FOTO Bucătăria daneză face furori în lumea bună din Paris
0
Deși nu are prea multe de oferit, bucătăria daneză a suferit un branding de succes în capitala Franței. Flora Danica este cel mai în vogă restaurant de pe Champs-Élysées
Pentru a face față ploilor și furtunilor din timpul anului (la Copenhaga codul roșu de caniculă se activează când temperaturile ating 32 de grade Celsius!), danezii au fost înzestrați cu un puternic simț al umorului. Cum altfel ar putea fi etichetat un popor care recunoaște, cu seninătate, că singura contribuție notabilă a Danemarcei la gastronomia lumii este... sendvișul cu o singură felie de pâine?
Cu multă auto-ironie dar și cu fler de afaceri, „Smorebrod“, cum este numit la el acasă infamul preparat, s-a transformat, la Paris, într-un simbol al bunului gust culinar. Pe Champs-Élysées, restaurantul danez Flora Danica atrage, din 1973 încoace, toată lumea bună a Parisului, fiind declarat în 2000 „cel mai bun restaurant cu specific străin din Franța“.
În istoria gastronomiei daneze, conceptul de Smorebrod îşi are originea la mijlocul secolului XX, când resturile mesei calde de după-amiază erau strânse cu grijă și consumate la masa de seară pe o felie de pâine. Nici varianta mai evoluată - sendvișul format dintr-o felie de pâine unsă cu pateu și presărată cu... zahăr, care rămâne încă echivalentul „pâinii cu unt“ pentru danezul de rând - nu sună mult mai atractiv.
Sendvișurile de la Flora Danica au suferit, însă, un tratament intensiv de rebranding. Același lucru s-a întâmplat și cu cealaltă specialitate daneză - peștele.
În încăperile cu vedere la Champs-Élysées dar care amintesc mai mult de o sală de conferințe decât de un restaurant cu aer parizian, bucățile de pește marinat aranjate, soldățește, pe farfurie - fără niciun artificiu culinar tipic francez - capătă brusc o aură de lux exclusivist în fața clienților care au așteptat săptămâni întregi pentru o rezervare. Printre specialitățile casei se mai numără friptura de ren, friptura de vită „à la viking“ sau sosul remulade de... rădăcinoase.
Un aperitiv minuscul - „Petite assiette de saumon“ - costă aproape 25 de euro și este compus din câteva feliuțe subțiri de somon - marinat, prăjit, gătit la abur sau după diverse rețete nordice. Filosofia culinară a restaurantului explică, însă, frugalitatea: contează gustul, nu cantitatea. Pentru că spiritul francez trebuia să intervină măcar spre final, orice masă se încheie cu degustarea mai multor tipuri de brânză, atât franțuzești cât și elvețiene sau olandeze, tăiate în fața clientului în feliuțe pe care un gurmand le-ar califica la fel ca și aperitivele: scandalos de mici.
Citiți mai multe despre secretele de branding ale bucătăriei daneze în numărul 25 al revistei Forbes România.