Există viaţă fără Google?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Zilele trecute, magnatul News Corp., Rupert Murdoch, declara că ar putea să scoată site-urile pe care le deţine din motorul de căutare. Anunţul lui Murdoch a împărţit publicul în două: unii îl văd ca pe un nebun, iar alţii ca pe un vizionar. Un lucru este cert totuşi, România este departe de asemenea aspiraţii.

După ce la jumătatea acestui an a pus lumea internetului pe foc cu propunerea sa de a introduce abonarea la site-urile sale, Rupert Murdoch, preşedintele trustului media News Corporation, a făcut zilele trecute un alt anunţ incendiar.

El a declarat într-un interviu că ar putea scoate articolele produse de cele 34 de publicaţii online pe care le deţine din motorul de căutare Google, dar şi din serviciul Google News.

Magnatul News Corp. vede motoarele de căutare ca pe nişte „hoţi“ şi „plagiatori“. Nu trebuie uitat totuşi că o mare parte din audienţa unui site, uneori până la 80%, vine din motoarele de căutare.

Potrivit forbes.com, care citează un purtător de cuvânt al Google, site-urile News Corp. primesc aproximativ 300 de milioane de clickuri în fiecare lună prin Google.

Potrivit estimărilor făcute de publicaţiile internaţionale, numai site-ul „The Wall Street Journal“ va pierde aproximativ 25% din trafic. Dar cine are nevoie de o audienţă instabilă, care vizitează rar site-urile sale? Murdoch, în niciun caz! „Prefer să am mai puţini vizitatori, dar care să plătească“, a spus el într-un interviu.  

Murdoch nu va lua măsuri

Declaraţiile incendiare ale lui Murdoch au atras multe comentarii şi întrebări. Poate supravieţui un site fără Google? Cu siguranţă, da! spun cele mai multe voci, dar cu riscul de a pierde o mare parte a audienţei.

La rândul său, Daniel Nazare, director editorial web „Adevărul“, este categoric: „Este clar că va avea o scădere a traficului şi este greu de crezut că ceilalţi îl vor urma în decizie. Audienţa site-urilor News Corp. ar putea să scadă cu până la 80% chiar şi în Statele Unite, unde există cultura plăţii articolelor“, declară Daniel Nazare, direcor editorial web Adevărul Holding.

Orlando Nicoară, Managing Director MediaPro Interactive (MPI), crede că anunţul lui Murdoch este o poziţie de forţă din partea unuia dintre cei mai puternici oameni din media mondială. „Uitându-mă la rezultatele anunţate pe trimestrul al treilea de News Corp, eu cred că Murdoch va ridica vocea, dar nu va lua măsuri“, e de părere Nicoară.

În viziunea lui Dragoş Novac, Managing Director Metropotam,  în cazul României, mai mult de jumătate din audienţa publicaţiilor online vine prin motoarele de căutare, mai ales că modelul de plată a reclamelor la noi este în funcţie de numărul afişărilor, indiferent de sursa cititorilor.

Novac crede că cel puţin în următorii ani modelul publisherilor se va baza în continuare foarte mult pe Google mai ales în România. „Aceştia îşi vor optimiza site-urile cât mai mult pentru a atrage trafic din motoarele de căutare astfel încât să vândă publicitate pe un reach cât mai mare“, conchide Novac.

Reacţii

Un cunoscut blogger american, Mark Cuban, susţine iniţiativa lui Murdoch: „Nu mai suntem în 2008 şi viitorul nu mai înseamnă căutarea ştirilor, ci să le ai direct pe Twitter sau pe Facebook. Murdoch are dreptate de data aceasta“.

Scriitorul şi jurnalistul Michael Wolff, care a scris biografia lui Murdoch, declară într-un comentariu: „Este foarte posibil ca el să nu realizeze că înlăturând ziarele News Corp. din Google, pentru cea mai mare parte din industria informaţiei aceste publicaţii vor înceta să mai existe şi că absenţa lor să nu fie percepută ca un gol“, spune Wolff.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite