Clienţii publicitari şi‑au încetinit motoarele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În primele cinci luni ale acestui an, companiile au cumpărat cu 6% mai puţine reclame pe TV.În timp ce unii publicitari şi-au redus bugetele de promovare, alţi clienţi au profitat de preţurile scăzute percepute de televiziuni şi...au cumpărat, au cumpărat, au cumpărat.

În primele cinci luni ale acestui an, majoritatea companiilor au fost cumpătate când au cumpărat spaţiu publicitar la TV. Altele, în schimb, şi-au dublat sau chiar şi-au triplat achiziţiile, mai ales că televiziunile au venit cu „super oferte“ de criză.

Marii clienţi publicitari care au fost puternic afectaţi în Statele Unite, cum ar fi Procter&Gamble, Unilever sau Coca-Cola, au redus drastic bugetele în unele ţări în care sunt prezenţi.

În România, lider în investiţiile în reclamă este, în continuare, Procter&Gamble, care a cumpărat în primele cinci luni ale acestui an 26.299 de GRP (Gross Rating Points – Puncte de Audienţă), în scădere cu 38% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Însă, operatorul Cosmote a avut cu 92% mai multă reclamă în ianuarie – mai 2009, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, devenind cel de-al doilea mare advertiser pe TV.

Din aceeaşi „familie“ (OTE Group) mai fac parte Gemanos şi Romtelecom, care au înregistrat, de asemenea, creşteri. Astfel, Romtelecom a cumpărat cu 29% mai multe GRP-uri, în timp ce dealerul Germanos cu 36% mai multe.

Unilever iese de pe podiumul investitorilor

O altă creştere spectaculoasă este cea a producătorului de medicamente GlaxoSmithKline (GSK) care a avut cu 202% mai multe GRP-uri livrate. GSK este acum al cincilea clasat în topul celor mai mari investitori în publicitate, în timp ce anul trecut era al 15-lea.

Producătorul de bunuri de larg consum Unilver, care timp de mulţi ani la rând i-a suflat în ceafă competitorului său, Procter&Gamble, a căzut pe locul al patrulea după ce a redus numărul GRP‑uri cu 45%. Şi producătorul de cosmetice L’Oreal a ieşit de pe podiumul celor mai mari cumpărători de reclamă, ajungând pe locul al nouălea, după ce a înregistrat o scădere cu 39%.

Alţi clienţi publicitari, care în 2008 au avut o intervenţie modestă, nu au mai investit deloc în TV, dar au mers pe alte canale. Banca Comercială Carpatica, care în primele cinci luni ale lui 2008 a achiziţionat 286 de GRP-uri, a lipsit de pe TV anul acesta. Şi Banca Românească a renunţat la TV, după ce în prima parte a anului trecut a achiziţionat 2.499 de GRP-uri.

TV-ul s-a ieftinit

Unii clienţi publicitari au profitat de scăderea tarifelor percepute de televiziuni pentru a cumpăra mai multă reclamă. Dacă anul trecut un GRP ‘30 varia între 50 şi 800 de euro, în 2009 preţul nu mai trece de 450 de euro.

Băncile au redus bugetele

Sectorul bancar a traversat o perioadă dificilă în prima parte a anului. Multe instituţii de credit şi-au redus promovarea pe TV. Unele, însă, au fost mult mai active. BRD a cumpărat cu 270% mai multe GRP-uri în primele cinci luni ale lui 2009 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. BRD a avut o promovare puternică şi pentru că a împlinit 10 ani. În schimb, Raiffeisen a scăzut cu 71%.  

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite