Declinul mass-media

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Complicitatea presei în această mare panică de după 11 septembrie a avut mai multe faţete.

Cei zece ani care ne despart de 11 septembrie 2001 au marcat un moment decisiv în istoria mass-media: Internetul a explodat, motoarele de căutare au devenit principalul instrument pentru captarea publicului, reţelele sociale sunt în plină expansiune, ca şi telefoanele mobile, tabletele şi alte aplicaţii create pentru fiecare categorie de informaţii şi divertisment.

Viteza şi bogăţia acestor inovaţii mediatice sunt însoţite, paradoxal, de declinul mass-media ca instituţie. Nu mă refer la mass-media ca sursă de informaţii - rămân încă  esenţiale -, ci ca entităţi înzestrate cu voinţa şi curajul intelectual necesare pentru a rezista la tentativele serioase de a manipula şi de a se exprima independent, în numele a ceea ce consideră a fi de interes public.

Ultimul deceniu este marcat de două dintre cele mai mari eşecuri ale industriei mass-media de după războiul din Vietnam. Aceste două dezastre au repercusiuni istorice. Prima a avut loc la scurt timp după prăbuşirea turnurilor gemene, atunci când presa a făcut literalmente campanie pentru Administraţia Bush, încercând să atragă sprijin popular pentru invadarea Irakului şi, în sens mai larg, pentru războiul împotriva terorismului.

Complicitatea presei în această mare panică de după 11 septembrie a avut mai multe faţete. Patronatul - cu unele excepţii notabile - a înghiţit minciuna Administraţei Bush cu privire la armele de distrugere în masă din Irak. Şi acesta a fost doar aspectul cel mai vizibil. Un alt eşec al presei este cel al sumbrului deceniu de acceptare a isteriei în jurul valorii de deficit al Statelor Unite. Această atitudine a împiedicat guvernul să răspundă la una dintre cele mai importante probleme economice din ultimii 80 de ani. Desigur, deficitul public - umflat de cheltuieli nechibzuite şi nefinanţate de administraţia precedentă - s-a înrăutăţit şi este o adevărată problemă pe termen lung. Cu toate acestea, este stupefiant să vezi câtă importanţă acordă astăzi mass-media acestei probleme.

Ultimii zece ani au fost plini de evenimente. Mass-media ne-a oferit jucării noi şi oportunităţi inedite. Cu toate acestea, a existat un moment în care  presa era o instituţie conştientă că are un rol de jucat în societate şi nu trebuie doar să mulţumească piaţa. Acest rol obligă, uneori, să te opui liniei oficiale, în loc să o consolidezi. Acum, acest rol este în plin declin. 

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite