Giganţii publicităţii au fost precauţi în 2009

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Giganţii publicităţii au  fost precauţi în 2009
Giganţii publicităţii au fost precauţi în 2009

Procter&Gamble, L’Oreal şi Unilever au fost companiile mai atente la bugetele lor de promovare în acest an de criză, conform datelor furnizate de anuarul Media Fact Book. Deşi 2009 a început dramatic pentru industria de publicitate, în a doua parte a acestui an marii investitori au început să prindă curaj.

Media Fact Book, ghidul care face o radiografie a pieţei româneşti de publicitate din ultimii ani realizat de agenţia de media Initiative, şi-a lansat cea de-a treisprezecea ediţie. Astfel, după creşterile spectaculoase din anii trecuţi, industria locală de advertising s-a poticnit din cauza crizei financiare.

După ce recesiunea a lovit Statele Unite în 2008, clienţii locali au aşteptat, poate mai mult decât era cazul, să-şi cheltuie bugetele de promovare. Motiv pentru care, primul trimestru al lui 2009 industria de publicitate a înregistrat o scădere abruptă de până la 70%, potrivit oficialilor grupului Lowe, din care face parte agenţia Initiative.

De asemenea, Octavian Popescu, Managing Director Initiative, a declarat că primul trimestru din 2009 a fost cel mai slab din istoria publicităţii autohtone. Din fericire, lucrurile s-au mai dezgheţat în următoarele două trimestre. În plus, Octavian Popescu crede că şi în ultima parte a acestui an vor creşte investiţiilor. În total, piaţa de publicitate din 2008 s-a ridicat la 540 de milioane de euro, în creştere cu 12% faţă de anul precedent. Este o evoluţie modestă comparativ cu anii precedenţi când agenţiile erau obişnuite cu creşteri spectaculoase.

Online-ul, 13 milioane de euro în acest an

Potrivit estimărilor Initiative, anul acesta industria de advertising va avea o scădere de aproximativ 35%, ajungând la venituri totale nete de aproximativ 350 de milioane de euro.

Din păcate, criza pe anumite medii, cum ar fi radio, presă scrisă şi internet a fost alimentată şi de televiziune. Dar şi aceasta a avut o scădere puternică a încasărilor. Astfel, Media Fact Book preconizează o diminuare a încasărilor posturilor TV de aproximativ 30% - 35%, cauzată atât de numărul mai mic de GRP-uri livrate, cât şi de ieftinirea preţurilor. 

Şi investiţiile în publicitatea online au avut de suferit, deşi cu un an în urmă specialiştii din industrie susţineau că va fi singurul segment care va creşte. Cu toate acestea, Initiative estimează că industria online (exclusiv media, fără alte proiecte de comunicare) va atinge până la finele acestui an 13 milioane de euro, în timp ce în 2008 a avut 16 milioane de euro. 

Top branduri promovate în 2009

Telecomul a fost cel mai mare investitor în publicitate în prima jumătate a acestui an pe TV presă scrisă şi radio, potrivit Media Fact Book. Vodafone şi-a diminuat bugetul cu 12%, în timp ce Cosmote a investit cu 88% mai mult, iar Orange a crescut cu 4%. Garnier a avut o scădere a investiţiilor, la rate card (fără discounturi), de 70%. Iar bugetul brut al L’Oreal s-a diminuat cu 50% pe canalele tradiţionale. Deşi monitorizările arată că Izvorul minunilor şi Frutti Fresh au înregistrat creşteri spectaculoase, acestea au fost promovate, în sistem barter, în special pe posturile Naţional TV şi N24, deţinute de familia Micula.  

image
Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite