Marşul Chinei spre supremaţia economică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Beijingul a detronat Germania, devenind principalul exportator mondial, şi se pregăteşte să ajungă a doua economie a lumii. China a vândut bunuri în valoare de peste 130 de miliarde de dolari în decembrie 2009, depăşind pentru prima dată Germania, cel mai mare exportator mondial din 2003.

Performanţa Chinei se datorează creşterii înregistrate în luna decembrie, când exporturile s-au majorat cu 17,7% faţă de aceeaşi perioadă din 2008, ajungând la 130,7 miliarde de dolari, după 13 luni de descreştere.

Creşterea a fost una surprinzătoare, depăşind previziunile oficiale care dădeau o cifră de doar 4%. Al doilea succes repurtat în 2009 îl reprezintă depăşirea Statelor Unite la capitolul vânzărilor de automobile.

Ca urmare a măsurilor de susţinere a industriei de profil, China a devenit cea mai mare piaţă auto din lume, iar companiile se aşteaptă la noi creşteri în 2010.

Potrivit Asociaţiei Chineze a Producătorilor de Automobile, pe piaţa din China au fost vândute 13,6 milioane de unităţi anul trecut, faţă de 10,4 milioane de maşini comercializate în SUA, unde piaţa auto a atins minimul ultimilor 27 de ani.

În timp ce unii experţi sunt de părere că un procent important din această creştere este efectul unor cereri specifice sezonului sărbătorilor, fiind prin urmare „doar un capriciu", alţii susţin că în 2010 vom asista la un trend ascendent privind cererea de bunuri produse în China.

„Este doar un pas spre atingerea unor performanţe economice în concordanţă cu numărul populaţiei", a explicat Arthur Kroeber, directorul Dragonomics, un centru de cercetare economică din Beijing, citat de „The Washington Post".

Populaţia Germaniei este circa 81,8 milioane, în timp ce a Chinei este de aproximativ 1,3 miliarde. „Următoarea veste importantă va fi depăşirea Japoniei pentru a deveni a doua economie a lumii", a mai precizat Kroeber, completat de o serie de analişti care apreciază că acest lucru se va întâmpla chiar anul acesta. Directorul Dragonomics nu crede însă că în următorii 20 de ani China va reuşi să depăşească şi SUA şi să devină cea mai importantă economie mondială.

Dominaţia ţărilor asiatice

Avântul economic rapid al Chinei şi creşterea exporturilor au dus la tensiuni în relaţia cu Statele Unite. De altfel, multe companii şi uniuni sindicale americane au cerut guvernului să impună taxe mai mari pe anvelope, produse din oţel şi alte mărfuri importate din China.

Washingtonul nu prea are însă soluţii pentru a împiedica această evoluţie, mai ales că de la 1 ianuarie a fost inaugurată Zona de Liber Schimb (FTA) dintre China şi cele 10 ţări din ASEAN, mişcare ce îi va aduce Beijingului avantaje semnificative în perioada următoare.

Noua uniune economică este, deocamdată, a treia ca potenţial din lume, după Uniunea Europeană şi NAFTA (Acordul Nord American de Comerţ Liber), dar ritmul său de dezvoltare este unul impresionant.

În 2007 şi 2008, PIB-ul ASEAN a crescut cu 16% în fiecare an, în timp ce produsul intern brut al SUA a crescut cu doar 3%. Dincolo de avantajele imediate, ce rezultă din eliminarea treptată a taxelor vamale, acordul are o importanţă strategică pentru China, care ţinteşte controlul asupra facilităţilor de pe litoralul Pakistanului.

În viitorul apropiat, Beijingul va avea la dispoziţie baze portuare pentru mărfurile şi navele sale de-a lungul rutelor care aduc petrolul din Orientul Mijlociu spre Asia. „The Huffington Post" nota recent că ceea ce era cunoscut înainte ca „Drumul Mătăsii" revine ca legătură maritimă şi de liber schimb. După cum arată lucrurile, Beijingul pare cel mai pregătit pentru a profita de această mişcare.

Importuri masive

Concomitent cu creşterea exporturilor s-a înregistrat şi o majorare a importurilor, în special din Australia şi Malaysia. De la minereu de fier, la ulei şi cereale, China importă masiv pentru a hrăni o populaţie aflată în plin proces de emancipare a stilului de viaţă.

„Bancherul" Americii

Datoriile guvernului SUA faţă de Banca Populară Chineză au ajuns la peste 1.000 de miliarde de dolari, după ce guvernul de la Beijing şi-a făcut o strategie din a achiziţiona obligaţiuni ale Trezoreriei americane, mizând pe deprecierea dolarului din ultimii ani.

Iar în perioada următoare China nu îşi va pierde titlul neoficial de „bancher al Americii", în condiţiile în care Statele Unite au nevoie de investitori din afară pentru a putea să susţină deficitul bugetar uriaş estimat. Mai nou, China şi-a făcut un obicei din a acorda împrumuturi cui are nevoie: Rusia, Republica Moldova sau ţările din Africa. 

Produse toxice exportate în SUA

Chiar dacă au invadat piaţa mondială, produsele din China nu se bucură de un prestigiu pe măsură. În ultimii ani, mărfurile
„Made in China" au fost subiectul a numeroase suspiciuni, cele mai controversate fiind jucăriile, care, de multe ori, nu respectă standardele de calitate şi, mai ales, de siguranţă.

Autorităţile americane se pregătesc să lanseze o investigaţie pentru a stabili dacă bijuteriile pentru copii importate din China conţin cadmiu, un metal foarte toxic. Ancheta va fi lansată după ce o serie de teste de laborator au descoperit prezenţa acestui metal în căteva bijuterii din China.

Agenţia Associated Press a publicat duminică o anchetă jurnalistică, potrivit căreia producătorii chinezi au înlocuit plumbul cu cadmiu în brăţările şi pandantivele pentru copii exportate în Statele Unite.

No title
No title

Înlocuirea a fost făcută după ce autorităţile de la Washington au interzis utilizarea plumbului în jucării şi alte bunuri destinate celor mici. Jurnaliştii de la Associated Press au trimis la laborator mai multe bijuterii, în care s-au descoperit cantităţi mari de cadmiu, de la 84% până la 91% din greutatea totală a unui produs. Cadmiul, ca şi plumbul, este un metal cancerigen, care poate afecta dezvoltarea creierului. În disputa pentru supremaţie în materie de exporturi, China a mai câştigat o rundă cu Germania.

Schiuri „Made in China"

Aproape jumătate din schiurile importate de Germania provin - chiar dacă pare greu de crezut - tocmai din China, ţară ce nu are o legătură prea strânsă cu sporturile de iarnă.

Între lunile ianuarie-septembrie 2009, Germania a importat 295.000 de perechi de schi, în valoare de 24 milioane de euro, cu 40% mai mult faţă de aceeaşi perioadă din 2008, Potrivit cotidianului "Die Welt", explicaţia constă în preţul mai mic: în medie, o pereche de schi "Made in China" costă 52 de euro, faţă de 140 de euro pentru schiurile produse în Austria.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite