Criza din publicitate loveşte casele de producţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Criza din publicitate loveşte casele de producţie
Criza din publicitate loveşte casele de producţie

Afectate de „seismul“ financiar de la finele anului trecut, cifrele de afaceri ale companiilor româneşti care produc spoturi publicitare au scăzut cu 8,2% în 2008 faţă de 2007. Casele de producţie au înregistrat în 2008 profituri cu 47% mai mici decât în 2007. Unele au încercat să-şi extindă activitatea la producţia de filme şi TV sau au făcut concedieri.

Dificultăţile financiare ce au început în toamna lui 2008 au afectat puternic industria de publicitate, care a fost reticentă în faţa investiţiilor de orice fel.

Clienţii nu au mai băgat atât de ­mulţi bani nici în promovare în mass-media, dar nici nu s-au înghesuit să-şi facă reclame noi. Casele de producţie au avut mult de suferit de pe urma acestei crize: numărul de spoturi şi bugetele de producţie au scăzut dramatic.

Deşi companiile şi-au scăzut tarifele cu până la 30% sau chiar mai mult, cererea pentru reclame filmate a scăzut la jumătate în ultima parte a lui 2008 şi începutul acestui an. Consecinţele inevitabile au fost micşorarea considerabilă a cifrelor de afaceri şi mai ales a profiturilor înregistrate de companii.

Carter Films, cea mai mare scădere

Potrivit datelor publicate de Ministerul Finanţelor Publice (MFP), cifrele de afaceri cumulate ale celor mai importante case de producţie de spoturi au fost, în 2008, de 28,2 milioane de euro, cu 8,2% mai mici decât în 2007.

Anul trecut, profiturile acestor companii au scăzut cu peste 47% faţă de 2007. Cea mai „prosperă“ casă de producţie din 2008 este MultiMedia Est, având cea mai mare cifră de afaceri: 8,6 milioane de ­euro (calculat la cursul mediu din 2008, de 3,68 lei pentru un euro).

Totuşi, cifra este cu 2,8% mai mică decât în 2007. Pe locul al doilea, Abis Studio a avut o cifră de afaceri de 4,5 milioane de euro, cu 11% mai mică decât în 2007. Compania a avut anul trecut o pierdere de 163.821 de euro, cu 45% mai mare decât în 2007, când era tot „pe minus“.

Companiile-surori Saga Film şi Saga Film Production nu au cele mai mari cifre de afaceri, dar au cele mai mari profituri de pe piaţă: 371.458 de euro şi respectiv 309.207 de euro.

Împărţită între producţia de film şi cea de reclame, Carter Films a suferit cea mai mare „cădere“ din 2008. Cifra de afaceri a scăzut cu aproape 67% şi compania a trecut de pe profit (2007) pe pierdere (-152.794 de euro). Green Film, înfiinţată la începutul lui 2008, a intrat timid pe o piaţă „lovită de criză“. Compania a avut o cifră de afaceri de 48.398 de euro şi un profit infim.

Saga a făcut concedieri

Casa de producţie Saga Film şi-a micşorat costurile prin modificarea structurii departamentelor de producţie, astfel încât să îşi desfăşoare activitatea cu mai puţini oameni. Surse din interiorul companiei spun că în vara acestui an au fost concediaţi cel puţin opt angajaţi.

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite