Publicitatea TV începe să-şi revină

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Publicitatea TV începe  să-şi revină
Publicitatea TV începe să-şi revină

Deşi în perioada ianuarie-iulie 2009 televiziunile au difuzat mai puţine reclame decât anul trecut, în ultimele trei luni piaţa s-a mai redresat. În primele şapte luni ale acestui an, staţiile TV au livrat un total de 846.777 de GRP-uri, cu 3% mai puţin decât în aceeaşi perioadă a lui 2008.

Anul acesta a început sub semnul întrebării pentru clienţii publicitari care, din ­cauza crizei, nu ­ştiau cum să-şi împartă bugetele şi au fost extrem de prudenţi. Nici televiziunile n-au stat mai bine. Dacă la începutul anului unele posturi TV au ţinut la preţ, ulterior au fost nevoite să-şi ajusteze tarifele astfel încât să nu alunge reclamele.

Cea mai mare scădere de anul acesta a fost înregistrată în ianuarie, când staţiile TV au difuzat cu 27% mai puţină publicitate decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. În februarie, scăderea s-a redus la 10% şi, treptat, piaţa a început să „prindă puteri“.

În ultimele trei luni, canalale de televiziune au livrat mai multe GRP-uri (Gross Rating Point – puncte de audienţă obţinute de spoturile TV) decât în mai-iulie 2008, arătând o creştere uşoară: mai (+5%), iunie (+4%), iulie (+5%). Publicitatea TV pare să-şi revină, însă televiziunile mai au „de tras“ până când vor ajunge la preţuri comparabile cu cele de anul trecut.

Kanal D, preţuri mai mici

Potrivit unor surse din agenţiile media, în 2008, tariful pe punct de audienţă (CPP) varia între 50 şi 800 de ­euro (în funcţie de emisiune, post TV şi buget investit de client), iar anul acesta preţurile nu trec de 450 de euro.

Postul turcesc Kanal D a difuzat, în primele şapte luni ale anului, cu 50% mai multe reclame decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Staţia a livrat 69.472 de GRP-uri, faţă de 46.343, cât a înregistrat în 2008. De altfel, pe parcursul primelor şapte luni ale acestui an, Kanal D, cu creşteri cuprinse între 24% şi 132%, a avut cea mai spectaculoasă evoluţie, datorată şi scăderii tarifelor. În prezent, CPP‑ul la postul turcesc nu depăşeşte 200-250 de euro.

TVR 1, marele perdant

La polul opus se află TVR 1, care a avut cu 41% mai puţine GRP-uri livrate: 23.116, faţă de 39.359, cât avea anul trecut. După primele şase luni ale anului, postul public nu dădea niciun semn de revenire, însă în iulie a înregistrat prima creştere de anul acesta (+12% faţă de iulie 2008).

„Liderul audienţelor“, Pro TV, s-a „ţinut ţanţoş“ la începutul anului şi nu s-a grăbit să-şi ajusteze tarifele de publicitate. În ianuarie a avut o scădere de 46%, care s-a atenuat treptat. Pentru ianuarie-iunie 2009, Pro TV a ajuns la 177.656 de GRP-uri, cu 7% mai puţin decât în primele şapte luni din 2008, în timp ce Antena 1 a avut o creştere de 10% pentru aceeaşi perioadă.

„Piaţa de publicitate a ajuns la nivelul celei din 2006. A fost un proces dureros pentru noi şi acţionarii noştri. Acum ne aşteptăm la o revenire“, declara ­Adrian Sârbu, Chief Executive ­Officer al CME, compania care deţine Pro TV, la sfârşitul lunii iulie.

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite