FORBES. Ia-ţi aspiratorul la un concert rock!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Acum, clienţii solicită agenţiilor cât mai multe proiecte neconvenţionale. Este o pâine bună de mâncat în firmele de PR. Numai că goana asta după idei inovative în comunicare poate genera nişte creaţii pe muchia ridicolului.

Nu‑mi place să bat covoare la bătătorul din faţa blocului. Nici dacă ar ploua cu cârnaţi nu m‑aş duce să bat un preş. Am un aspirator Philips Universe de 11 ani şi sunt mulţumit. (Când eram flăcău la mama, aveam un aspirator rusesc. Biata mama nu‑l folosea pentru că, în afară de faptul că nu aspira bine, făcea un zgomot asurzitor, de parcă un tanc sovietic patrula în apartamentul nostru. Aşa că mă trimitea să bat covoarele la bătătorul din spatele blocului. Acolo mă vedea Tamara, o fată mai mare decât mine cu doi ani, pe care tata dorea s‑o iau de nevastă. Îmi era ruşine să bat covoare la... fereastra Tamarei, care locuia la etajul unu... Ce traumă psihică îmi mai atârnă încă de bătătorul de covoare!)

Cu aspiratorul Philips Universe curăţ casa repede şi bine, ca în reclame. Are putere, rezistă la tăvăleală şi smucituri, butonul de oprire‑pornire îl acţionez cu degetul mare de la picior, e marfă! (Parcă scriu un text pentru teleshopping, nu‑i aşa?) Mă implic cu toată seriozitatea în activitatea asta migăloasă şi plictisitoare, pentru că datul cu aspiratorul e o treabă foarte serioasă.

Când am căscat ochii la cele trei poze ce însoţeau comunicatul de presă, trimis de agenţia Lowe PR, în care anunţa că Electrolux a lansat o colecţie haute couture de aspiratoare, am crezut că aceşti oameni de comunicare se joacă de‑a... datul cu aspiratorul. În loc de aspiratoare, am văzut nişte arătări. Prima semăna cu o rochie neagră cu voaluri, proptită pe un par.

A doua, cu un păun albastru şi a treia era de nerecunoscut. Din comunicat am aflat că trei designeri angajaţi de Electrolux România au semnat colecţia Ergorapido haute couture, ale cărei vedete sunt aspiratorul‑punk rock, aspiratorul‑păun şi aspiratorul‑şarpe. Departe de mine gândul de a bagateliza acest proiect de comunicare neconvenţională sau de a arunca în ridicol munca celor trei designeri care au transformat nişte aspiratoare într‑o adolescentă pasionată de hard‑rock, într‑un păun şi într‑un şarpe.

Dar acest gen de acţiune, care se adresează unui public sofisticat şi cu bani, pare să fie făcut mai degrabă de „amorul artei" decât în folosul brandului de aspirator Ergorapido de la Electrolux. Am înţeles mesajul proiectului: colecţia haute couture a urmărit crearea unei emoţii estetice asupra brandului. Dar, până la urmă, aspiratorul nu e făcut să fie ţinut în vitrină sau să defileze pe podium, ci trebuie pus la treabă, mai ales când se adună atâta praf în covoare!

Pe de altă parte, promisiunea pe care o face în comunicatul de presă reprezentantul departamentului de Marketing şi Comunicare de la Electrolux, redactată într‑o superbă limbă de lemn corporatistă, este memorabilă: „Aspiratorul Ergorapido este o declaraţie de stil şi o incredibilă oportunitate de comunicare". După ce citeşti asta, chiar îţi vine să scoţi aspiratorul din priză şi să dai cu mătura prin casă... 

Fiecare artist are un discurs despre arta sa. Să‑i ascultăm pe cei trei designeri, conform comunicatului de presă! Mihai Albu, autorul aspiratorului‑şarpe, după ce explică faptul că a apelat la un „concept organic, folosind piele de şarpe", spune: „Astfel, obiectul de design prinde viaţă, metamorfozându‑se din forma relativ riguroasă în formă fluidă, recreând într‑un fel natura". Lena Criveanu, autoarea aspiratorului punk‑rock, afirmă: „Noul look pe care l‑am propus se bazează pe asocierea unei activităţi casnice cu distracţia, astfel încât aspiratul devine o activitate atractivă, chiar şi pentru adolescenţi". (Un regret mă încearcă citind aceste rânduri: ce uşor aş fi cucerit‑o pe Tamara dacă bietul tata mi‑ar fi cumpărat în acei ani un aspirator punk‑rock!) Iar Kristina Dragomir conchide: „Aspiratorul Ergorapido este un obiect cu o alură prelungă şi o suprafaţă plană la bază, aşadar l‑am perceput ca fiind o pasăre care emană magnetism prin aspectul său: un păun". Mă întreb dacă aceşti oameni au dat vreodată cu aspiratorul, măcar pe holul de la intrare.

Acest proiect pentru aspiratorul Ergorapido este o dovadă clară că trăim alte vremuri în publicitate decât în urmă cu trei‑patru ani. Acum, clienţii solicită agenţiilor cât mai multe proiecte neconvenţionale. Este o pâine bună de mâncat în firmele de PR. Numai că goana asta după idei inovative în comunicare poate genera nişte creaţii pe muchia ridicolului. În aşteptarea lansării unei maşini de spălat transfigurată în Cascada Niagara şi a unui robot de bucătărie metamorfozat în Omul Păianjen, lăsaţi‑mă să dau cu aspiratorul!     

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite