Drumurile IT&C trec şi prin Golf

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cu ambiţia de a depăşi CeBIT de la Hanovra, GITEX din Dubai impune consumatorilor arabi modele hi-tech iniţiate de "stilişti" precum cei indieni GITEX Technology Week, organizată de World

Cu ambiţia de a depăşi CeBIT de la Hanovra, GITEX din Dubai impune consumatorilor arabi modele hi-tech iniţiate de "stilişti" precum cei indieni

GITEX Technology Week, organizată de World Trade Center Dubai, a adus o noutate riscantă în societăţile musulmane: defilarea de modele feminine îmbrăcate în gadgeturi hi-tech. În rest, ofertanţi şi clienţi de ITC din toată lumea, dar mai ales din Orientul Mijlociu şi Asia au creat reţele de afaceri viitoare. Sunt de notat şocurile electrice date astfel pieţei libere şi implicarea breslelor şi statelor interesate.

Ajuns la a 27-a ediţie, târgul ITC GITEX din Dubai a fost rebranduit în "săptămână tehnologică", cu trei elemente dedicate unor categorii de public distincte: GITEX Business Solutions, GulfComms şi Consumer Electronics - la care, în vechea şi noua tradiţie negustorească şi comercial globală a fostului port pentru pescari, s-au asociat GITEX Global Conference, GITEX Shopper şi Consumer Electronics Expo.

Organizatorii au raportat 3.300 de companii din 82 de ţări, unele adunate în cele 28 de pavilioane naţionale. Peste 570 de companii se aflau pentru prima oară la GITEX, dar s-au constatat şi absenţe notabile - Microsoft, Toshiba, LG şi IBM au preferat să fie reprezentate de distribuitorii locali sau prin bannere de sponsor. Nici vizitatori n-au prea venit în prima zi. Expozanţii au criticat mutarea târgului care se vrea al treilea din lume la finalul vacanţelor şi începutul Ramadanului; organizatorii au explicat că în noiembrie, când avea loc de obicei GITEX, aşteaptă acum o imensă adunare a dentiştilor...

Alte nume de electronice mondiale s-au simţit mai bine la Dubai decât la Hanovra, unde CeBIT atrage mai mult cohortele de consumatori finali. NEC Display Solutions, de pildă, vrea să fie colindat mai mult de parteneri şi distribuitori - pentru care a deschis chiar şi un office în Dubai. Alţii preferă să colinde ei Peninsula Arabică, în roadshow-uri prin care, pe de-o parte, performează direct în faţa clienţilor doriţi, apoi adună date despre schimbările mediului de afaceri din Orientul Mijlociu.

Tehnologii pe pielea goală

Cei prezenţi la GITEX se adunau însă de trei ori pe zi - indiferent de vârstă, naţionalitate, poziţie în firmă şi alte preocupări - în faţa podiumurilor pe care se îmbinau armonios moda şi tehnologiile la purtător. Noutatea GITEX 2007 au fost defilările din seria "Gadget Glam": superbe fete cu farduri metalice şi mişcări mecanice, împodobite cu "bijuterii" HP abia anticipate pe pieţe, pe acompaniamentul câte unui DJ Hinesh Chauhan şi expuse pe ecrane gigant.

Organizatorii au considerat această manieră de câştigare a inimilor şi minţilor consumatorilor musulmani drept un succes "fresh, fun and funky". Conservatorul Arab News a amendat însă spectacolul: "În Golf se presupune că avem o cultură a respectului pentru femei, dar asta nu a fost evident la GITEX".

Paradoxal, ultima hibă a electrizantului târg a fost poate nu cea morală, ci tocmai una tehnologică: catalogul expozanţilor atârnă un kilogram şi nu poate fi înlocuit de nicio variantă pe CD.

India se investeşte în IT

Anul acesta au venit la GITEX Dubai 67 de companii indiene; şi au plecat cu comenzi de 80-100 milioane de dolari. Dintre ele, 31 sunt afiliate la Electronics and Computer Software Export Promotion Council (ESC), creat de Ministerul Tehnologiilor Informaţiilor şi Comunicaţiilor de la New Delhi - care a încurajat companiile IT indiene, mai ales cele mici şi mijlocii, "să exploateze la maximum potenţialul de cooperare dintre Orientul Mijlociu şi India".

Expertiza indiană în IT şi resursele umane locale au făcut posibilă o creştere continuă a acestei cooperări în servicii financiare, industrii manufacturiere sau retail. Exporturile de IT ale Indiei în Orientul Mijlociu au atins anul trecut 837 milioane de dolari, faţă de 809 în perioada 2005/2006. Circa 500 de milioane vin din exportul de hardware, iar restul din soft. ESC lucrează acum la strategia necesară depăşirii unui miliard de dolari.

Parte a acestei strategii, IMM-urile IT indiene sunt îndreptate spre pieţele emergente din Orientul Mijlociu, Africa, America Latină şi statele CIS. În prezent, 65% din exporturile IT indiene merg în SUA, iar 25% vizează Europa.

Global, ESC estimează că exporturile IT din India vor ajunge în perioada 2007/2008 la 50 miliarde de dolari - de la cele 39 de anul trecut. Pentru 2012, estimările ESC depăşesc 100 de miliarde. Pentru asta, ESC a lansat iniţiative şi strategii de marketing "agresive", care să sporească rapid exporturile ITC din India în toată lumea. Dubai joacă rolul unui hub al IT-ului indian pentru pieţele arabe; dar ESC va invita companiile emirateze contactate la GITEX şi la târgul Indiasoft organizat, pe 20-21 martie 2008, la Hyderabad - următorul Bengalore al Indiei.

Oaze isteţe

Malta şi Dubai seamănă din câteva puncte de vedere: mărimea populaţiei, tradiţiile maritime... Cel mai nou este conceptul de "SmartCity", aplicat în ambele oraşe-stat. La GITEX, premierul maltez, Lawrence Gozi, şi ministrul pentru investiţii, industrii şi IT, Austin Gatt, au prezentat master planul unui SmartCity proiectat pentru insula mediteraneeană recent admisă în UE.

În jurul unei lagune ţărmurite acum de fabrici şi maidane urmează să fie ridicate numeroase imobile de birouri şi locuinţe cu vedere la mare. Investiţia aparţine companiei emirateze Tecom, iar standardele cerute localnicilor sunt cele mai înalte din Golf. Din 1998, preşedintele Tecom, Ahmed Bin Byatt, lucrează la apropierea dintre cele două popoare. Acum derulează programe de marketing pentru atragerea companiilor din sectorul IT în Malta. Primii sunt clienţii Tecom din Dubai.

Taiwanul dă inteligent din coate

Tigrul taiwanez a crescut cu un pas înaintea familiei de tigri chinezi. China-mamă a devansat însă acum "provincia rebelă" pe toate pieţele: fie ca achizitor, fie ca producător, fie ca investitor. "Taipeiul chinez" face de-acum eforturi de creativitate şi mai mari pentru a se menţine ca actor economic distinct în ochii cumpărătorilor şi investitorilor, inclusiv din Golf, puternic atraşi de creşterea chineză garantată pe termen lung.

Taiwan External Trade Development Council (TAITRA), organizaţie nonprofit cu rol de promovare a economiei taiwaneze, a participat la GITEX cu un obiectiv inedit: să atragă participanţii arabi la ediţia de anul viitor a Computex, noul târg internaţional de IT de la Taipei. Anul acesta, Computex Taipei, derulat între 3 şi 7 iunie, a primit vizita a foarte puţini expozanţi, clienţi sau vizitatori arabi: doar 4% faţă de 14% din America şi 10% din Europa. Pentru TAITRA, prezenţa în Dubai face parte din "programul de educare şi promovare" destinat Emiratelor Arabe Unite şi, apoi, întregului Orient Mijlociu.

Mesajul-cheie a fost că organizatorii taiwanezi vor satisface toate nevoile clienţilor arabi, inclusiv prin proiectarea unor camere de rugăciune... Şi prin participarea la GITEX, TAITRA speră o creştere a comerţului nonpetrolier dintre Taiwan şi Emirate, care a fost de 1,5 miliarde de dolari în 2006. De pildă, producătorul taiwanez Proview şi-a crescut anul acesta vânzările de LCD în Emirate, Turcia, Algeria, Egipt şi Yemen - iar de la sediul regional din Dubai investeşte în China şi Brazilia. Următoarea destinaţie a oficialilor TAITRA a fost Chennai, unde, între 14 şi 16 septembrie, au organizat un Taitronics India. Un alt Taitronics va fi organizat între 9 şi 13 octombrie la Taipei.

Cuplu de forţe sud-coreene

Samsung Electronics şi LG Electronics au profitat de GITEX pentru a-şi face mai mult loc pe pieţele din Orientul Mijlociu şi Africa. Samsung a venit în Dubai cu 204 produse din 183 de categorii, între care şi cele prezentate la recentul IFA 2007 din Berlin - între ele, televizorul LCD de 70 inci, playerul Duo HD şi mobilul Ultra Edition II. Pe seama vânzării unor "produse strategice", precum telefonul Utra Edition II, compania sud-coreeană a plasat anul acesta în Orientul Mijlociu şi Africa peste 15 milioane de unităţi, de la opt milioane anul trecut.

La televizoarele cu ecran plat, creşterea s-a făcut de la 150.000 la 600.000 de unităţi, mai ales pe seama sortimentului Bordeux LCD. LG s-a prezentat la GITEX cu accesorii hi-tech la creaţiile stilistului Waleed Atallah, celebru în toată lumea arabă modernă. Defilarea a avut loc la hotelul Burj Al Arab, celebru în toată lumea bună. Unde LG şi-a invitat acolo toţi partenerii majori din Orientul Mijlociu, pentru a le imprima în minte brandul sud-coreean.

Absenţe saudite motivate

Graţie creşterii alerte a investiţiilor străine şi naţionale, Ryadul cultivă şi talentele ITC saudite. Cu toate acestea, prezenţa companiilor IT saudite la GITEX a fost una foarte redusă, din cauza neîncrederii patronatului naţional din IT în calităţile profesionale şi onestitatea resurselor umane locale.

Deşi evenimentul este organizat în Emirate, principala piaţă vizată de expozanţii la GITEX este Arabia Saudită. Există un GITEX şi la Ryad, dar, primul paradox, cel din Dubai atrage mai mulţi participanţi. Paradoxul doi e că, cel puţin anul acesta, industria ITC saudită şi-a trimis puţini reprezentanţi la GITEX din Dubai.

Altă dată s-au aflat însă aici şi 100 de ingineri sau manageri din Arabia Saudită. Companiile saudite au decis acum că nu mai e profitabil. Arab News explica de ce.

În primul rând, chiar dacă vânzătorul plătea drumul şi hotelul, compania pierdea prezenţa delegatului de la serviciu. Apoi, emisarii nici nu dădeau raportul la întoarcere, nici nu făceau parte dintre cei care decideau asupra achiziţiilor de tehnologii. Mai mult, puteau fi influenţaţi de plătitorii deplasării. Prin urmare, managerii IT din Arabia Saudită preferă să vadă tehnologiile la facilităţile din Europa şi să ceară perioade de probă în regat.

Şeicii IT

Totuşi, au existat şi producători locali saudiţi dornici să se facă cunoscuţi întregii lumi, prin intermediul audienţei internaţionale adunate la GITEX. Advanced Electronics Company (AEC), cu sediul la Ryad, a prezentat la Dubai două tehnologii proprii: Madar, sistem de monitorizare şi management al flotelor, care combină GPS şi GIS pentru a furniza informaţii despre locaţia vehiculelor, şi EMS, un sistem de îmbunătăţire a monitorizării condiţiilor de mediu din jurul unei uzine aflate la distanţă. Pe sine, AEC se prezintă drept "capabilă de a crea capacităţi de telecomunicaţii de clasă internaţională", cu focus regional: fie acestea servicii de localizare, multimedia sau mesaje-text şi alte aplicaţii generatoare de venituri.

Altă companie saudită care s-a prezentat lumii la GITEX Dubai este Electronia, originară din estul regatului. Compania este implicată în activităţi de R&D, inginerie, manufactură, instalare, operare şi mentenanţă, training, proiectare de software şi servicii de consultanţă în domeniile comunicaţiilor prin cablu sau wireless în bandă largă, magistrale de date, reţele, sisteme de servicii de telecomunicaţii generatoare de venituri, sisteme de monitorizare a flotelor de vehicule şi alte sisteme de automatizare.

Mai specific, Electronia se laudă că terminalele sale pentru carduri inteligente sunt primele din lume care utilizează nanocipuri. Deşi acasă nu are tocmai democraţie, Electronia a proiectat o soluţie de evitare a fraudelor la vot, cu ajutorul unor carduri inteligente şi a tehnologiilor biometrice.

SAP "sapă" în Arabia

Cea mai mare companie de software din Europa şi a treia din lume, SAP AG, a cumpărat în întregime firma SAP Arabia, partenerul său exclusiv din Orientul Mijlociu vreme de 13 ani. Acordul permite acum crearea unui joint-venture între subsidiarele din Dubai şi Arabia Saudită. "Aceasta consolidează angajamentul SAP de a furniza valoare şi inovaţie continuă Orientului Mijlociu şi ne aduce mai aproape de clienţii şi partenerii din regiune", declara, la Gitex Erwin Gunst, preşedintele SAP pentru regiunea EMEA.

Preşedintele SAP Arabia, Essam Enay, a adăugat că firma pe care o conduce are o "adâncă înţelegere" a pieţei locale, care poate fi de mare folos companiei-mamă pe pieţele emergente şi în sectoare specializate, precum IMM sau aplicaţiile din administraţie şi educaţie. Enay a profitat de acest prilej pentru a mai face un anunţ important: Sahara Petrochemicals Company va utiliza o soluţie ERP de la SAP, pentru raportări financiare şi gestiunea resurselor umane.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite