Pasageri ţinuţi cu forţa în "avionul morţii"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unii dintre cei aflaţi la bordul aeronavei Spanair au trimis mesaje telefonice familiilor prin care spuneau că nu au fost lăsaţi să coboare, deşi piloţii cunoşteau defecţiunile tehnice

Unii dintre cei aflaţi la bordul aeronavei Spanair au trimis mesaje telefonice familiilor prin care spuneau că nu au fost lăsaţi să coboare, deşi piloţii cunoşteau defecţiunile tehnice

Catastrofa aeriană care s-a produs miercuri pe aeroportul Barajas de la Madrid continuă să dea fiori. Rudele victimelor acuză compania Spanair pentru tragedie.

Directorul general al operatorului de zbor, Marcus Hedblom, a recunoscut că pilotul a semnalat o defecţiune tehnică înainte de catastrofă, dar susţine că ar fi fost "rezolvată conform reglementărilor".

Numărul ipotezelor pe tema circumstanţelor şi a cauzelor accidentului este în creştere. Procurorul-şef al anchetei, Emilio Valerio, spune că investigaţiile sunt "dificile" şi rezultatele ar putea fi date publicităţii în circa o lună.

Este necesar să fie studiate toate datele tehnice şi declaraţiile martorilor. Experţii oficiali şi cei din poliţie, cu ajutorul unor tehnicieni din SUA, au început să facă cercetări ale epavei şi ale cutiilor negre, dintre care una este avariată.

Motorul nu a luat foc la decolare

Potrivit "El Pais", imaginile înregistrate de Direcţia Aeroporturilor Spaniole nu arată niciun incendiu la motor. "Avionul a decolat, după care s-a prăbuşit şi a luat foc", adaugă ziarul. Directorul Aviaţiei Civile, Manuel Bautista, este convins că au existat mai multe probleme tehnice şi că numai "o problemă la un motor nu poate fi cauza unui accident".

De altfel, toţii experţii susţin că doar defecţiunea de la motor n-ar fi putut provoca dezastrul. Toţi spun că avioanele tip McDonell Douglas-82 pot zbura şi cu un singur motor. Cotidianul "El Mundo" afirmă că unele piese ale motorului din stânga s-ar fi desprins şi ar fi afectat cârma cozii aeronavei, ceea ce a dus la pierderea echilibrului şi, ulterior, la prăbuşire.

Mai mulţi pasageri nu au putut să coboare din avion, deşi ar fi vrut, după ce a fost anunţată defecţiunea tehnică, potrivit ziarului "ABC". Familia lui Ruben Santana, care şi-a pierdut viaţa în urma accidentului, susţine că nu li s-a permis să părăsească aeronava.

SMS-ul acuzator

Ruben, un camionagiu în vârstă de 45 de ani, tată a trei copii, a trimis SMS-uri în care spunea că voia să coboare din avion.

"Nu ne lasă să plecăm, totul este închis", i-a explicat acesta soţiei, care-i cerea să nu mai rămână la bord, în condiţiile în care zborul fusese deja întârziat din motive tehnice. De altfel, Ruben Santana nu trebuia să fie în "avionul morţii". Îşi propusese să plece miercuri noaptea, dar a găsit un loc liber pentru a doua zi, la ora 13.00, şi s-a gândit să mai "câştige câteva ore". Cel mai mic din 14 fraţi, Ruben se ducea în Canarias să-şi vadă mama.

Au existat mai multe probleme tehnice la avionul care s-a prăbuşit. Numai o defecţiune la un motor nu poate fi cauza unui accident. Adăugând şi alte cauze, aparatul de zbor poate să se prăbuşească.
Manuel Bautista,
directorul Aviaţiei Civile Spaniole

Cele mai multe catastrofe aeriene au drept cauză eroarea umană

Accidentul de la Madrid, care s-a soldat cu 153 de morţi, este cea mai mare catastrofă aviatică produsă în Europa din 1988 încoace. La nivel mondial, în acest an a mai fost doar un singur incident important, pe 10 iunie, atunci când un avion Airbus al companiei Sudan Airways, cu 217 persoane la bord, a fost cuprins de flăcări la scurt timp după aterizarea pe aeroportul din capitala sudaneză Khartoum. În acest accident au murit 33 de persoane.

Conform Biroului de Înregistrare a Catastrofelor Aeriene de la Geneva (Aircraft Crashes Record Office- ACRO), principalele cauze ale accidentelor grave de aviaţie sunt împărţite astfel: eroare umană - 68%, defecţiuni tehnice - 20%, vremea nefavorabilă - 6%, sabotaj - 3%, alte cauze - 3%.

Multe accidente cu companii low-cost

În catastrofele majore din ultimii ani au fost implicate în special aeronave aparţinând unor companii regionale sau low-cost. Astfel, pe 1 ianuarie 2007, un Boeing B-737-4Q8, aparţinând operatorului Adam Air din Indonezia (companie low-cost), s-a prăbuşit din cauza condiţiilor meteo nefavorabile. Toţi cei 102 pasageri aflaţi la bord au murit. Pe 17 iulie 2007, în Brazilia, un Airbus A320 aparţinând companiei TAM (companie regională), care trebuia să aterizeze la Sao Paolo, a alunecat pe pista umedă şi a lovit un depozit şi o benzinărie. 187 de oameni au murit.

Un avion de linie MD-83 al companiei Atlasjet Airlines (low-cost), zborul 4203, s-a prăbuşit în sud-vestul provinciei Isparta din Turcia pe 20 noiembrie 2007. 57 de pasageri, printre care şi membrii echipajului, au murit. Potrivit oficialilor care au dat declaraţii la momentul tragediei, există posibilitatea să fi fost vorba despre o eroare umană.

Pe 14 august 2005, în Grecia, un Boeing al companiei cipriote Helios Airlines (companie low-cost), care plecase din Cipru de la Larmanca, cu destinaţia Praga, s-a prăbuşit în apropiere de Atena. 121 de persoane şi-au pierdut viaţa. Potrivit unor surse, se pare că înainte de accident a scăzut brusc presiunea în avion şi este posibil ca piloţii să-şi fi pierdut cunoştinţa.

Un singur supravieţuitor din echipaj

Dintre cele 19 persoane care au fost salvate în mod miraculos, numai una a făcut parte din personalul de la bordul avionului. Şi-au pierdut viaţa toţi însoţitorii de zbor, în afară de Antonia Martinez, în vârstă de 27 de ani, care este convinsă că a fost ocrotită de bunica ei "din cer".

Toni, cum îi spun prietenii, este internată într-un spital din Madrid, rănită la cap, o vertebră ruptă şi mai multe contuzii. Ceilalţi însoţitori de zbor stăteau în spatele aeronavei şi au pierit carbonizaţi. Ea a fost singura care s-a aflat în partea din faţă a avionului. Toni povesteşte că a simţit o durere puternică în piept, după care a fost aruncată şi… s-a trezit în râul din apropiere.

La această oră, toate cadavrele au fost scoase dintre fiare şi transportate la morgă. Bebeluşului şi adultului li se vor efectua probele. Până la sfârşitul săptămânii, corpurile neînsufleţite să fie date familiilor
Magdalena Alvarez,
ministrul de Dezvoltare

Bebeluş ars de viu în braţele tatălui

Corpul unui bebeluş mort în urma accidentului aviatic din aeroportul Barajas a fost scos dintre fiare după două zile de căutări. Câteva ore mai târziu, a fost găsit şi cadavrul tatălui său, decedat în acelaşi tragic eveniment.

Singurii daţi dispăruţi

Tatăl şi copilul erau singurii pasageri ai zborului JK 5022 care fuseseră declaraţi dispăruţi. Mai multe echipaje de la Brigada de Pompieri şi de la Poliţia Ştiinţifică i-au căutat fără întrerupere timp de două zile. Deoarece trupurile neînsufleţite erau acoperite de fiare, pentru a le scoate a fost nevoie de intervenţia echipei de descarcerare.

Cadavrele au fost transportate la Morga Cimitirului Almudena, unde două echipe alcătuite din câte patru medici legişti şi trei specialişti de la Poliţia Ştiinţifică şi Garda Civilă au efectuat autopsiile. Primele date referitoare la acest caz dramatic au fost furnizate de ministrul de Dezvoltare, Magdalena Alvarez.

"La această oră, toate cadavrele au fost scoase dintre fiare şi transportate la morgă. Bebeluşului şi adultului li se vor efectua probele ADN şi urmează ca până la sfârşitul săptămânii corpurile neînsufleţite să fie date familiilor", a precizat ministrul. (Georgiana Stroie, Madrid)

Patru înmormântări în locul unui botez

În avionul companiei SpanAir călătoreau doi fraţi, Maria de 19 ani şi Javier Nuñez Rojo de 23 de ani, soţia tânărului, Zenaida, de 21 de ani, şi copilul lor de numai trei luni. Ei locuiau în Madrid, dar familia avea o casă de vacanţă în localitatea Calzada del Coto (Leon).

Cei patru mergeau în Las Palmas de Gran Canarias pentru botezul bebeluşului. Perechea se căsătorise anul trecut în Madrid şi hotărâse să efectueze ceremonia religioasă în Gran Canaria, deoarece părinţii fetei locuiesc acolo şi doreau să asiste la botezul primului lor nepot.

Din nefericire, niciunul dintre cei patru membri ai familiei nu a mai ajuns la destinaţie. Cadavrul femeii a fost transportat la morgă în prima zi a accidentului, împreună cu cel al cumnatului său.

Trupul neînsufleţit al bebeluşului a fost, de asemenea, găsit acoperit de corpul tatălui. Familiile celor patru persoane au sosit la Madrid, unde în loc de botez vor asista la patru înmormântări. (Georgiana Stroie, Madrid)

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite