copii, un băieţel de opt ani şi o fată de 11, au suferit fracturi ale membrelor inferioare, iar un alt copil de şase ani este rănit la cap. În total, există patru adulţi supravieţuitori în stare foarte gravă- trei femei cu vârste de 45, 30-35 de ani, 27 de ani şi un bărbat de 40 de ani. Ceilalţi prezintă fracturi, politraumatisme şi arsuri.

Spanair, criză financiară

Accidentul a survenit pe fondul unei situaţii critice în care se află compania Spanair, care a înregistrat pierderi în valoare de 154 milioane de euro în 2007 şi de 41 milioane de euro în primul trimestru al anului în curs. Cu numai două ore înainte de catastrofă, sindicatul piloţilor Sepla a transmis un comunicat prin care ameninţa cu declanşarea unei greve, denunţând "planul de economii" avut în vedere de operatorul aerian spaniol - deţinut de compania scandinavă SAS.

Spanair a anunţat luna trecută că va reduce cu o treime numărul personalului angajat şi va renunţa la nouă rute ce aduc pierderi. A fost luată această decizie pentru a putea face faţă scăderii numărului de pasageri şi creşterii preţului la combustibil.

Sora mea m-a sunat înainte de decolare şi mi-a spus că este posibil să ajungă cu întârziere, deoarece avionul avea probleme tehnice