Publicitatea în SUA: mai rău de-atât nu se poate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Publicitatea în SUA:  mai rău de-atât nu se poate
Publicitatea în SUA: mai rău de-atât nu se poate

Specialiştii de peste ocean cred că încasările din publicitate vor stagna în următoarea perioadă. Criza financiară a schimbat profund „faţa“ comunicării, precum şi comportamentul investitorilor în publicitate, dar şi pe cel al consumatorilor.

Nu va fi mai bine, dar nici rău, şi, cel mai probabil, industria de publicitate nu va mai ajunge unde a fost odinioară. Cam aşa s-ar traduce estimările pentru cea de-a doua jumătate a acestui an, potrivit publicaţiei ­„Advertising Age“.

Marile reţele de media se întrec în previziuni pentru următorii ani, fie apocaliptice, fie ceva mai optimiste, dar toate merg într-un singur sens: în jos! 

O parte dintre clienţi au tăiat „cu furie“ din bugetele de promovare, în timp ce alţii au profitat din plin de scăderea preţurilor pe diferitele medii.

Deşi ar părea că unii clienţi s-au mai dezgheţat în această perioadă, nu este neapărat un semn că recesiunea a trecut: „În acest moment, unele bugete au fost deblocate şi se cheltuie mai mult pe publicitate faţă de anul trecut, dar asta nu înseamnă că am depăşit criza, ci faptul că este o nouă modalitate de a face business“, spune Robin Domeniconi, vicepreşedinte Microsoft.

Clienţii trebuie să-şi schimbe mentalitatea

Un alt specialist în publicitate, Laurence Boschetto, preşedinte-CEO la reţeaua de publicitate DraftFCB, este de părere că actuala situaţie economică a dus la o strategie mai înţeleaptă de marketing din partea marilor investitori în publicitate.

„Clienţii vor ca fiecare dolar să fie cheltuit cu mai multă responsabilitate şi vor eficienţă maximă. Industria va trebui să se obişnuiască cu ideea că nu ne vom mai întoarce acolo unde am fost înainte de recesiune, când nu eram aşa de conştienţi de răspunderea pe care o aveam“, explică Boschetto.

Unele domenii încep să se „trezească“

MaryLee Saches, director de marketing şi comunicare la Hill&Knowlton, parte a grupului de comunicare WPP, a spus că nu numai industria de publicitate trece printr-o schimbare majoră, ci şi comportamentul de consum al oamenilor.

„E posibil ca unele dintre valorile consumatorilor şi obiceiurile lor de cumpărare să se fi schimbat iremediabil, motiv pentru care a devenit foarte importantă dezvoltarea relaţiei acestora cu brandurile“, a spus MaryLee Saches. „Iar acest lucru este mult mai dificil de atins doar prin intermediul publicităţii tradiţionale“, a conchis directorul de marketing şi comunicare.

În ceea ce priveşte viitorul publicităţii TV, semnele nu sunt bune. „În condiţiile actuale, încasările din reclame ale marilor reţele TV este posibil să se stabilizeze în a doua parte a acestui an. Totuşi, marketerii par să ţină tot mai mult la bugete şi să caute mai multă flexibilitate“, e de părere Cristopher Vollmer, partener în firma de consultanţă Booz&Co. El mai spune că reţelele de televiziune vor avea o sarcină dificilă mai ales că de-acum au ajuns să „concureze“ cu televiziunea prin cablu, cu internetul sau cu mediile neconvenţionale.

Marile reţele de televiziuni au bătut palma pentru contracte în valoare totală de cel mult opt miliarde de dolari în intervalul prime-time, până la finele acestui an, cu 15% mai puţin faţă de 2008. „Trendurile de cumpărare de media nu pot fi decât în urcare, fiind accelerate de scăderea dramatică a preţurilor“, a spus Linda Sawyer, CEO al agenţiei Deutsch.

„Publicitatea TV şi online îşi vor reveni cel mai repede, iar printul cel mai încet, pentru că declinul nu este de natură economică, ci o schimbare fundamentală a pieţei“, a mai adăugat Sawyer. Ea mai spune că domenii precum auto, retail, farmaceutice, finanţe şi chiar unele produse de lux vor fi mai active în comunicare în a doua jumătate a lui 2009, comparativ cu prima.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite