VIDEO Chinezii sărbătoresc Crăciunul la ordin

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La „indicaţiile“ autorităţilor comuniste, anul acesta, China intră vrând-nevrând şi în febra sărbătorilor occidentale, prilej de cheltuieli nebuneşti. Anul Nou chinezesc se celebrează în februarie. Prin „importul“ sărbătorilor de sfârşit de an tipic creştine şi „capitaliste“, China beneficiază de un boom comercial fără precedent.

Deşi creştinii din China reprezintă doar o minoritate religioasă, ei fiind întrecuţi indiscutabil ca număr de budişti, adepţi ai confucianismului ori ai taoismului şi atei, anul acesta, potrivit unui ordin venit „de sus", chinezii vor sărbători, cu mic cu mare, Crăciunul şi Anul Nou în cel mai pur stil occidental.

Marele Dragon vrea să celebreze şi în acest mod cei 60 de ani de la Revoluţie, arătând lumii întregi că, în ciuda actualei crize globale, succesul economic nu-l părăseşte. Astfel, s-a decis ca perioada cuprinsă între Crăciun şi începutul Anului Nou chinezesc (14 februarie 2010) să se numească „Festivalul cadourilor".

Chinezii au fost îndemnaţi să cumpere şi să ofere cât mai multe daruri, iar statisticile arată că, pentru prima dată, cheltuielile şi numărul achiziţiilor pe plan intern vor depăşi exporturile (China fiind cel mai mare producător mondial de ornamente şi tot ceea ce înseamnă „recuzita" tipică de Crăciun). O adevărată febră naţională a cumpărăturilor pare să-i fi cuprins pe chinezi, deşi un sondaj recent arată că doar 4% dintre ei au idee despre ce anume sărbătoresc, de fapt.

Între Confucius şi Moş Crăciun

Agitaţia Crăciunului „în stil chinezesc" se face simţită în toate marile oraşe, de la paginile principalelor ziare, care abundă în publicitate pentru ceasuri, bijuterii sau alte obiecte de lux la magazinele luate cu asalt. În ultimele săptămâni, peste nouă milioane de localnici au făcut diverse cumpărături în centrele de shopping din Beijing.

No title

Peste 15.000 de brazi de Crăciun enormi, împodobiţi cu milioane şi milioane de beculeţe, au apărut pe străzile capitalei chineze. În spatele mausoleului lui Mao, pe străzile cartierelor de lux, în faţa centrelor comerciale se agită diverşi Moşi Crăciuni, cu ochi oblici, care oferă bomboane copiilor uimiţi sau mici daruri bătrânilor uşor speriaţi.

Din megafoane răsună urarea „Merry Christmas" chiar şi în apropierea templelor budiste ori a celor dedicate lui Confucius. Municipalităţile din Beijing, Shanghai şi Shenzen au întins pe străzi peste 170 de kilometri de ghirlande şi ornamente luminoase.

Ostentaţia prosperităţii

„Suntem cea mai explozivă piaţă a bogăţiei din lume", este de părere Frankie Leung, directorul companiei Shanghai Consulting Group, „şi festivităţile occidentale reprezintă ocazia cea mai bună pentru a o demonstra".

Iar modul în care activitatea comercială înfloreşte în China în această perioadă pare să-i dea dreptate. Datele arată că cel puţin 13.000 de restaurante vor oferi în noaptea Anului Nou (occidental) meniuri „în stil european". Datorită sistemului de „oferte de Crăciun", în ultimele două săptămâni s-au vândut peste un milion de automobile noi.

La o licitaţie de vinuri desfăşurată la Shanghai cu ocazia apropierii Sărbătorilor, s-au obţinut peste 11 milioane de dolari. Presa din Beijing relatează că un industriaş local îi va face cadou fiicei sale în seara de Crăciun un exemplar deosebit de Terrier Tibetan, achiziţionat cu 2.000 de dolari.

Şcoala de Moşi Crăciun

Dacă în China se produc majoritatea ornamentelor şi brazilor artificiali pentru Crăciun, care apoi ajung în toată lumea, americanii s-au gândit să-i ajute şi pe chinezi să intre mai bine în atmosfera de sărbătoare a occidentalilor. John Harris Kirkley şi-a deschis o „şcoală de Moşi Crăciun“ în provincia chineză Shandong. El îi învaţă pe studenţi cum să se îmbrace, să vorbească şi să se comporte pentru a intra în pielea personajului atât de îndrăgit de copiii din Occident. Tinerii vor mărşălui de Sărbători pe marile bulevarde, prin malluri şi pieţe deghizaţi în Moş Crăciun.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite