Piraţii moderni terorizează oceanele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

>> Circa 300 de atacuri au fost raportate în acest an şi sute de mii de dolari au fost plătiţi pentru răscumpărarea navelor sau a marinarilor. Pentru mulţi, pirateria pare de domeniul

>> Circa 300 de atacuri au fost raportate în acest an şi sute de mii de dolari au fost plătiţi pentru răscumpărarea navelor sau a marinarilor.

Pentru mulţi, pirateria pare de domeniul trecutului şi are chiar o notă romantică. În realitate însă, este o plagă a timpurilor noastre, iar piraţii moderni sunt foarte diferiţi de acei "ticăloşi simpatici" care populează filmele cu Johnny Depp. Statisticile arată că atât frecvenţa, cât şi violenţa actelor de piraterie au crescut în ultimii ani.


Biroul Internaţional Maritim (BIM), un organism cu sediul la Londra, a raportat în septembrie că atacurile la scară globală asupra navelor au crescut cu 14% în primele nouă luni ale lui 2007 faţă de 2006.
Potrivit statisticilor, circa 300 de atacuri s-au petrecut până în octombrie. Totuşi, având în vedere că multe companii maritime nu raportează incidentele pentru a nu determina creşterea taxelor de asigurare, putem presupune că numărul real al atacurilor este mai mare.

>> Nivelul violenţei în zonele de risc este inacceptabil de mare
Pottengal Mukundan,
directorul BIM


Multe dintre zonele de risc se află în apropierea ţărilor în curs de dezvoltare, deoarece criminalitatea este legată întotdeauna de sărăcie.

Frecvenţa şi violenţa atacurilor - în creştere

Datele Centrului pentru Piraterie al BIM, cu sediul în Kuala Lumpur (Malaysia), arată că cele mai periculoase zone sunt apele din zona Somaliei şi a Nigeriei şi că atât frecvenţa, cât şi violenţa actelor de piraterie au crescut în ultimii ani.


În zona Somalia, au fost 26 de atacuri în acest an, faţă de opt anul trecut, iar în unele cazuri au fost omorâţi marinari.


"Operatorii din industria maritimă sunt îngrijoraţi. În unele zone, nu există absolut niciun respect pentru lege. Nu numai că sunt zone neprielnice afacerilor, dar uneori pirateria împiedică şi transportul de ajutoare umanitare şi afectează întregul continent. Instabilitatea politică din Somalia le dă piraţilor libertate totală de acţiune.

Au mână liberă", a declarat Cyrus Mody, analist la BIM. Somalia se zbate de 16 ani în violenţă şi anarhie şi este condusă de un guvern care se luptă să menţină stabilitatea. Coastele somaleze nu sunt patrulate de autorităţi.


O ocupaţie lucrativă


În mai, piraţii somalezi au omorât un membru al echipajului unui vas taiwanez, la o lună după capturarea acestuia în nord-estul coastei somaleze.


În februarie, nava "MV Rozen", aflată în misiune umanitară, a fost capturată de piraţi după ce descărcase un transport de alimente în Somalia.


Nava şi echipajul au fost eliberate în aprilie, dar de atunci organizaţiile umanitare preferă transportul aerian, chiar dacă este mai scump.


Andrew Mwangura, coordonatorul programului de asistenţă a navelor care monitorizează pirateria în regiune, spune că "unele elemente" din guvernul somalez de tranziţie şi unii oameni de afaceri din Puntland, o regiune din nord-estul Somaliei, sunt implicaţi în piraterie deoarece este "o afacere lucrativă".
Directorul BIM, Pottengal Mukundan, a avertizat toate navele să stea cât de departe posibil de coastele somaleză şi nigeriană.


"Nivelul violenţei în zonele de risc este inacceptabil de mare. Piraţii somalezi acţionează fără teamă de pedeapsă, capturând nave la sute de mile distanţă de coastă şi cerând apoi răscumpărare, fără a încerca măcar să îşi ascundă activitatea", a spus el. Zona din dreptul coastelor Nigeriei a înregistrat şi ea 27 de atacuri în primele nouă luni ale anului, faţă de numai nouă în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Indonezia - cea mai periculoasă zonă

Cel mai periculos loc este însă Indonezia. Aici s-au petrecut 37 de atacuri asupra navelor în primele nouă luni ale lui 2007. Potrivit BIM, Strâmtoarea Malacca din sud-estul Asiei, una dintre cele mai aglomerate rute marine, a înregistrat 198 de atacuri asupra navelor între ianuarie şi septembrie 2007, faţă de 174 în aceeaşi perioadă a lui 2006.


În această zonă, 15 vase au fost deturnate, 63 de marinari răpiţi şi trei ucişi. Singapore, Malaysia şi Indonezia încearcă să ţină pirateria din această zonă sub control.


Andrew Mwangura spune că au fost plătite sute de mii de dolari drept recompensă pentru a asigura eliberarea vaselor deturnate în acest an şi o parte a banilor este "plătită prin conturi bancare ale unor persoane fizice în oraşele Nairobi şi Mumbasa, din Kenya".

Vasul japonez "Golden Nori", ultima victimă

Vasul japonez "Golden Nori", care transporta substanţe chimice, a fost eliberat de piraţii somalezi săptămâna trecută, după ce fusese capturat în octombrie.


Doi dintre membrii echipajului au scăpat în momentul atacului, fiind salvaţi de un vas care se afla în zonă. Ceilalţi 22 de marinari, provenind din Myanmar, Filipine şi Coreea de Sud, au fost eliberaţi şi sunt nevătămaţi. Nava, care transporta benzen, o substanţă explozivă, a fost eliberată la câteva zile după ce piraţii ceruseră un milion de dolari pentru răscumpărare, însă proprietarul vasului şi oficialii japonezi au refuzat să spună dacă banii s-au dat sau nu.


Piratul Abdi Yusuf a făcut o declaraţie de presă

"Am eliberat nava pentru că am fost recompensaţi", a spus Abdi Yusuf, care s-a recomandat drept unul dintre piraţi. Declaraţia a fost făcută telefonic agenţiei Associated Press.


Yusuf a refuzat să precizeze însă suma. Lt. John Gay, purtător de cuvânt al Marinei Americane, care a venit în ajutorul vasului japonez, a declarat că, după eliberarea vasului, piraţii se îndreptau către coasta somaleză, în timp ce un portavion american, "Whidbey Island", îi monitoriza de la distanţă. Pe 18 decembrie, marinarii eliberaţi sunt aşteptaţi să sosească în portul Dubai.

Punctele fierbinţi ale pirateriei

Nigeria: Tulburările sociale sunt factorul major. Atacurile se petrec chiar la lumina zilei şi sunt sursă de capital pentru reţelele criminale.


Somalia: Tulburările politice sunt un climat favorabil. Atacurile se petrec la distanţe mari de ţărm, chiar şi 600 de kilometri. Piraţii folosesc "nave-mamă" şi bărci de mare viteză.
Bangladesh: De obicei, motivul atacurilor este furtul combustibilului şi al altor bunuri, revândute apoi pe piaţa neagră.


Arhipelagul indonezian: "Cultura pirateriei" a prins rădăcini adânci. În ultimii ani a avut loc o creştere a incidentelor, în ciuda descreşterii ce avusese loc după catastrofalul tsunami din 2005.
Golful Aden Şi apele din jurul Yemenului: Este o zonă cu activitate comercială intensă. Complicaţiile politice din Yemen şi Eritreea şi existenţa reţelelor teroriste sunt între cauze.
Peru - zona portului Callao: Din ce în ce mai multe atacuri pe scară mică.

Strâmtori periculoase

Malacca, Suez, Panama: Multe nave trec prin aceste strâmtori, unde micşorează viteza de croazieră, ceea ce le face ţinte facile pentru piraţi.

Tâlharii mărilor - dotaţi cu GPS şi ochelari cu infraroşu

Portretul piratului modern diferă mult de cel din cărţile de ficţiune. Armele primitive, cum ar fi cuţitele, bâtele sau cârligele de agăţat barca, au trecut în plan secundar. Piraţii secolului XXI au în dotare echipamente de ultimă generaţie, cum ar fi GPS, telefoane prin satelit şi echipament pentru vederea pe timpul nopţii. Ei tind să folosească vase de mare viteză, înarmate cu mitraliere şi lansatoare de rachete.

Statisticile arată că luarea de ostatici predomină între tipurile de violenţă comise de tâlharii mărilor. În 2006, au fost 239 de atacuri, 77 de marinari au fost răpiţi şi 188, luaţi ostatici, dar numai 15 atacuri au presupus omoruri. Mai mult de jumătate din atacuri s-au petrecut când navele erau ancorate.

În unele cazuri, piraţii nu sunt interesaţi de încărcătura navei, ci de furtul obiectelor echipajului şi ale pasagerilor sau de conţinutul seifului navei, unde există banii lichizi pentru plata salariilor şi a taxelor portuare. În alte cazuri, piraţii forţează echipajul să părăsească vasul, pe care îl duc apoi într-un port pentru a-i schimba aspectul şi a-i da o nouă identitate, obţinând acte false, adesea cumpărate de la oficiali corupţi.

Oceanul planetar, un spaţiu neguvernat de lege

Oceanul acoperă aproape trei sferturi din suprafaţa globului, iar pe el circulă circa 50.000 de nave mari ce realizează 80% din comerţul mondial.


Stephen Morrison, directorul Programului pentru Africa al Centrului pentru Studii Strategice şi Internaţionale, a declarat că mare parte a activităţii piraţilor este cauzată de legile puţine care guvernează spaţiul marin internaţional şi de instituţiile legale slabe.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite