Pagubă de 20 de milioane de euro în trustul lui Vântu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pagubă de 20 de milioane de euro în trustul lui Vântu
Pagubă de 20 de milioane de euro în trustul lui Vântu

Anul trecut, Realitatea Media, firma care operează licenţele televiziunilor şi posturilor de radio ale omului de afaceri, a avut pierderi cu 154% mai mari decât în 2007. Criza, care a lovit piaţa publicităţii în ultima parte a anului trecut, şi-a pus amprenta pe profiturile posturilor TV comerciale, potrivit bilanţurilor de la Ministerul Finanţelor.

Dacă până în 2007 veniturile televiziunilor creşteau mai ceva ca „voinicul din poveste“, anul trecut a venit şi vremea când acestea s-au lovit cu capul de pragul de sus.

Deşi companiile erau obişnuite cu creşteri tot mai mari de la un an la altul, 2008 a fost primul în care au înregistrat un regres. Evident, pierderile televiziunilor pot fi traduse şi în investiţii, însă nu trebuie ignorat faptul că, în ultima parte a anului trecut, criza economică a început să afecteze şi companiile din
România. 

Pro TV şi-a redus costurile de anul trecut

Declinul economic s-a simţit mai întâi în industria de publicitate pentru că marile companii, mai ales cele de peste ocean, au „tăiat“, în primul rând, din bugetele alocate promovării. Cea mai mare cifră de afaceri o are, de departe, Pro TV SA, care deţine posturile Pro TV, Pro Cinema, Acasă TV, MTV, Sport.ro şi Pro TV Internaţional.

Compania a înregistrat o cifră de afaceri de 186 de milioane de euro (calculată la cursul de 3,68 lei pentru un euro), în creştere cu 18,1% faţă de 2007. Cu toate acestea, profitul raportat a fost cu 32,7% mai mic decât cel din 2007, ajungând la 29,8 milioane de euro.

Pro TV SA este o adevărată „fabrică de bani“, cu atât mai mult cu cât Central European Media Enterprises (CME), compania-mamă a Pro TV, este listată la bursa din New York şi din Praga. Grupul trebuie să aibă o eficienţă şi o profitabilitate maxime, mai ales că fiecare mişcare şi investiţie este urmărită la bursă.

Acţiunile CME s-au prăbuşit în toamna anului trecut, ajungând la mai puţin de jumătate din valoare, fapt ce a determinat conducerea gigantului să înceapă, la momentul respectiv, tăierea costurilor. Prin urmare, Pro TV SA a disponibilizat la sfârşitul anului 2008 aproximativ 300 de angajaţi.

„Antenele“ lui Voiculescu, pe profit

Cea de-a doua televiziune, ca cifră de afaceri, este Antena 1, cu 66,9 milioane de euro, cu o creştere infimă de doar 2,7% faţă de 2007. În ceea ce priveşte profitul, acesta a scăzut cu 71,3%, de la 21,1 milioane de euro, la şase milioane de euro. De ­altfel, anul acesta toate „antenele“ lui Voiculescu au fost pe profit. Antena 3 a raportat un profit de 3,5 milioane de euro, în creştere cu 68,5%.

Postul pentru femei Euforia Lifestyle a avut 1,1 milioane de euro, cu 15,5% mai mult decât în 2007. După ce, în 2007 a înregistrat o pierdere de 1,4 milioane de euro, anul trecut Antena 2 a ajuns pe plus: 315.133 de euro. De cealaltă parte, alte televiziuni s-au adâncit şi mai tare în pierderi.

Cea mai abruptă scădere a fost raportată de compania Realitatea Media, controlată de Sorin Ovidiu Vîntu, care a raportat pierderi de peste 20 de milioane de euro, cu 154% mai mari decât în 2007, când a fost pe minus cu opt milioane de euro. În acelaşi timp, şi cifra de afaceri a trustului s-a diminuat de la 31,1 milioane de euro, la 27,2 milioane de euro. Compania Realitatea Media operează televiziunile Realitatea TV, The Money Channel, Telesport, Realitatea FM şi Radio Guerrilla.

Postul TV Romantica, lansat în martie 2007 cu mare fast, s-a „dezumflat“. Acesta a avut o creştere a cifrei de afaceri, dar a rămas cu pierderi de aproximativ jumătate de milion de euro. În 2009, proprietarul postului, Sorin Ovidiu Vîntu, a scăpat de acest „balast“, vânzându-l către compania Chello Zone, care deţinea aproape jumătate din televiziune.

Asta după ce, la finele anului trecut, conducerea trustului a renunţat să mai facă investiţii în televiziunea pentru femei, Romantica rămânând doar cu seriale şi cu reluări ale emisiunilor.

OTV a ajuns pe minus

Nici postul TV al fraţilor Păunescu, B1 TV, nu a stat mai bine anul trecut. Deşi cifra de afaceri a avut o creştere modestă, de 9,2%, televiziunea rămâne cu o pierdere de aproximativ 1,9 milioane de euro. Televiziunea de apartament, OTV, condusă de Dan Diaconescu, a avut o cifră de afaceri de 2,3 milioane de euro. Dacă anul trecut, OTV avea un profit de 438.000 de euro, în 2008 postul TV a ieşit în pierdere cu peste 167.000 de euro.

2009 plin de schimbări

După evoluţia industriei de media şi publicitate din 2009, situaţia financiară a televiziunilor va fi diferită. Criza care s-a adâncit în prima parte a acestui an i-a obligat pe marii jucători din TV să facă reduceri salariale şi de personal.

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite