Forbes. Designerul Cosmina Englizian şi-a dus creaţiile din Cartea Recordurilor direct în catalogul VIP al hotelului ,,The Plaza" din New York

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă dai lovitura la New York, ai porţile deschise oriunde. Aşa ar putea gândi şi Cosmina Englizian, după ce brandul său a ajuns, într-un singur an, din Cartea Recordurilor în oferta VIP a celebrului hotel The Plaza.

Când citeşti „59.376 de cristale Swarovski, 50.000 de euro, 12 kilograme", primul lucru care-ţi vine în minte este, cel mai probabil, bilanţul unui depozit de accesorii de lux sau necesarul pe un an de zile al unei firme de bijuterii exclusiviste. Cu toate acestea, enumerarea de mai sus descrie un singur obiect vestimentar, creat de o româncă şi intrat oficial atât în Cartea Recordurilor cât şi în topul celor mai scumpe rochii de mireasă din lume, umăr la umăr (ori mai degrabă „tiv la tiv") cu ţinutele nupţiale purtate de Lady Di şi Grace Kelly.

Dacă o întrebi pe Cosmina Englizian, designerul rochiei botezate „Crystal Dream", îţi va mai adăuga câteva cifre de culise: şase luni de muncă, zeci de mii de cusături făcute cu mâna, 40 de metri de dantelă elve-ţiană, plus aproape opt ore de numărat cele 43.008 cristale şi 16.368 de perle, toate Swarovski, pentru cei de la Guinness Book of Records. „Până la urmă n-au vrut să-mi ia în conside-ra-re şi perlele, deşi sunt tot cristale Swarovski", explică românca, fără a părea, însă, prea dezamăgită. În definitiv, a omologat un record de doar... 43.008 cristale, iar numele ei a apărut, în ultimul an, pe site-uri de modă în limbile rusă, spaniolă, italiană sau engleză.

Încununarea visului (de cristal!) a venit, însă, la mijlocul lunii ianuarie, când Cosmina a devenit singurul designer de rochii de mireasă ales pentru catalogul „The Plaza Wedding", editat pentru clienţii VIP ai celebrului hotel de cinci stele din New York. Răsfoind broşura cu circuit închis, destinată mirilor dispuşi să plătească 70.000 de dolari pentru o recepţie de nuntă în hotelul care scrie istoria luxului newyorkez de mai bine de o sută de ani, nu poţi să nu observi că rochiile cusute şi tivite în atelierul bucureștean sunt vecine de pagină cu nume precum Harry Winston sau Tiffany&co. „Încă nu-mi vine să cred că am ajuns aici după o singură colecţie", mărturiseşte ea, încă nedezmeticită din acest succes neaşteptat. Discuţiile cu Plaza au început din februarie 2010, la nici o săptămână de la apariţia rochiei „Crystal Dream" în presa internaţională şi înainte să fie vorba măcar de vreun titlu Guinness Book. Cartea sa câştigătoare a fost rochia-bijuterie, cu accesorizare originală, dar care să nu dea în kitsch.

Relaţia Cosminei Englizian cu moda pare mai mult o aventură. Până în decembrie 2005, când şi-a suflecat mânecile şi s-a apucat să coasă şi să descoasă materiale în atelier, cel mai puternic reper legat de modă era amintirea bunicii care îi făcea rochiţe la maşina de cusut. Îşi aminteşte şi acum de preferata ei: o rochie albă cu lalele roşii, pe care, dacă răsfoieşti catalogul de rochii de seară „by Cosmina Englizian" o vei găsi acum în varianta couture, din mătase italiană. Şi, chiar dacă a absolvit Dreptul, Cosmina şi-a dorit dintotdeauna un job creativ. „Am fost bună la desen tehnic şi mi-am cultivat mereu pornirile către artă", explică ea motivul pentru care a hotărât să schimbe procesele şi legile pe tipare şi croieli. Impulsul final i l-a dat, însă, o călătorie în Brazilia, în 2005, unde au impresionat-o câteva branduri locale de lenjerie intimă, care realizau piese extrem de colorate, total diferite de moda europeană.

image

Timp de un an, le-a importat în România, dar, dezamăgită de calitate şi de preţurile nejustificat de mari, a luat în cele din urmă decizia de a le confecţiona singură. Luând la întâmplare un sutien din garderobă, a început să se joace cu forma, croiala şi designul. „La început nu ştiam nimic despre cum se face un sutien sau un corset", recunoaşte acum. A învăţat pas cu pas, din încercări, studiu cu revistele în faţă şi căutări pe internet iar în 2006 a avut prima prezentare de modă a brandului botezat, sugestiv, „Passion du Brasil". După defilarea de la Bucharest Fashion Week a venit şi prima surpriză: o fotografie cu „mireasa" colecţiei sale de lenjerie intimă (de fapt un ansamblu de corset, bikini şi accesorii de culoare albă) a apărut pe Reuters şi a fost preluată de toate agenţiile de presă. „Miresele vor să-şi păstreze pentru totdeauna rochiile din ziua nunții, aşa că imaginaţi-vă ce cutie imensă ar ocupa în dulap o ţinută clasică. Acest outfit, în schimb, încape într-un sertar, în cazul în care vrei să-l mai porţi şi peste 50 de ani, la reînnoirea jurămintelor de credinţă" - acesta era textul jucăuş scris de cei de la Reuters, sub titlul „No wonder the bride is blushing" („Normal că mireasa roşeşte"). Rezultatul s-a dovedit uimitor pentru o începătoare într-ale modei: fotografia a fost mai comentată şi mai votată pe Reuters decât cea de la Victoria's Secret, iar Cosmina a primit astfel cel mai important imbold că ar trebui să-şi continue „joaca".

În 2007 a venit şi pasul următor: o colaborare cu Swarovski, pentru lenjerie intimă accesorizată cu cristale. Un pas mare pentru un brand micuţ precum „Passion du Brasil", pe care Cosmina l-a făcut călătorind la Innsbruck special pentru negocierile cu austriecii.

A obţinut dreptul de a-şi pune eticheta Swarovski pe produse abia după un an de tatonări. Motivul: înainte să confere acest drept, cei de la Swarovski trebuie să se asigure că partenerii folosesc numai cristale Swarovski, şi „nu pun trei cristale originale şi restul pietre obişnuite", explică ea. Hotărârea cu care i-a abordat atunci pe cei de la brandul austriac a ajutat-o ulterior cu „Crystal Dream", când Swarovski a fost de acord să îi sponsorizeze integral proiectul.

Conştientă de anvergura unei asemenea idei, românca a început mai întâi lucrul la un corset de lenjerie intimă din aceeaşi dantelă elveţiană, pentru a vedea dacă ideea sa este viabilă şi în practică. Lenjeria a jucat rolul schiţei preliminare, iar de la desen la rochia finală s-au făcut multe schimbări. „Sunt un designer care a învăţat totul văzând şi făcând" recunoaşte ea. Şi la numărul magic „59.376" s-a ajuns după nu mai puţin de patru comenzi succesive făcute celor de la Swarovski, având în vedere că, pe măsură ce accesorizarea dantelei de pe „Crystal Dream" avansa, stocul de cristale devenea, de fiecare dată, insuficient.

Între lenjeria intimă şi rochiile de mireasă a mai existat, însă, şi etapa intermediară: rochiile de seară în culori vii şi cu croieli simple, dar de efect. Ele i-au făcut şi trecerea către „Crystal Dream". „Participam la târguri, buyerii erau încântaţi, dar voiau de fiecare dată să vadă şi o rochie de mireasă", îşi aminteşte Cosmina. Aşa a creat prima colecţie de ţinute nupţiale, a cărei piesă de rezistenţă a fost chiar rochia de Cartea Recordurilor. Ca şi în cazul lenjeriei intime, prima încercare s-a dovedit cea câştigătoare. De la intrarea în Guinness Book, numărul clientelor sale a crescut simţitor, deşi preţurile sunt comparabile cu branduri celebre din afară: cel mai simplu model de rochie porneşte de la 800 de euro şi, în funcţie de accesorizare (cristale sau aplicaţii speciale), poate ajunge şi la 10.000 de euro.

Cosmina are patru-cinci întâlniri cu clientele în fiecare zi şi, pentru fiecare dintre ele, încearcă să demitizeze conceptul de mireasă-prinţesă, adânc înrădăcinat în moda nupţială din România. Dincolo de experimentul cu „Crystal Dream", nu agreează rochiile voluminoase, grele, cu crinolină, care, glumeşte ea, nu pot fi duse decât de trei persoane. „Poţi fi prinţesă şi cu o rochie din mătase, vaporoasă şi lejeră, în care să te simţi bine toată seara" - acesta ar fi conceptul brandului său. Între timp, a mai identificat o nişă: rochii pentru mirese însărcinate, un segment de piață pentru care croiala potrivită poate face minuni.

image

Luxul se vinde online

Deşi numele său este acum alăturat în catalogul „The Plaza Wedding" unor branduri renumite, Cosmina se autodeclară designer self-made, care a învăţat meserie la locul de muncă. „E o joacă bazată pe un talent", astfel îşi defineşte ea pasiunea. Pentru că unele lucruri le vezi şi le înveţi doar în momentul în care începi să croieşti, să măsori şi să însăilezi, joaca devine tot mai serioasă odată cu trecerea timpului.

Cu spirit de businessman, soțul său a fost cel care a încurajat-o să gândească la scară mare, iar Cosmina se află acum în negocieri cu magazine de rochii de mireasă din Londra şi Statele Unite. Din 2011, lenjeria „Passion du Brasil" se va vinde şi pe internet, iar rochiilor de mireasă le-ar sta bine, cândva, în cel mai faimos magazin virtual de rochii de mireasă din lume - „The Bridal Boutique" - de pe site-ul Net-a-Porter.com.

Nu a făcut niciun demers deocamdată, dar după surprizele cu Reuters, Cartea Recordurilor şi Plaza, neprevăzutul îi este cel mai bun prieten. „Nu se ştie niciodată", concluzionează ea, cu un zâmbet, după întrebarea despre Net-a-Porter. „Do you want to buy this dress from Cosmina Englizian?": viitorii clienţi de la The Plaza ar putea răspunde printr-un singur clic.

Citeşte topul celor mai scumpe rochii de mireasă ale tuturor timpurilor în numărul 49 al revistei Forbes România.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite