Forbes. Creatorul de modă Stephan Pelger: braşoveanul care face business în stil nemţesc la Bucureşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Are nume german, buletin de Braşov şi un CV parafat în Austria, care include celebre branduri de modă „Made in Italy". De ce a ales Stephan Pelger să facă afaceri în Bucureşti?

O haină scurtă, din blană de vulpe polară, un costum de ski roz-aprins şi o fustă înflorată, creată prin reinterpretarea unui material folosit pentru confecţionarea genţilor, împart un stender în atelierul lui Stephan Pelger. Într-o altă epocă, toate aceste piese ar fi avut poate privilegiul de a se afla în garderoba actriţei Audrey Hepburn: suficient de feminină, dar şi de curajoasă pentru a pune în valoare combinaţiile inedite de mătase, neopren, plastic sau stofă pe care designerul în vârstă de 31 de ani le propune, de şase ani încoace. Dacă s-ar fi născut cu vreo 50 de ani mai devreme, Stephan ar fi aspirat fără rezerve la un loc în dulapul celebrei „My Fair Lady". „Pe la zece ani, desenam rochii inspirate de costumele purtate de Hepburn în acel film", îşi aminteşte el, aşezat pe un scaun de bar, în atelierul pe care-l visa în copilărie.

Tocmai a terminat de schiţat colecţia pentru Mercedes-Benz Fashion Week de la Berlin. Este unul dintre designerii selectaţi, alături de nume precum Escada Sport sau Hugo by Hugo Boss, pentru evenimentul de modă patronat de brandul auto german, la sfârşitul lunii ianuarie. După ce i-au văzut cele 40 de ţinute create pentru eveniment, organizatorii Mercedes-Benz Fashion Week l-au ales să închidă festivalul. Un motiv de mândrie pentru tânărul braşovean, care se prezintă simplu: „Stephan Pelger din România".

Din 20 ianuarie, el reprezintă România şi la emisiunea de modă „Fashion & Fame", difuzată în prime-time la cel mai vizionat post de televiziune german, PRO7.

Pe reţeta celebrei emisiuni „Project Runway" din SUA, şapte designeri au fost aleşi din câteva mii de candidaţi pentru a se întrece în tipare, modele şi cusături în faţa unui juriu de personalităţi din lumea modei. Câştigătorul îşi va vinde colecţia pentru catalogul german de modă OTTO. Cel mai important lucru în această afacere este, însă, notorietatea dobândită, care îl va ajuta pe Stephan şi în cel de-al treilea proiect major pentru 2011: primul său magazin monobrand la München. Un pas mare, dar asumat, având în vedere precauţia cu care a construit până acum. „Nu am vrut un business care să explodeze şi apoi să se scufunde", explică el. Afacerea sa a început cu un singur angajat şi cu o investiţie de 10.000 de dolari în renovarea primului sediu, o garsonieră pe lângă Teatrul Mic. A crescut în fiecare an cu 50%, acumulând o bază de 600 de cliente, dintre care circa 250 trec pragul atelierului său din Bucureşti măcar o dată pe lună.

De la Benetton la... Benetton

Născut la Braşov, într-o familie de origine germană (tatăl a fost prim-preot la Biserica Neagră), Stephan a intrat în lumea croielilor şi a cusăturilor aproape instinctiv. La zece ani, se juca desenând colecţii de modă inspirate de Audrey Hepburn pentru prima sa muză, o mătuşă din Elveţia. La 13 ani avea deja primul său job creativ: decorarea vitrinelor magazinului Benetton din Braşov, deţinut în franciză de către aceeaşi mătuşă. Povestea lui te convinge, într-adevăr, cât de mică e lumea! Câţiva ani mai târziu, avea să-şi facă lucrarea de diplomă de la Fashion Institute din Viena pentru nimeni alţii decât... Benetton şi Sisley. 

Bursa la celebra şcoală de modă austriacă a venit în 1998, când tocmai terminase liceul la Braşov. Pe lângă tricotaje, design de accesorii, design grafic sau arta tiparelor, austriecii l-au învăţat, în cei trei ani şi jumătate, şi o componentă esenţială a modei. Una despre care puţini designeri români sunt în stare să vorbească dezinvolt: businessul. „Nu e adevărat că poţi să faci orice doar cu creativitatea", crede Stephan, care îmbină arta cu meticulozitatea nemţească. Şcoala este cea care te învaţă care sunt structurile unui business de modă şi modul în care se construieşte şi se finalizează o colecţie, paşi pe care orice designer, indiferent dacă este genial sau mediocru, nu-i poate sări în drumul spre succes. A avut norocul să afle aceste lecţii de la profesori care lucraseră cu Gaultier sau Westwood ori chiar de la designerii invitaţi să ţină prelegeri. „La Viena am învăţat cum să-mi fac marketingul personal", explică el. A învăţat şi „munca de jos" din spatele unei colecţii, în zilele petrecute în spatele maşinii de cusut, însăilând pene şi paiete pentru celebra firmă Missoni. A decorat vitrine, a lucrat ca stilist la televiziunea germană, la Schella Kann, o casă de haute-couture care face costume pentru opera din Viena, sau pentru producătorul de caşmir Di Vercallo. Şi, în cele din urmă, a tras aer în piept şi s-a angajat în vânzări, ca să înveţe să-şi depăşească timiditatea de artist care stă în culise.

Se spune că este dificil să fii şi designer şi om de afaceri, în acelaşi timp. Stephan recunoaşte deschis că i-a reuşit doar prima parte a ecuaţiei. Deşi a deprins multe despre business de şase ani încoace, partenera sa de afaceri, care îi este şi prietenă încă de la grădiniţă, este cea care se ocupă de rotiţele financiare ale brandului Stephan Pelger. Tot ea l-a convins să se întoarcă în ţară, în 2004, pentru a-şi lansa marca. „În străinătate n-aş fi avut posibilităţile financiare pentru a-mi deschide un business", recunoaşte el. Cunoştiinţele de germană şi oamenii pe care i-a întâlnit la Viena şi la diferitele stagii i-au lăsat însă multe uşi deschise. Pe care, rând pe rând, a început să le folosească pentru extinderea brandului. Şi-a pregătit terenul pentru viitorul magazin de la München, luând o decizie grea: încetarea tuturor celorlalte colaborări pe care le mai avea cu magazine din afară, inclusiv cu buyeri din Dubai, paradisul shoppingului. „Prefer să renunţ pentru moment şi să revin când businessul va creşte suficient", afirmă el, având în vedere că posibilităţile de producţie ale atelierului său nu sunt deocamdată atât de mari încât să poată acoperi cererea. Producţia de la 100 de bucăţi în sus se realizează în colaborare cu o fabrică de confecţii, iar cei 13 oameni din atelier se ocupă mai ales de prototipuri şi de clientele sur-mesure (la comandă), care ating un procent de 70% din businessul său.

Norocos chiar și fără Chanel

Pentru că nu-şi doreşte să fie un „one man show", spiritul german al lui Stephan sfidează meteahna românească de a le face singur pe toate. Şi-a angajat încă două tinere designer, care să-l ajute cu desenatul, iar o agenţie din afară se ocupă de imaginea sa în străinătate. Refuză să-şi ia prea în serios succesul, pe motiv că „Stephan Pelger din România" nu este încă Giorgio Armani sau Cristóbal Balenciaga. „Trebuie să-ţi cunoşti lungul nasului", crede el, râzând de visele cu care a plecat la Viena în urmă cu 12 ani. Pe atunci, se şi vedea ieşind pe poarta facultăţii direct în departamentul de creaţie de la Chanel. Chiar dacă are suflet de artist, nu de businessman, face bilanţul lucid al paşilor parcurşi de la începuturi şi până acum, iar de cele mai multe ori se simte un mare norocos. „Sunt un fiu de preot din Braşov, care a reuşit să plece în afară şi să-şi trăiască visul", îşi rezumă el, dintr-o singură suflare, reuşita. Și un român care s-a întors să-şi împlinească visul în ţara lui. 

Citeşte mai multe despre businessul lui Stephan Pelger în numărul 49 al revistei Forbes România.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite