Forbes. Păstraţi cota unică!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

România se pregăteşte să-şi semneze ieşirea de pe harta investiţiilor străine. Pe o tendinţă regională de introducere a cotei unice, guvernanţii noştri vor să renunţe la acest sistem de impozitare. Ar fi o greşeală fatală. 

După ce a administrat cota unică şi în precedentul mandat (în guvernul liberal Tăriceanu), ministrul finanţelor, Sebastian Vlădescu, afirmă acum că trebuie încheiată epoca sistemului de cotă unică. El spune că opţiunea pentru impozitarea progresivă este susţinută de toate expertizele tehnice care arată că, în actuala stare a economiei, cu recesiune mai mare de 1,5% în 2010 şi perspective rezervate pentru 2011, cota de 16% nu mai poate susţine bugetul astfel încât să fie finanţate în continuare educaţia, sănătatea sau pensiile.

Declaraţia făcută la mijlocul acestei luni a agitat spiritele în rândul guvernanţilor (să fie doar de faţadă?) şi a pus pe jar (din nou) mediul de afaceri care spera ca măcar cota unică să rămână neatinsă, după decizia de majorare a TVA de la 19% la 24%. Dintr-o ţară preferată de investitori în estul Europei, România riscă să ajungă o regiune părăsită, dacă va renunţa la cota de 16%.

ATUURILE COTEI. În cei aproape şase ani, cota unică a acţionat ca un adevărat magnet pentru investiţiile străine. În perioada 2005-2008, volumul  investiţiilor străine directe a totalizat 31 de miliarde de euro, fiind de peste două ori mai mare decât în întreaga perioadă 1991-2004, când sistemul de impunere era progresiv (între 18% şi 40%). Ideea că introducerea sistemului progresiv va aduce mai mulţi bani la buget este contrazisă de cifre. O simplă analiză asupra ponderii în Produsul Intern Brut (PIB) a încasărilor din impozitul pe venit şi salarii din ultimii ani arată că sistemul cotei unice a adus mai mulţi bani la buget. Astfel, în 2004, din această sursă autorităţile au colectat la buget o sumă echivalentă cu 2,9% din PIB. Chiar dacă, în anul următor, ponderea veniturilor din impozitul pe venit s-a redus la 2,3%, pe termen lung, acest indicator a crescut cu aproape o treime. Astfel, în 2009, cu o economie în recesiune severă, Fiscul a colectat din impozitul pe venit şi salarii o sumă echivalentă cu 3,7% din PIB, adică 18,5 miliarde de lei. În plus, ponderea în PIB a tuturor veniturilor bugetare a crescut de la 30% în 2004 la 32,8% în anul 2008.

Cercetările empirice arată că adop­tarea unei cote mai mici ca valoare este puternic corelată cu gradul de plată a taxelor. Cu alte cuvinte, cu cât cota este mai mică, cu atât este mai mare probabilitatea de a fi colectată. În concluzie, cota unică este mult mai uşor de gestionat. Introducerea unui impozit progresiv cu diferite praguri măreşte riscul evaziunii fiscale, acesta fiind ultimul lucru de care economia noastră avea nevoie.

Citiţi mai multe despre modul în care posibila renunţare ar putea exclude România din competiţia cu alte state europene în numărul 36 al revistei Forbes România.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite