Aproape două decenii de cercetare Mazda în domeniul vehiculelor cu alimentare pe hidrogen

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În 1991, Mazda a prezentat la Salonul Auto de la Tokyo modelul HR-X, primul vehicul echipat cu un motor rotativ pe hidrogen. Acesta era începutul unui lung şir de inovaţii, compania japoneză dezvoltând în anii ’90 alte cinci modele capabile să funcţioneze pe combustibil alternativ. În prezent, Mazda produce două modele care utilizează hidrogenul drept combustibil. RX-8 Hydrogen RE şi Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid, ambele fiind prezent

Constructorul japonez a ales motorul rotativ pentru a integra tehnologia pe hidrogen datorită arhitecturii unice, ideală pentru acest tip de combustibil.

Energia degajată de arderea unei cantităţi de hidrogen este mai mică decât cea similară de benzină, dezavantaj compensat de designul camerei de ardere şi de sistemul de injecţie directă ale motorului rotativ.

Totodată, ciclul de ardere mai lung al motorului rotativ ajută la combustia eficientă a hidrogenului.

Mazda RX-8 Hydrogen

Primul model concept RX-8 care folosea pe lângă benzină şi hidrogenul drept combustibil a fost testat în 2004, iar la doar doi ani mai târziu primele vehicule comerciale erau livrate către clienţi. Iniţial, dezvoltat în Japonia, modelul a fost adaptat pentru piaţa din Norvegia.

Versiunea pentru Europa este echipată cu o transmisie manuală cu cinci trepte, opţiunea de comutare în mers între cele două tipuri de combustibil şi elemente specifice modelului RX-8 facelift de serie – grilă şi spoiler spate redesenate, faruri cu un design nou şi lămpi de frână cu LED-uri, precum şi consolă centrală şi volan noi.

Întrucât infrastructura pe hidrogen se află încă la început, Mazda a ales să nu producă un model care foloseşte exclusiv hidrogen pentru alimentare.

Mazda RX-8 Hydrogen este echipat şi cu un rezervor de benzină, acesta asigurând necesarul de combustibil acolo unde alimentarea cu hidrogen nu este disponibilă.

Motorul dezvoltat de Mazda pentru acest model dezvoltă 80 de kW şi oferă o autonomie de 100 de kilometri, nivelul emisiilor fiind zero.


Baterie multifuncţională
Pe lângă sistemul dual de alimentare cu combustibil din echiparea RX-8 Hydrogen, Mazda 5 integrează şi tehnologie hibridă, combinând motorul rotativ pe hidrogen cu un generator electric.

Pe lângă generator, sistemul mai include un invertor şi o baterie. Spre deosebire de RX-8, în cazul acestui model, motor utilizat pentru deplasare este cel electric, unitatea pe hidrogen furnizând energia necesară pentru generarea electricităţii.

Bateria are mai multe funcţii.Aceasta stochează energia produsă de motorul pe hidrogen, captează energia rezultată din frânare şi alimentează motorul electric. Sistemul este controlat în mod automat, intervenţia şoferului fiind minimă.

Autovehiculul decide dacă este necesară pornirea sau oprirea motorului pe hidrogen şi încărcarea sau utilizarea bateriei. Pasagerii pot observa prin intermediul indicatoarelor de la bord modul în care este utilizată energia şi starea fiecărui element al sistemului.

Sistemul este optimizat astfel încât nivelul de electricitate creşte proporţional cu energia degajată de motorul rotativ.

Tehnologia hibridă dezvoltată de companie creşte considerabil eficienţa autovehiculului, Mazda 5 Hybrid înregistrând o autonomie de 200 de kilometri. Sistemul hibrid poate genera până la 110 kW, cu 40% mai multă putere decât în cazul modelului RX-8 Hydrogen.

Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid înglobează şi în habitaclu elemente prietenoase pentru mediu. Bordul, consola centrală, capacul care îmbracă rezervorul de hidrogen şi tapiţeria de pe scaune şi uşi sunt confecţionate din “bio materiale”, folosind materii prime derivate din substanţe naturale.

În lume



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite