Sarkozy abonează tinerii la ziare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sarkozy abonează tinerii la ziare
Sarkozy abonează tinerii la ziare

O iniţiativă a preşedintelui Franţei ce-şi propune să ofere tinerilor abonamente gratuite la diferite publicaţii debutează astăzi. Tinerii cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani au de ales una dintre cele 60 de publicaţii incluse în program, printre care se numără „Le Monde“ şi „Le Figaro“.

Ministerul Culturii şi Comunicării din Franţa, împreună cu mai mulţi editori de presă lansează, începând de astăzi, proiectul „Ziarul meu gratuit“, propus la începutul acestui an de preşedintele Nicolas Sarkozy.

Tinerii cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani care se vor înscrie pe site-ul programului îşi vor alege ziarul pe care vor să-l primească gratuit timp de un an. Abonaţii nu vor primi zilnic publicaţiile, ci doar o dată pe săptămână.

Numărul tinerilor care citesc presa, în scădere

Potrivit ministrului Culturii, Frédéric Mitterrand, citat de AFP, autorităţile au optat pentru această formulă, în detrimentul distribuţiei zilnice pe o perioadă mai scurtă, pentru „a le lăsa tinerilor suficient timp să se obişnuiască cu lectura“.

Statul francez a alocat proiectului 15 milioane de euro pentru următorii trei ani. În plus, editorii celor 60 de publicaţii înscrise în program vor suporta 50% din costuri. Iniţiativa are ca scop apropierea tinerilor de presa scrisă şi de a-i transforma în „clienţi fideli“.

„Tinerii născuţi în era digitală sunt mari consumatori de media, dar ignoră adesea o parte importantă a presei, cea care formează opinia şi spiritul critic asupra evenimentelor“, a spus Mitterrand. Dacă în 1997 proporţia celor care citeau ziare plătite era de 70%, un studiu realizat anul trecut arată că 58% din persoanele cu vârste între 15 şi 24 de ani citeau ziare plătite. Dintre aceştia, doar 10% răsfoiau zilnic publicaţiile. În plus, Asociaţia Mondială a Publicaţiilor arată că, raportat la numărul de locuitori, în Franţa se cumpără mult mai puţine ziare decât în Marea Britanie şi în Germania.

„Dacă obiceiul de a citi nu este dezvoltat de la o vârstă fragedă, acesta nu se mai poate dezvolta la maturitate. De aceea, recucerirea cititorilor tineri este o miză esenţială pentru supravieţuirea economică a printului“, a subliniat ministrul francez al Culturii. Potrivit acestuia, în primul an de program se vor înscrie aproximativ 200.000 de persoane.

Fidelizarea cititorilor

Proiectul va fi însoţit de o campanie de promovare ce va fi difuzată în ziarele partenere şi pe internet, inclusiv pe platformele sociale Facebook şi Skyrock.

Un program similar a fost dezvoltat în 2006 de aproximativ 40 de publicaţii. La vremea respectivă, 76.000 de tineri au primit abonamente gratuite. Potrivit jurnalistei Jeanne-Emmanuelle Hutin de la „Ouest France“, din cei 12.000 de tineri care au primit gratuit publicaţia, 65% au continuat să citească ziarul cel puţin o dată pe săptămână. Mai mult, 12% din ei şi-au reînnoit abonamentul pentru încă un an.

Opinii pro şi contra proiectului

Emmanuel Schwartzenberg, fost editor la „Le Figaro“, care a scris o carte despre problemele presei franceze, este sceptic în ceea ce priveşte proiectul. El e de părere că, în aceste vremuri în care publicitatea este în declin, ziarele ar trebui să caute modalităţi de a-şi creşte veniturile din vânzări, în loc să le distribuie gratuit.

„Abonamentele gratuite nu reprezintă remediul care va vindeca întru totul presa, mai ales dacă aceasta nu oferă conţinut interesant pentru tineri. Dar această propunere poate fi temelia iniţiativelor ce vor urma pentru a pune cap la cap nevoile tinerilor“ –  Jeanne-Emmanuelle Hutin, jurnalistă la „Ouest France“.

„Rolul ziarelor este de a-i face pe tineri să fie interesaţi de ştiri. Dacă îşi dezvoltă interesul, vor prinde obiceiul de a citi“ – Michael Smith, director executiv Media Management Center (SUA).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite