Va funcţiona planul lui Murdoch de a schimba internetul?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Va funcţiona planul lui Murdoch de a schimba internetul?
Va funcţiona planul lui Murdoch de a schimba internetul?

Specialiştii britanici sunt pesimişti în ceea ce priveşte succesul introducerii de taxe pentru accesarea publicaţiilor online. Deşi studiile nu-i dau mari şanse, Murdoch şi alţi reprezentanţi din media testează diferite modele de a câştiga bani din site-urile de ştiri.

Pentru că recesiunea şi-a înfipt adânc ghearele în trustul News Corp., magnatul Rupert Murdoch se gândeşte să taxeze utilizatorii pentru vizitarea site-urilor de ştiri. Dacă în 2005 prezicea că viitorul internetului este în strânsă legătură cu publicitatea online, acum Murdoch e de părere că, dacă oamenii vor să-şi citească ştirile pe internet, trebuie să plătească acest serviciu.

Primul „site-cobai“ pus la bătaie de magnat este cel al publicaţiei englezeşti „Sunday Times“, care va putea fi accesat contra-cost cel mai probabil în luna noiembrie a acestui an. Totuşi, un studiu realizat în Marea Britanie arată că puţini dintre consumatorii englezi sunt dispuşi să plătească pentru un conţinut care, în prezent, este disponibil gratuit.

Cercetarea arată că doar 28% din cei 1.000 de repondenţi ar plăti pentru a vizita un site cu ştiri. În plus, 75% din consumatori cred că informaţiile disponibile pe site-urile „The News of the World“, „The Times“ şi „The Sun“ pot fi găsite cu uşurinţă pe orice alte platforme de internet.

„Financial Times“ vrea plata pe articol

Puţine sunt ziarele care au îndrăznit să perceapă taxe pentru conţinutul site-urilor. În SUA, editorii de conţinut online (publisheri) stau cu ochii pe site-ul „Arkansas Democrat-Gazette“, una dintre publicaţiile ce poate fi accesată cu bani. În mai, site-ul a avut doar 3.400 de abonaţi, ce au adus numai 200.000 de dolari. Un alt model pe care companiile de presă vor să-l dezvolte este aşa-numita plată-pe-articol (pay-per-article), idee însuşită după strategia iTunes, un program lansat de Apple, prin intermediul căruia utilizatorii îşi pot cumpăra melodiile favorite.

Criticii contestă modelul, spunând că o melodie poate fi ascultată la nesfârşit, în timp ce articolul este perisabil. „Financial Times“ intenţionează să introducă modelul „plata-per-articol“ începând cu vara viitoare. „New York Times“ a avut o altă strategie de a scoate bani din conţinutul online: plata pentru „conţinutul premium“.

Adică pentru a accesa textele editorialiştilor publicaţiei. Din păcate, modelul implementat în perioda 2005 – 2007 nu a avut mare succes pentru că articolele erau disponibile şi pe alte site-uri. Într-un final, conducerea a decis închiderea serviciului sperând să câştige mai mult din publicitate.

Este greu de crezut că modelul poate funcţiona, având în vedere că în majoritatea cazurilor aceleaşi informaţii pot fi găsite şi pe site-urile gratuite.

În prezent, tot mai mulţi utilizatori îşi iau informaţiile de pe internet, însă publisherii încă nu au găsit o posibilitate prin care să-şi transforme audienţele uriaşe în venituri comparabile cu cele din print.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite