Cinema-recomandări
0Criticul de film Cristi Mărculescu vă recomandă...
Cutia
Titlu original: The Box
În 1970 Richard Matheson publica în revista Playboy o nuvelă cu subiect
neliniştitor: „Button, Button“. Povestea unui tânăr cuplu, care se
trezeşte din senin cu un vizitator straniu şi cu o cutie dotată cu un
buton roşu, era fascinantă, ambiguă şi terifiantă. 15 ani mai târziu,
textul lui Matheson era adaptat, cu final schimbat radical pentru
televiziune, într-un episod antologic din serialul „Zona Crepusculară“.
La 4 decenii de la data publicării, nuvela este re-ecranizată. De data
aceasta de către Richard Kelly, unul dintre cei mai interesanţi
regizori americani contemporani („Donnie Darko“, „Domino“, „Southland
Tales“, „ The Goodbye Place“, „Visceral Matter“). Rezultă un film
misterios, plin de suspans, nelinişti conspiraţioniste, dramă de cuplu
şi manevre oculte.
Exact genul de thriller capabil să fascineze prin ambiguitate, dar şi
să aibă destul de multă inspiraţie narativă, încât să dea spectatorului
de gândit. Povestea, amplastă în deceniul în care a scris-o Matheson,
are doi protagonişti fotogenici şi capabili: James Marsden şi Cameron
Diaz. El lucrează la NASA, iar ea încearcă să fie o mamă bună pentru
copilul lor.
Omul cu cutia (un Frank Langella foarte tenebros şi ameninţător) apare
şi le prezintă situaţia: în cutie este un buton. Dacă decid să-l apese,
cineva, pe care nu îl cunosc, va muri şi ei, strâmtoraţi financiar, vor
primi un milion de dolari. Tentaţia este mare, oferta poate fi orice,
de la o farsă sinistră bine pusă la cale, până la un experiment
guvernamental.
Evident există şi dilema morală: dacă omul nu minte cineva va muri.
Richard Kelly manevrează abil şi suspansul şi toate scenariile
ipotetice, jonglează cu fricile şi alegerile cuplului protagonist şi
reuşeşte să livreze spectatorului un film interesant şi memorabil.
Regia & Distribuţie: Richard Kelly & Cameron Diaz, James Marsden, Frank Langella, Gillian Jacobs
Ho Ho Ho
Titlu original: Ho Ho Ho
O comedie de Crăciun, prima românească, în care Ştefan Bănică Jr. joacă
rolul unui pungaş. „Ho Ho Ho“ se transformă din ceea ce trebuia să fie
o zi normală la Mall, drept cadou de Sărbători, într-una plină de
aventuri. Horaţiu (Bogdan Iancu) încă mai crede în existenţa lui Moş
Crăciun şi acceptă foarte încântat cadoul de la mama sa.
Din păcate, se rătăceşte şi îl întâlneşte pe Ion, escrocul deghizat în
Moş Crăciun. Nimeni altul decât Ştefan Bănică Jr. care îşi ia rolul în
serios şi aduce comediei un farmec aparte. Aflat în mijlocul unei
operaţiuni ilegale, Ion îi arată lui Horaţiu o altă faţă a Moşului care
îi răsplăteşte pe copiii cuminţi la final de an: el înjură şi îi urăşte
pe micuţi. Dar, la final ajunge să îl îndrăgească pe băieţel şi trec
amândoi peste tot felul de încurcături primejdioase, însă deosebit de
amuzante
Regie: Jesús del Cerro; Distribuţie: Bogdan Iancu, Ştefan Bănică
Jr., Ion Săpdaru, Pavel Bartos, Alina Chivulescu, Alex Margineanu,
Daniel Popescu, Adriana Titieni
Concertul
Titlu original: Le Concert
Comedia dramatică „Le Concert“ este regizată de Radu Mihăileanu, cel
care reuşeşte să transmită realitatea aşa cum este ea, redând
demnitatea personajelor istorice uitate. Filmul îi este dedicat unui
fost director al teatrului Balşoi din Moscova. Pentru că nu s-a dezis
de artiştii evrei, Filipov a fost concediat. Mai târziu, după mai bine
de douăzeci de ani fostul director ne este prezentat în ipostaza de
îngrijitor la acelaşi teatru.
Într-o seară, în timp ce ştergea praful din biroul actualului director,
găseşte un fax, în urma căruia orchestra rusă era invitată să cânte la
Paris, în faimoasa sala de concerte Pleyel. Nu stă mult pe gânduri şi
îşi adună foştii colegi, membrii de altadată ai teatrului Balşoi,
plănuind ca împreună să se înfăţişeze în sala pariziană drept adevărata
Orchestră Balşoi.
Regie: Radu Mihăileanu; Distribuţie: Aleksei Guskov, Maria
Dinulescu, Lionel Abelanski, Jacqueline Bisset, Guillaume Gallienne,
Ovidiu Cuncea, Dmitri Nazarov
Capitalismul: o poveste de dragoste
Titlu original: Capitalism: A Love Story
Michael Moore prezintă noul documentar „Capitalismul: o poveste de
dragoste“. El este cel care a intrat în lumea secretă a sistemului de
sănătate american şi a dovedit că nu ei sunt cei care ar trebui
invidiaţi, cel puţin nu din acest punct de vedere. De data aceasta
explorează criza economică mondială, cauzele care au determinat-o şi
sumele enorme de bani care provin de la contribuabili şi au ca
destinaţie buzunarele „mari“ ale instituţiilor financiare private.
În această producţie, Moore deconspiră „cel mai mare jaf din istoria
ţării“, în spatele căruia se află băncile importante. Tot în acest
documentar se dă în vileag destinaţia capitalului deţinut de fondurile
de investiţii, care îi favorizează pe cei de pe „Wall Street“,
americanii privilegiaţi, în detrimentul oamenilor de rând, de pe „Main
Street“.
Regie: Michael Moore; Distribuţie: Michael Moore, Kathleen Glynn, Bob Weinstein, Harvey Weinstein



