Liga I, piatră de moară la gâtul grupului Intact

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Liga I, piatră de moară la gâtul grupului Intact
Liga I, piatră de moară la gâtul grupului Intact

Potrivit analizei „Adevărul“, publicitatea atrasă de pe urma drepturilor TV pentru meciurile campionatului intern de fotbal este insignifiantă comparativ cu valoarea investiţiei. În perioada august 2008–august 2009, Antena 1 şi GSP TV au difuzat publicitate în timpul meciurilor din Liga I în valoare de cel mult 5,4 milioane de euro.

Când consorţiul Antena 1-RCS&RDS a achiziţionat, în primăvara anului 2008, drepturile TV pentru Liga I entuziasmul celor de la Intact a fost uriaş. Antena 1 spera să câştige o cotă mai mare de piaţă în lupta acerbă cu rivalul Pro TV şi să-şi crească substanţial veniturile din publicitate.

Pe atunci, industria publicităţii era în expansiune şi semnele arătau că aceasta merge într-o singură direcţie: în sus. Şefii consorţiului mai aveau încă un motiv de satisfacţie: trustul Realitatea-Caţavencu, al lui Sorin Ovidiu Vîntu, pierduse licitaţia. Astfel, Antena 1 şi RCS blocaseră planurile de lansare a unei platforme de televiziune digitală (DTH) şi dezvoltarea postului Telesport, fostul deţinător al drepturilor TV pentru Liga I, proaspăt cumpărat atunci de Vîntu.

În fond, consorţiul licitase atât de sus numai pentru a-l scoate din joc pe Vîntu. Preţul plătit a fost uriaş. Suma de 85 de milioane de euro a fost considerată de mulţi comentatori drept halucianantă, la acea vreme. Acum, este halucinantă şi împovărătoare din cauza scăderii pieţei de publicitate. Cele 85 de milioane de euro reprezintă o sumă care se recuperează foarte greu din publicitate, chiar şi în condiţiile prospere din prima jumătate a anului trecut.

Distribuţia,handicapul GSP TV

Meciurile Ligii nu le-au purtat noroc celor de la Antena 1 şi RCS. La câteva luni după încheierea tranzacţiei, România a început să audă de criza financiară care a afectat Statele Unite. În plus, consorţiul Antena 1-RCS&RDS nu a reuşit să bată palma cu niciunul dintre cablişti pentru a difuza postul GSP TV, cel care urma să transmită partidele din Liga I.

Încă de la început, Antena 1 a făcut o mişcare inteligentă şi şi-a adjudecat prima opţiune, cel mai important meci din fiecare etapă.

 Este acest produs unul profitabil pentru Antena 1? Nu! Din calculele „Adevărul“, posturile GSP TV şi Antena 1 au câştigat din difuzarea reclamelor în timpul meciurilor din Liga I între 4,5 milioane de euro şi 5,4 milioane de euro. Este dificil de dat o cifră exactă, pentru că preţul pe punctul de audienţă diferă de la client la client.

Conform analizei noastre, GSP TV a atras din publicitatea difuzată în timpul partidelor din Liga I, singurele care au avut audienţe importante, între 1,2 şi 1,4 milioane de euro. Din păcate, postul sportiv are şi un handicap: este difuzat doar în reţeaua de cablu RCS&RDS şi pe platforma Digi, motiv pentru care audienţele lor nu pot atinge valori foarte mari. În luna august, GSP TV a avut, în prime-time, o audienţă medie de 55.000 de telespectatori pe minut la nivel urban.

La rândul său, postul Antena 1, care difuzează prima opţiune din fiecare etapă, a atras din publicitate între 3,2 şi 3,7 milioane de euro. Antena 1 a avut audienţe mult mai mari şi preţuri mai bune decât GSP TV. Analiza a fost realizată pe meciurile difuzate în perioada august 2008 – august 2009 şi a luat în considerare numărul de GRP-uri (Gross Rating Point – punct de audienţă) înregistrat de spoturile difuzate în pauzele partidelor.

Antena 1, audienţă consolidată

Şi totuşi, cu ce se alege Antena 1 de pe urma meciurilor din Liga I? „Ne alegem cu o audienţă semnificativă, cu creşterea cotei de piaţă, cu păstrarea sau loializarea unui target important şi atractiv şi bineînţeles cu bani“, declară Laurenţiu Ionete, director general CLIR Media, regia care vinde publicitate pentru trustul Intact. Ionete spune că, de fapt, calculul veniturilor de pe urma Ligii I este mult mai complex.

„Audienţa pe care ţi-o consolidezi cu aceste meciuri de fotbal merge şi în buletinele de ştiri sportive, merge şi în emisiunile pe care le faci în jurul acestor meciuri, în avancronici şi aşa mai departe“, declară el. Mai mult, Ionete estimează că veniturile din publicitate atrase de pe urma primului sezon din Liga I s-ar ridica la 10–20 de milioane de euro. O cifră cam umflată, spun specialiştii în domeniu.

Fotbalul, tot mai scump

În 2008, consorţiul Antena 1 - RCS&RDS a licitat 85 de milioane de euro pentru trei sezoane (2008 - 2011) ale meciurilor din Liga I. Termenii contractului sunt ţinuţi sub maximă confidenţialitate, motiv pentru care este greu de spus cine a făcut plata primelor două rate, însă surse din industrie spun că RCS&RDS a scos din buzunar cea mai mare parte a sumei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite