Internetul românesc, „cenuşăreasa“ publicităţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Internetul românesc, „cenuşăreasa“ publicităţii
Internetul românesc, „cenuşăreasa“ publicităţii

Deşi este în plină dezvoltare şi atrage din ce în ce mai mulţi clienţi, mediul online din România nu îşi „adjudecă“ mai mult de 3% din totalul investiţiilor în reclamă. Pentru a ajunge cel mai căutat mediu de promovare, internetul trebuie să lupte cu o anomalie specific românească: supremaţia publicităţii TV.

Deşi investiţiile publicitare totale din Marea Britanie au scăzut cu 16,6% în ianuarie-iunie 2009 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, publicitatea online a crescut cu 4,6%, ajungând la 1,75 miliarde de lire sterline.

Astfel, internetul a ajuns să deţină o cotă de 23,5% din piaţa de publicitate, detronând pentru prima oară televiziunea, care a reuşit să atragă doar 21,9%. Presa scrisă a „luat“ 18,5% din publicitate, direct marketing-ul – 11,5%, outdoor-ul – 4,8%, iar radioul, numai 3,3%.

În România, internetul se află la început de drum, dar „promite“. Potrivit estimărilor lui Sorin Doru, director general al companiei de consultanţă Media Hub, în primele şase luni ale acestui an, internetul a „avut parte“ de numai 3% din totalul încasărilor din publicitate. „Regina“ publicităţii de la noi rămâne televiziunea, care a avut, în opinia lui Doru, aproximativ 65% din piaţă. Aceasta a fost urmată de ziare şi reviste, ce au însumat 15%, radio (10%) şi outdoor (7%).

Dragoş Stanca, Managing Director la F5 WebCorp, divizia de new media a trustului Realitatea-Caţavencu, este mai optimist, apreciind că peste 6% din totalul cheltuielilor publicitare din prima jumătate a anului a mers către internet. „Dacă adăugăm şi Google, Yahoo şi alţi playeri world wide (n.r. – jucători internaţionali), probabil că tindem spre 10%“, spune Stanca.

Ultima opţiune a advertiserilor

Totuşi, mediul online mai are mult de „tras“ până să ajungă să detroneze televiziunea şi în România. Dacă, de-a lungul timpului, internetul s-a confruntat cu o arie de penetrare mică şi cu lipsa unui sistem de măsurare a audienţei, probleme „pe cale de dispariţie“ în prezent, online-ul este, totuşi, ultima opţiune a advertiserilor autohtoni.

Orlando Nicoară, director general la Media Pro Interactiv (divizia de internet a grupului MediaPro), spune că televiziunea este în continuare mediul principal de promovare de la noi pentru că are rezultate, este „încă“ un mediu ieftin, iar acoperirea dată este foarte mare.

De altfel, supremaţia televiziunii în ceea ce priveşte investiţiile publicitare din România este o anomalie. În majoritatea ţărilor dezvoltate, veniturile din publicitate sunt echilibrate. Spre exemplu, în Marea Britanie, în 2004, televiziunea avea 25,8% din piaţă, mai puţin decât printul (47,8%).

În acelaşi an, internetul britanic deţinea 3,2% din totalul sumelor investite în reclamă. Însă nu trebuie uitat că, la englezi, tarifele practicate de posturile TV sunt uriaşe, clienţii preferând, din cauza crizei, să se mute pe internet. La noi, televiziunile au apărut „ca ciupercile după ploaie“ şi advertiserii, datorită scăderilor de preţ, dar şi din comoditate, au continuat să se promoveze pe aceste canale.

Clienţii publicitari se îndreaptă timid către internet, mediu cu care nu au fost familiarizaţi. Orlando Nicoară spune că internetul trebuie „să se focuseze pe industriile care «suferă», auto sau imobiliare, şi să dovedească clienţilor din aceste domenii eficienţa mediului online.

Potrivit lui Stanca, „trendul“ din Marea Britanie va ajunge şi în România, odată cu creşterea ariei de penetrare a internetului la peste 60%.

Cum a evoluat online-ul în Marea Britanie

Publicitatea online din Marea Britanie a crescut, în primul semestru al lui 2009, cu 4,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, ajungând la 1,75 miliarde de lire sterline. Cea mai mare parte din această sumă (62,6%) provine din publicitatea prin motoarele de căutare.

Veniturile de 1,75 miliarde de lire sterline atrase din publicitate plasează internetul în fruntea mediilor de promovare preferate de advertiserii britanici. Astfel, din 2004 şi până în prezent, mediul online a crescut de la 3,2% la 23,5% din totalul investiţiilor publicitare.

IT-ul, cel mai mare investitor

Companiile din domeniul tehnologiei au cheltuit cele mai mari sume pentru promovare pe internet, respectiv 19,1% din totalul de 1,75 miliarde de lire sterline. Pe locul al doilea s-au aflat companiile de telecom (13,3%, faţă de 9,7%, cât cheltuiau în primele şase luni ale lui 2008), iar pe al treilea – societăţile financiare (13,2%,faţă de 11,9%).

Eva Berg-Winters, Senior Manager la PricewaterhouseCoopers (PWC), spune că încetinirea economiei a accelerat migraţia către mediul online. Pe timp de criză, oamenii care au dorit să facă achiziţii sau cumpărături au căutat pe internet cele mai bune oferte.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite