Celebra fotografă Annie Leibovitz șochează Viena

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Poza lui Clinton în Biroul Oval, cadre unicat cu Nelson Mandela sau bicicleta unui copil ucis în Sarajevo. Toate fac parte din expoziţia vieneză a celebrei fotografe americane Annie Leibovitz

La doar două străduţe distanţă de malul Dunării, în districtul al treilea al Vienei, Hundertwasser Museum pare m ai mult o creaţie inspirată de excentricul Antonio Gaudi decât un muzeu cu aer vienez. Transformată dintr-o simplă fabrică de mobilă în clădire de artă de către Friedensreich Hundertwasser - un pictor care ura liniile drepte - clădirea este aidoma unei cuverturi din petice colorate, „tăiate" în diferite forme şi mărimi.

Până pe 31 ianuarie, şi interioarele sale găzduiesc tot un fel de mozaic de „petice", compus cu grijă, bucată cu bucată, din 170 de poze ale celebrei fotografe americane Annie Leibovitz. Doar la inaugurarea de pe 30 octombrie, „A Photographer's Life" a strâns 2.000 de oameni dornici să admire câteva dintre cele mai celebre fotografii făcute de Leibovitz în 15 ani de carieră: celebra copertă cu Demi Moore nud, însărcinată sau Bill Clinton pozând în celebrul Birou Oval.

Cea mai emoţionantă fotografie din întreaga expoziţie nu are, însă, niciun personaj celebru. Nu are, de fapt, niciun personaj. Este doar o bicicletă căzută pe ciment, înconjurată de o dâră de sânge proaspăt, de forma unei virgule. Legenda explică totul: fotografia a fost făcută în Sarajevo, la câteva secunde după ce un copil sârb care se plimba pe bicicletă a fost lovit de o grenadă, chiar în faţa maşinii lui Leibovitz. Un personaj devenit vizibil tocmai prin tragica sa absenţă din cadru.

Dincolo de aura de glamour pe care o propagă personalităţile imortalizate de Leibovitz, fotografiile care ţi se vor lipi de retină pentru totdeauna şi te vor face să simţi un nod în gât sunt, paradoxal, tocmai acestea, în care ingredientul „celebritate" lipseşte cu desăvârşire.

În locul lui, pe hârtia fotografică lucioasă, tronează... viaţa şi moartea. Fie sub forma asediul oraşului Sarajevo, la care Leibovitz a fost martoră, fie sub forma ultimelor cadre cu fosta parteneră de viaţă, scriitoarea americană Susan Sontag, pe patul de moarte, fie sub forma bicicletei însângerate. „Sunt fotografii pe care le-am făcut ca şi cum mă aflam în transă", explică Leibovitz în prezentarea expoziţiei. Dar care merită admirate cu ochii larg deschişi.

Citiți articolul integral în numărul 23 al revistei Forbes România.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite