Chinezii bogaţi dau peste cap traficul aerian

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Zborurile neautorizate cu avioane sau elicoptere private îi pun în încurcătură pe controlorii de trafic din aeroporturile Marelui Dragon. Miliardarii chinezi care-şi permit un astfel de zbor preferă să plătească amenzi piperate, dar să ajungă rapid acolo unde îi cheamă afacerile.

Numărul chinezilor ­plini de bani care recurg la o călătorie cu propriul avion sau elicopter este în creştere, spre disperarea controlorilor de trafic care, de cele mai multe ori, nu sunt avertizaţi că un asemenea zbor urmează să se desfăşoare.

Nu o dată, ei au făcut rapoarte în care susţineau că au fost observate „obiecte zburătoare neidentificate", ce s-au dovedit a fi, în urma cercetărilor, aparate de zbor particulare. Chinezii cu multe conturi în bănci, care-şi permit să-şi îndeplinească astfel de capricii, preferă să plătească amenzi substanţiale (ce pot ajunge chiar şi până la 9.000 de euro), dar să ştie că au ajuns în cel mai scurt timp posibil la destinaţie.

Şi asta pentru că închirierea unui culoar de zbor, precum şi obţinerea unei aprobări de decolare din partea unui aeroport presupun un demers birocratic anevoios ce se poate întinde pe mai multe săptămâni. 

Zborurile ilegale ale miliardarilor chinezi se numesc „zboruri negre", iar presa din China le pomeneşte relativ frecvent. Ultimul caz datează de la sfârşitul lui octombrie, când aeroportul din Baotou (Mongolia Interioară) a fost închis timp de mai bine de o oră din cauza unui elicopter neanunţat care a încurcat traficul aerian.

Şi în oraşe importante precum Shanghai au avut loc astfel de incidente. Povestea miliardarului Liu Boquan din oraşul Dongguan a devenit o adevărată legendă după ce, la bordul elicopterului personal, el a pornit în urmărirea a doi hoţi care se ascunseseră într-un iaz. Ba mai mult, i-a şi prins.

Astfel, autorităţile locale s-au făcut că nu văd faptul că Liu nu ceruse nicio autorizaţie de zbor şi l-au şi medaliat („pentru curaj") pe temerarul miliardar. El continuă liniştit să-şi ducă băiatul la şcoală cu elicopterul atunci când oraşul este blocat din cauza traficului.   

„Secret public"

Un alt caz relatat de presă este cel al chinezoaicei care are un lanţ de baruri în oraşul Xiamen (provincia Fujian). Ea povesteşte că şi-a obţinut licenţa de zbor cu ajutorul socrului care, înainte de a se pensiona, a lucrat în aviaţia militară. Curând a înţeles că din cauza birocraţiei greoaie nu ar fi ajuns să facă niciun zbor, astfel că a recurs la călătoriile clandestine la bordul micului avion privat.

Evident, a plătit şi unele amenzi pe măsură. Cotidianul „China Morning Post" din Hong Kong susţine că „zborurile negre", deşi neînsemnate ca număr faţă de intensul trafic aerian de pe cerul Chinei - sunt în realitate cunoscute de piloţii chinezi, care spun că reprezintă „un secret public".

Spaţiul aerian chinez este rezervat, în cea mai mare măsură, curselor militare şi comerciale, iar pentru un zbor privat cererea trebuie adresată autorităţilor cu cel puţin 10 zile înainte. Şi nici măcar nu e sigur că se obţine autorizaţia. Din acest motiv, numărul zborurilor la joasă altitudine (pentru a nu fi reperate de radar) creşte de la o zi la alta.

Avioane pentru toţi

În China şi-a deschis recent porţile salonul aerospaţial „Zhuhai Airshow", cea mai importantă manifestare de gen, care propune aparate de zbor de dimensiuni şi preţuri pentru toate conturile bancare. Este vizată în mod special clasa socială emergentă a îmbogăţiţilor.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite