Publicitatea pe posturile TV începe să se învioreze

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Publicitatea pe posturile TV începe să se învioreze
Publicitatea pe posturile TV începe să se învioreze

Spre deosebire de începutul anului, când televiziunile au fost „lovite“ de reticenţa investitorilor, toamna pare să le priască staţiilor TV. Volumul de publicitate atras de televiziunile româneşti a scăzut în primele nouă luni ale anului cu 1% faţă de 2008. Posturile TV care au ştiut să „lase“ la preţ au înregistrat creşteri.

În şedinţa de marţi a Consiliului Naţional al Audiovizualului, mai multe posturi TV au fost amendate sau atenţionate pentru că au depăşit limita de 12 minute de publicitate pe oră, admisă în cazul televiziunilor comerciale. Prima TV, Antena 1 şi B1 TV au fost amendate cu câte 2.500 de lei. Televiziunile nu se sinchisesc la această amendă „modică“, având în vedere că pot atrage venituri de câteva mii de euro pentru minutele în plus.

Este o anomalie într-o piaţă lovită de criză, când toţi clienţii publicitari au tăiat drastic din bugetele lor de promovare. De fapt, investitorii în reclame, care în prima parte a anului au fost precauţi şi au ţinut cu dinţii de bugete, se grăbesc acum, aproape de finele anului, să se promoveze. Şi, bineînţeles, televiziunile nu pot spune nu când e vorba de bani. Chiar dacă numărul GRP-urilor (puncte de audienţă) a crescut în cazul unora dintre posturile TV, preţurile sunt cu până la 20% - 30% mai mici faţă de anul trecut.

Pro TV, cea mai mare cotă de piaţă

Punctele de audienţă livrate de televiziuni în mediul urban au fost în scădere în prima parte a anului, până în luna aprilie. Cea mai serioasă diminuare a fost înregistrată în ianuarie, când staţiile TV au difuzat cu 27% mai puţină reclamă decât în aceeaşi perioadă din 2008.

Lucrurile au început să-şi mai revină în luna mai, când volumul de publicitate a crescut cu 5% peste nivelul din 2008, „urcuşul“ moderat menţinându-se până în septembrie, semn că investitorii au devenit mai relaxaţi şi au început să profite de preţurile scăzute ale televiziunilor. Posturile TV care au „lăsat“ la preţ au reuşit să atragă mai multă publicitate. Trustul MediaPro a fost anul acesta mai rigid în ceea ce priveşte negocierea tarifelor. Acest lucru s-a văzut şi în numărul de GRP-uri livrate de Pro TV, care, în primele nouă luni ale acestui an, a scăzut cu 7%. Acasă TV a livrat cu 20% mai puţine GRP-uri.

În acelaşi timp, posturile trustului Intact au avut preţuri mai bune. Astfel, volumul de publicitate al Antenei 1 a crescut cu 14%, iar al Antenei 3, cu 52% în primele nouă luni ale acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008. Cu toate acestea, televiziunile trustului MediaPro (Pro TV, Acasă TV, Pro Cinema, Sport.ro şi MTV) au cea mai mare cotă din volumul total de publicitate, 32%, pe când grupul Intact are 22%.

Şi Kanal D a înregistrat o creştere a volumului de publicitate cu 39%, atât pentru că postul turcesc a avut preţuri bune, cât şi pentru programele premium pe care le difuzează. În schimb, publicitatea de pe postul public de televiziune a scăzut cu 35%. Specialiştii de media spun că slaba calitate a programelor şi audienţa în scădere sunt problemele TVR 1.

Cine a investit cel mai mult

Lider în ceea ce priveşte investiţiile în publicitate rămâne Procter& Gamble. Producătorul de bunuri de larg consum a cumpărat aproximativ 63.800 de GRP-uri în primele nouă luni ale acestui an, cu 16% mai puţine decât în aceeaşi perioadă a lui 2008. În acelaşi timp, competitorul său de pe locul al doilea, Unilever, a avut aproape 36.000 de GRP-uri, în scădere cu 23%.

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite