Bruxelles-ul facilitează accesul la justiţie a cumpărătorilor online, în cazul nelivrării produselor plătite

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Uniunea Europeană facilitează accesul consumatorilor din Europa la justiţie, astfel încât aceştia să-şi exercite efectiv drepturile, atunci când, de exemplu, comerciantul uită să livreze produsele comandate online, UE recunoscând faptul că procedura este relativ necunoscută chiar şi judecătorilor.

Procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă reprezintă una dintre soluţiile disponibile pentru a soluţiona litigii transfrontaliere în cazurile care implică sume de 2.000 de euro sau mai mici, însă, deşi procedura este disponibilă încă din 1 ianuarie 2009, este puţin utilizată.

"Căutarea asiduă transfrontalieră a unor oportunităţi de cumpărare avantajoasă reprezintă o modalitate pentru consumatori de a obţine cea mai bună ofertă la nivelul pieţei interne a UE. Posibilitatea de a cumpăra online face ca aceste oportunităţi să fie tot mai accesibile.

Uneori însă, cumpărarea poate deveni problematică: ar putea exista o problemă cu produsele sau cu livrarea. Pentru a evita proceduri juridice dificile, costisitoare şi consumatoare de timp, Uniunea Europeană facilitează accesul consumatorilor din Europa la justiţie, astfel încât aceştia să-şi exercite efectiv drepturile", informează Comisia Europeană.

Un nou raport al Reţelei Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net), care a fost dat publicităţii vineri, arată că această procedură uşor de utilizat, disponibilă începând cu 1 ianuarie 2009, este puţin utilizată. Aceasta se datorează în principal faptului că judecătorii nu sunt la curent cu procedura, ceea ce Comisia intenţionează să rezolve cu promptitudine.

Comisia Europeană va colabora cu statele membre pentru a asigura utilizarea efectivă a procedurii europene cu privire la cererile cu valoare redusă şi va desfăşura acţiuni pentru a o face cunoscută pe scară largă.

Mai mulţi consumatori ar trebui să ştie de existenţa procedurii şi să o utilizeze. Concret, Comisia: va colabora cu autorităţile judiciare pentru a promova cunoaşterea procedurii; va emite un ghid care să ofere sfaturi practice consumatorilor şi practicienilor în domeniul dreptului, în 2012; va ridica nivelul de conştientizare cu privire la formularele standard existente şi va publica informaţiile online, în 22 de limbi oficiale ale UE, pentru a face ca înregistrarea unei reclamaţii să fie mai uşoară şi pentru a vedea modul în care funcţionează procedura.

În plus, CE va promova în mod activ procedura în rândul consumatorilor şi al judecătorilor şi va prezenta un raport de evaluare privind funcţionarea procedurii (incluzând cheltuielile de judecată, rapiditatea şi uşurinţa utilizării procedurii) şi, dacă este necesar, va revizui procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă.

Începând cu 2013, consumatorii din 5-6 ţări pilot vor putea completa formularele cu privire la cererile cu valoare redusă şi desfăşura întreaga procedură judiciară online, prin intermediul portalului e-justiţie. Versiunile electronice ale formularelor standard sunt deja disponibile online (în 22 de limbi oficiale ale UE).

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite