Legislaţie UE în materie de vânzări

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia Europeană va prezenta o propunere de legislaţie vizând protecţia consumatorilor şi ajutarea comercianţilor să îşi promoveze mai bine produsele.

Într-un moment în care Europa se confruntă cu grave dificultăţi economice, Uniunea Europeană este hotărâtă să ajute consumatorii şi întreprinderile să valorifice la maximum beneficiile oferite de o piaţă care se întinde pe 3.000 de kilometri. Acesta este motivul pentru care, săptămâna viitoare, Comisia Europeană va prezenta o propunere de legislaţie opţională a Uniunii Europene în materie de vânzare.

În ultimii 20 de ani, piaţa unică europeană a generat beneficii imense, - bilete de avion mai ieftine, o reducere cu 70% a tarifelor pentru serviciile de roaming şi un progres considerabil în comerţul transfrontalier - însă consumatorii şi întreprinderile nu valorifică încă pe deplin avantajele unei pieţe de 500 de milioane de cetăţeni. Doar 7% din consumatorii UE şi doar 2% din români îşi fac cumpărături online dintr-un alt stat membru şi doar 9,3% din întreprinderi îşi comercializează produsele dincolo de frontierele interne ale UE.

Apropiere de modelul american

Acest fapt este în contrast cu piaţa internă a Statelor Unite, unde un comerciant din Maryland îşi poate vinde cu uşurinţă produsele unui consumator din Alaska. În ceea ce priveşte dreptul contractual, Statele Unite constituie într-o mai mare măsură o piaţă internă pentru comercianţii americani, decât UE pentru comercianţii europeni. Întreprinderile din UE care doresc să efectueze tranzacţii transfrontaliere trebuie să se adapteze la 27 de legislaţii naţionale diferite, să le traducă şi să angajeze avocaţi, ceea ce costă, în medie, 10.000 de euro pentru fiecare piaţă de export suplimentară. În practică, doar marile întreprinderi multinaţionale, care dispun de un personal juridic numeros îşi pot permite acest lucru.

Trebuie să continuăm să eliminăm obstacolele şi să maximizăm alegerile consumatorilor. Acest fapt este cu atât mai important astăzi, când ne confruntăm cu provocările legate de necesitatea de a crea creştere economică şi locuri de muncă. Comercianţii pierd anual 26 de miliarde de euro în tranzacţii transfrontaliere, întrucât sunt descurajaţi de obstacolele create de legislaţia în materie contractuală.

Regim comun al contractelor în UE

Pentru a sprijini întreprinderile şi consumatorii să valorifice beneficiile oferite de piaţa internă, legislaţia comună a UE în materie de vânzare va institui un regim comun şi opţional de drept al contractelor pentru toate statele membre, identic în toate cele 27 de ţări ale UE. Respectiva legislaţie va asigura acelaşi nivel ridicat de protecţie a consumatorilor în întreaga UE şi va fi axată pe domeniile unde există nevoi reale, şi anume contractele transfrontaliere şi contractele de vânzare de bunuri, care reprezintă cea mai mare parte a schimburilor comerciale din UE, precum şi contractele de vânzare de conţinut digital, cum ar fi muzica, filmele, programele informatice sau aplicaţiile pentru telefoane inteligente. De asemenea, această legislaţie va oferi întreprinderilor şi consumatorilor opţiunea de a recurge la ea sau de a continua să aplice legislaţia naţională în materie contractuală.

Alegere între legislaţia UE şi cea naţională

Prin urmare, această abordare voluntară cu accent pe aspectele transfrontaliere nu va substitui legislaţia naţională în materie contractuală. Mai degrabă, legislaţia comună a UE în materie de vânzare reprezintă o modalitate inovatoare de a aborda problemele legate de piaţa internă. Această legislaţie va reduce costurile suportate de companiile care doresc să facă schimburi comerciale dincolo de frontierele naţionale şi va extinde, astfel, oferta de bunuri şi servicii. În condiţiile în care întreprinderile vor concura pe o piaţă mai vastă, consumatorii vor beneficia de o varietate mai mare de produse, la preţuri mai reduse.

În prezent, este posibil ca persoanelor care fac cumpărături online dintr-o altă ţară europeană să li se refuze vânzarea sau livrarea de produse în ţara de reşedinţă: 3 milioane de consumatori sunt afectaţi anual de această situaţie în Europa şi peste 70.000 dintre aceştia sunt în România. Persoanele care fac cumpărături online nu ar trebui să primească mesaje conform cărora „acest produs nu este disponibil în ţara dumneavoastră". Legislaţia comună a UE în materie de vânzare va pune capăt acestei situaţii.

Marcă de calitate

În acelaşi timp, consumatorii vor putea să se bazeze pe legislaţia comună a UE în materie de vânzare ca pe o marcă de calitate. De exemplu, aceasta oferă consumatorilor dreptul de a alege măsurile reparatorii în cazul în care cumpără un produs defectuos - chiar la mai multe luni de la cumpărare. Această situaţie ar oferi posibilitatea consumatorilor să rezilieze contractul, să solicite înlocuirea sau repararea produsului sau reducerea preţului.

În prezent, 44% din europeni susţin că nu doresc să cumpere din străinătate întrucât nu sunt siguri de drepturile lor. Legislaţia comună în materie de vânzare va institui standarde în ceea ce priveşte claritatea informaţiilor: consumatorii vor trebui să-şi exprime în mod explicit consimţământul de a încheia un contract în baza acestei legislaţii şi li se va oferi o prezentare clară a principalelor drepturi de care beneficiază, în propria limbă. Alături de noul Cod civil al României, în vigoare de la 1 octombrie, care introduce soluţii noi şi moderne în domeniul dreptului privat naţional în sensul stimulării iniţiativelor private, prezenta propunere este o veste bună pentru economie.

"Cei care fac cumpărături online nu ar trebui să primească mesaje de genul «acest produs nu este disponibil în ţara dumneavoastră». Vom pune capăt acestei situaţii.''
Viviane Reding
comisar european  pentru Justiţie

Carte de vizită Viviane Reding

Luxemburgheza Viviane Reding (60 de ani) este comisar european pentru Justiţie, Drepturi Fundamentale şi Cetăţenie. Şi-a început cariera ca jurnalist la „Luxemburger Wort", cel mai mare ziar luxemburghez. Din 1999 şi până în 2004 a fost comisar pentru Educaţie şi Cultură, iar între 2004 şi 2010, comisar pentru Media şi Societate informaţională. În 2009, sub Comisia „Barroso II", a devenit atât comisar pentru Justiţie, cât şi vicepreşedinte al Comisiei Europene. Este afiliată Partidului Popularilor.

Viviane Reding este vice-preşedinte al Comisiei Europene, iar Cătălin Marian Predoiu este ministrul român al Justiţiei

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite