Revoluţia jucăriilor, într-o lume high tech

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Celebra Barbie şi Lego au trebuit să se adapteze exigenţelor copiilor din generaţiile noului mileniu, pentru ca producătorii lor să reziste pe viaţă în competiţia cu jocurile pe

Celebra Barbie şi Lego au trebuit să se adapteze exigenţelor copiilor din generaţiile noului mileniu, pentru ca producătorii lor să reziste pe viaţă în competiţia cu jocurile pe computer

Roboţi perfecţionaţi, jucării sofisticate, jocuri video… Universul copiilor de astăzi este cu totul diferit de cel al generaţiilor din secolul trecut. De-a lungul veacurilor, jucăriile au cunoscut o evoluţie uimitoare, de la păpuşile de lut şi titirezii din lumea antică, caleidoscopul de secol XVIII sau trenuleţele electrice din secolul XX. Astăzi, majoritatea obiectelor pentru distracţia copiilor se bazează pe baterii, microcipuri şi computer.

Dacă nu ar fi din plastic, ci o femeie în carne şi oase, păpuşa Barbie ar fi acum o creatură de 1,70 metri înălţime, 41 kilograme, cu bust de 99 de centimetri, talie de 55 şi şold de 83.

Cu toate că ar avea încă un chip atrăgător, la cei 48 de ani pe care i-a împlinit, ea ar trece printr-o criză a vârstei, ca orice femeie trecută de 40 de ani. Dincolo de acest joc imaginar, păpuşa Barbie a depăşit cu adevărat o criză cauzată de scăderile de vânzări, deoarece fetiţele noului secol preferă păpuşile mai agresive şi mai ciudate. Prima păpuşă Barbie a fost prezentată la Târgul American de Jucării din New York, în ziua de 9 martie 1959, de către creatoarea Ruth Handler.

Succesul aproape imediat l-a determinat pe soţul acesteia şi un asociat să înfiinţeze societatea Mattel Creations. Barbie, prima păpuşă cu trup de adult, a fost creată de Ruth pentru fiica ei, Barbara, după ce a observat că fetiţa prefera să se joace cu figurine din hârtie care reprezentau femei adulte.

Salvarea, în lumea virtuală

După o perioadă de cădere, timp în care producătorii au încercat o revigorare prin ruperea legăturii dintre Barbie şi elegantul ei logodnic Ken, în 2004, frumoasa păpuşă s-a adaptat noilor tehnologii. Rezultatul a fost cel scontat: vânzările au înregistrat o ameliorare imediată.

Recuperarea vânzărilor s-a datorat în special noului portal barbiegirls.com (apoi Barbie.com), prin intermediul căruia fetiţele au putut interacţiona. Păpuşa s-a modernizat datorită pătrunderii şi mai profunde în lumea virtuală graţie unui portal Second Life pentru fanii ei. Acestea sunt câteva principii de bază ale planului strategic iniţiat de proprietarii Barbie pentru a recupera vânzările.

"Bestia neagră", preferata noului secol

Frumoasa blondă a pierdut teren din cauza "bestiei negre", Bratz, o păpuşă rebelă cu aspect adolescentin, lansată de grupul MGA Entertainment. "Compania a sondat piaţa şi a văzut că acest tip de păpuşă clasică nu mai are căutare. Lumea jucăriilor este o economie a ofertei; nu există cerere, important este să se creeze o necesitate", afirmă Vicente Verdu, scriitor şi doctor în Ştiinţe Sociale.

Prima oară când Barbie s-a schimbat a fost după moartea preşedintelui J.F. Kennedy. A împrumutat atunci câte ceva din stilul soţiei sale, Jackie. Prima păpuşă, din 1967, cu faţa alungită şi privire serioasă, a devenit mai zâmbitoare şi a căpătat mai multă vitalitate după 10 ani de la creare. La sfârşitul anilor `90, Barbie avea un nas mai delicat, talie de viespe şi pieptul mai mic. În acest timp, a schimbat milioane de haine şi accesorii şi "vorbeşte" acum mai multe limbi.

Playere MP3 Barbie

Reinventarea păpuşii în scopuri comerciale a făcut ca experţii din lumea jucăriilor să sugereze organizarea unei fastuoase aniversări Barbie, în 1999. Era un an în care fetiţele din întreaga lume o admirau pe cântăreaţa Britney Spears şi păpuşa a împrumutat din stilul ei. Mattel a căutat mereu soluţii pentru a face "zgomot" pe piaţă. În 2004 a anunţat cu surle şi trâmbiţe că Barbie a rupt relaţia cu Ken. Noile păpuşi au devenit mai moderne, dar nu la nivelul "bestiei negre".

Vicepreşedintele companiei spune cu mândrie că "Mattel oferă jucării pe care fetiţele le cer, dar în acelaşi timp are grijă ca acestea să fie aprobate şi de mame. După ce a acordat licenţe pentru filme, cosmetice şi accesorii, mai nou, firma este pe punctul de a lansa un nou player MP3 sub formă de păpuşă Barbie. Adaptarea la
înaltele tehnologii a făcut ca, în 2006, profitul companiei Mattel să crească până la 593 milioane de dolari.

Lego se adaptează de asemenea

Ultima găselniţă care a adus mulţi bani firmei care produce păpuşa Barbie a fost portalul interactiv, din reţeaua internet, prin intermediul căruia fetiţele pot comunica între ele şi chiar pot să cumpere produse pentru personajul lor virtual. În afara portalurilor şi a MP3-urilor, vor apărea şi videoconsole şi mobile asociate cu marca Barbie. Soarta "fiicei" producătorului Mattel este încredinţată astfel noilor tehnologii.

O altă jucărie legendară, Lego, a făcut acelaşi lucru pentru a depăşi o criză de vânzări. Compania producătoare s-a asociat cu o firmă care vinde jocul video Războiul galaxiilor pentru comercializarea de jucării high tech. A apărut şi concurenţa feroce a Asiei, cu mână de lucru ieftină, care a pus probleme serioase fabricanţilor occidentali. Mattel produce deja în ţări precum China, India şi Mexic.

Epoca jocurilor new-age tech

Fabricanţii de jucării din întreaga lume se orientează acum la unison către produse de înaltă tehnologie. Stau mărturie în acest sens târgurile internaţionale în domeniu. Unul dintre exemplele cele mai elocvente a fost renumitul Târg Internaţional de Jucării de la New York, de anul acesta, unde cuvântul de ordine a fost "high tech".

Toată lumea care a vizitat unul dintre cele mai importante târguri de jucării din lume, American International Toy Fair, ediţia 2007, se aştepta să găsească o expoziţie uriaşă de păpuşi şi jocuri video. Dar, spre surpriza tuturor, în majoritatea lor, exponatele au fost jucării electronice din generaţia new-age tech. Mari producători, cum ar fi Hasbro, Mattel şi Zizzle, au prezentat chitare care îi învaţă pe copii să cânte, folosind metode cu lumini multicolore.

O altă inovaţie a fost o păpuşă Barbie care cântă. Jucării create după mari succese de cinema, cum ar fi "Transformers" şi "Spider Man 3", aveau, de asemenea, elemente high tech. Hasbro comercializează o cască "Transformers" care schimbă vocile.

Noile jucării atrag şi părinţii

Internetul este nelipsit în jocurile new-age tech. Hasbro a oferit nu mai puţin de 40 de jocuri on-line. Cartoon Network a avut, de asemenea, oferte irezistibile: miniepisoade din filme de animaţie care se pot descărca pe mobil sau player MP3.

Toţi producătorii au inclus i-Pod-uri pentru ascultarea muzicii. "Copiii vor să trăiască experienţe personalizate", spune Reyne Rice, un specialist în tendinţele înregistrate de preferinţele copiilor în materie de jucării. Expertul lucrează pentru Toy Industry Association din SUA. Tot el a ţinut să dezvăluie jurnaliştilor că modernizarea jucăriilor îi determină pe părinţi să viziteze mai des magazinele de profil, ei înşişi fiind atraşi de noile produse.

Păpuşile inteligente

Toate tipurile de jucării devin high tech. Analiştii din industria de resort estimează că cel puţin 75% din jucăriile nou apărute în anul 2007 includ microcipuri. Constatarea aparţine lui Jim Silver, editor al revistei "Toy Book" care apare la New York.

Între noile jucării de succes figurează: Pixel Chix, produs Mattel, un gadget sub forma unei case care permite copilului să interacţioneze cu o prietenă virtuală, Elmo Knows Your Name, tot produs Mattel, o păpuşă care poate "învăţa" numele copilului şi alte date despre el, o nouă versiune a jucăriei Furby, de la Hasbro, care poate "vorbi" cu copilul şi reacţiona la cuvinte, "uluitoarea" Amanda, din seria Playmates Toys, care "recunoaşte" vocea "mamei" şi răspunde după ce îi aude vocea de trei ori.

Cea mai scumpă jucărie din lume

Pentru cei care îşi permit să le ofere copiilor lor un cadou ieşit din comun a fost creată tot o jucărie high tech, cea mai scumpă din lume. A fost realizată de producătorul japonez Bandai Co. Ce putea fi altceva decât un robot foarte sofisticat, al cărui preţ, de 32.000 de euro, nu a mai fost atins niciodată de o altă jucărie. Robotul se cheamă Gundam Fixed Platinum, creat după un personaj dintr-un desen animat de succes.

Jucăria pentru copii de milionari cântăreşte 1,2 kilograme, are înălţimea de 13 centimetri şi este fabricată în întregime din platină, unul din metalele cele mai preţioase. Cercetătorii spun că, totuşi, copiii cei mai mici nu conştientizează valorile de acest fel. Ei se simt mai degrabă atraşi de lucruri colorate, simple, decât de jucăriile foarte sofisticate. S-au constatat cazuri în care bebeluşii s-au speriat de jucăriile high tech.

Jucăriile supersofisticate nu fac copiii mai inteligenţi!

Un nou studiu avertizează părinţii să se abţină de la marile investiţii în materie de jucării. Aportul lor nu poate fi înlocuit de înaltele tehnologii

Părinţii care investesc o avere în computere-jucărie şi alte jocuri electronice pentru a asigura o mai bună educaţie odraslelor lor ar face mai bine să economisească banii şi să-i ajute ei înşişi. Este concluzia unui studiu bine documentat ştiinţific, care a fost dat publicităţii de ziarul britanic "The Guardian".

Studiul, finanţat de guvernul britanic, a cercetat rolul tehnologiei în viaţa unor copii crescuţi în familii în care au fost prezente cele mai sofisticate dispozitive high tech din industria de jucării moderne, încă de pe vremea când aceştia aveau vârste fragede. Cercetătorii au constatat, astfel, că jucăriile high tech nu asigură un progres în educaţia copiilor mai mare decât mijloacele tradiţionale pentru învăţarea literelor şi a numerelor, a cititului şi a socotitului.

Avantajele unor aparate reale

Laptopurile-jucărie şi telefoanele mobile-jucărie s-au dovedit mai utile în a-i învăţa pe cei mici să imagineze jocuri, cum ar fi vorbitul la telefon, decât să-i ajute la deprinderea unor aptitudini specifice, necesare la vârsta lor, avertizează experţii britanici.

Concluzia a fost formulată după observaţii care au durat 15 luni. Noile generaţii sunt favorizate de asemenea în înţelegerea rolului social al tehnologiei, atunci când îşi privesc părinţii în timp ce folosesc computere, camere digitale şi telefoane mobile, atât în scopuri serioase, cât şi ca distracţie.

Nu la aceleaşi rezultate s-a ajuns în cazul jucăriilor care imită aparatura high tech reală. În cadrul studiului, au fost analizate date obţinute în urma examinării progreselor educative ale unor copii proveniţi din 24 de familii, din diferite pături sociale, şi a răspunsurilor scrise pe care le-au primit de la alte 346 de familii. În toate cazurile, părinţii şi-au manifestat preocuparea de a-şi pregăti copiii nu numai pentru şcoală, ci şi pentru viaţă, pentru viitoarea profesie. În acest scop, au cumpărat jucării electronice sofisticate, în speranţa că se vor dovedi utile şi pentru joacă, şi în scop educativ.

Părinţii nu pot fi înlocuiţi

Distribuitorii de jucării pun accent pe beneficiile educaţionale ale jucăriilor pentru copiii mici. Acest lucru a dus la o puternică creştere a vânzărilor lor. S-au înregistrat cele mai mari creşteri în domeniu în ultimii ani. Cercetătorii subliniază că ele nu contribuie major la instruirea celor mici şi, cu atât mai puţin, nu-i pot înlocui pe părinţi, care sunt obligaţi să-şi îndeplinească în continuare rolul de a le îndruma paşii în viaţă. Acest lucru nu înseamnă că sunt cu totul inutile. Ca jucării, care bucură sufletele celor mici, sunt foarte indicate.

Pentru asigurarea educaţiei

Psihologii britanici atrag atenţia că "învăţatul împreună cu un părinte este o componentă indispensabilă a bunei dezvoltări a copiilor". Lydia Plowman, profesoară de educaţie la Stirling University, a spus că părinţii pe care i-a intervievat i-au dezvăluit că au fost "vrăjiţi" de apariţia noilor tehnologii şi li s-a părut o necesitate achiziţionarea de jocuri electronice educaţionale, cum ar fi Leappads.

Profesoara Plowman a susţinut o conferinţă despre rolul noilor jucării high tech, la Family and Parenting Institute, în cadrul căreia a spus că acestea nu sunt "nici nocive, dar nici foarte folositoare în plan educativ". "Nu cred că este nicio problemă dacă noile generaţii de copii le au la dispoziţie, dar în ceea ce priveşte ajutorul la deprinderea cititului sau a socotitului nu sunt mai eficiente decât jocurile tradiţionale", a ţinut ea să sublinieze.

"Părinţii care le cumpără uită adeseori să le mai înlocuiască bateriile după ce odraslele îşi pierd interesul pentru ele", a adăugat Plowman. Potrivit sondajelor efectuate în Marea Britanie, copiii mici preferă să meargă în parc decât să se joace cu aparate de înaltă tehnologie.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite