Cum a fost restructurată compania Vinexpert

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Chemat să salveze compania Vinexpert, blocată din cauza disensiunilor dintre acţionari, consultantul Valeriu Nistor a decis s-o cumpere şi s-o restructureze pe banii săi. 

Când şeful companiei de consultanţă în restructurare şi reorganizare de firme, SOAR Management, ajungea la începutul acestui an la sediul din Cluj al companiei, nici prin cap nu-i trecea că peste două luni va deveni acţionar principal. Vinexpert este cel mai mare importator şi distribuitor de vinuri premium din România, cu o cotă de piaţă de 70%, potrivit datelor Patronatul Naţional al Viei şi Vinului. Situaţia din companie era pe cale să explodeze atunci când Nistor venea să restructureze businessul.

Cei doi acţionari, care aveau participaţii perfect egale, familia Păduraru din Bucureşti, fondatorii firmei, şi compania Match Point (deţinută de Mircea Popescu şi familia Banciu din Cluj), se aflau în plin război. Îşi blocau reciproc orice iniţiativă şi, în plus, ardelenii înfiinţaseră o firmă, Vinovero, cu exact acelaşi obiect de activitate ca Vinexpert.

Oportunitate de investiţie. Prac­­tic, cei doi proprietari aveau viziuni total diferite asupra afacerii: unii doreau magazine stradale, ceilalţi în centre comerciale, unii semnau pentru extinderea reţelei de retail, ceilalţi ţineau la vânzările online. Cearta asta ar fi putut să dureze până „la adânci bătrâneţi", dacă familia Păduraru nu s-ar fi hotârât să vândă cu orice preţ şi cât mai repede. Nistor nu avea de gând să scape o asemenea oportunitate de investiţii. Din două motive: potenţialul de dezvoltare al companiei şi preţul la care se aştepta să încheie tranzacţia.

„Rezonabilă spre mică" este aprecierea lui Nistor privind valoarea acesteia (pentru partea sa, de 50,02%) pe care însă nu o dezvăluie. Forbes estimează o cifră de circa 300.000 de euro, inclusiv majorarea de capital (au fost luate în calcul liniile de credit pentru capitalul de lucru, cifra de afaceri pe ultimii trei ani şi scăderea pieţei de fuziuni şi achiziţii cu circa două treimi faţă de anii anteriori). 

În plus consultantul a impus trei condiţii: Vinovero să facă parte din tranzacţie, urmând a fuziona cu Vinexpert, firma sa, SOAR Management, să aibă controlul decizional (a cumpărat şi o parte socială de la Match Point) şi, în fine, acţionarii (care vor rămâne în firmă) să fie de acord cu separarea lor de partea managerială. Toate au fost acceptate. La rândul său, a adus cash-ul necesar dezvoltării firmei în următorii doi ani (145.000 de euro, aport la capitalul existent de circa 15.000 de euro), experienţa personală (în România şi Austria, ca CEO) şi a echipei sale. „Am reuşit să găsim o formulă cu care toată lumea poate trăi", spune Nistor. Firma Match Point a rămas cu un pachet de 49,98%. Totul a fost parafat în mai puţin de două luni, pentru o sumă „de trei ori mai mică comparativ cu preţul care ar fi putut fi cerut acum doi-trei ani", precizează noul acţionar.

NOUL VINEXPERT. Managementul din partea SOAR, asigurat de Florin Bejan, a trecut imediat la reorganizarea Vinexpert şi absorbţia firmei (căpuşă) Vinovero.

Cele două depozite au fost comasate într-unul singur, în Bucureşti (al doilea era la Cluj), iar toate cele patru magazine (două în Bucureşti şi câte unul în Cluj şi Oradea) funcţionează deja sub brandul Vinexpert. Celor 30 de angajaţi li se vor mai adăuga în acest an specialişti în vânzări şi organizare de evenimente. Responsabilii de business raportează strict noului CEO, iar acesta este singurul abilitat să îşi aleagă oamenii. După cum Florin Bejan este singurul care răspunde de rezultate, astfel încât la sfârşitul acestui an va trebui să raporteze o cifră de afaceri cel puţin egală cu cea de anul trecut (1,6 milioane de euro). Ţinta pentru 2011 este de două milioane de euro, iar pentru 2013 este de zece milioane de euro.

Pentru ca Vinexpert să treacă de la o structură boemă la una profesionistă, mâna dreaptă a lui Nistor, Florin Bejan, trebuie să rezolve câteva aspecte esenţiale: reaşezarea responsabilităţilor angajaţilor, specializarea lor în funcţie de competenţe şi trecerea la rigoarea şi disciplina unei companii moderne.

Citiţi mai multe despre restructurarea companiei Vinexpert şi planurile sale de extindere în numărul 32 al revistei Forbes România.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite