Forbes Exclusiv: Domino's Pizza atacă piaţa din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Gigantul american Domino's Pizza, care deţine peste 9.000 de centre de livrare în întreaga lume, va intra printr-o franciză, în luna august, pe piaţa autohtonă de profil. Care este reţeta managerului Liviu Buzilă pentru a muşca din aluatul concurenţei?  

Liviu Buzilă se învârte de parcă ar călca pe cărbuni încinşi. „Cum stăm, credeţi că terminăm astăzi?", își chestionează febril echipa de muncitori deţinătorul minoritar al francizei Domino's Pizza în România. Pregătirile pentru deschiderea primului punct de lucru al unuia dintre cele mai renumite lanţuri de pizza din Statele Unite ale Americii sunt contra cronometru și ar trebui să intre în linie dreaptă. „Ideea iniţială era să deschidem pe 19 iulie, apoi pe 26 iulie - inaugurarea restrânsă - după care marea inaugurare nu mai târziu de 2 august", completează Buzilă, care nu-și poate lua gândul de la echipamentele de bucătărie blocate în vamă și de la echipamentele IT pe care urmează să le primească de la IBM.

Liviu n-a demarat singur franciza Domino's Pizza. La începutul anului, când era tot mai evident că suferinţa pieţei auto va intra în prelungiri, proprietarul grupului Rădăcini, omul de afaceri Ali Madadi s-a gândit că este timpul să dezvolte un business nou, într-un domeniu total diferit. Astfel, Madadi s-a asociat cu Buzilă, care îi este în acelaşi timp şi consultant de afaceri. „Când te confrunţi cu o problemă într-un anumit sector trebuie să găsești mijloacele și căile de a susţine afacerile grupului", completează Buzilă. După ce au studiat mai multe francize, Buzilă şi Madadi au hotărât că Domino's Pizza va fi afacerea care îi va scoate câștigători din criză. Domino's Pizza Maxim va fi brandul sub care va funcţiona franciza-master în România.

Întrucât politica gigantului american este de a vinde franciza către persoane fizice, Madadi şi Buzilă nu au făcut excepţie de la această regulă. După ce tranzacţia s-a încheiat, cei doi au reactivat o firmă din cadrul grupului Rădăcini, prin intermediul căreia vor derula afacerea. Conceptul Domino's Pizza în România va fi axat, în exclusivitate, pe livrarea la domiciliu.  Ali Madadi va deţine participaţia majoritară, iar Liviu Buzilă, cu o participaţie minoritară (nu a vrut să spună care este procentul pe care-l deţine), va asigura managementul operaţional al afacerii.

MOMENTUL POTRIVIT. Cu o investiţie medie care variază între 150.000 și 200.000 de dolari per unitate, Buzilă are în plan deschiderea a minimum trei puncte de livrare în București până la sfârşitul anului. Două dintre acestea sunt deja stabilite, unul în Pipera, iar celălalt pe bulevardul Ferdinand. Fiecare va acoperi o zonă bine delimitată, astfel încât orice livrare, „de la ieșirea din magazin până la ușa clientului, să se facă în nouă minute, ceea ce ne va diferenţia din start". Planul de afaceri este optimist: după dezvoltarea și consolidarea businessului în Capitală, reţeaua se va extinde în toată ţară. Însă, doar după deschiderea a 20-25 de magazine, până în 2013, va începe francizarea. Până în 2014 ar trebui să numărăm 35 de unităţi Domino's Pizza în România, conform contractului de francizare. Întreaga investiţie va depăși patru milioane de dolari.

„Intenţionăm să fim cât se poate de agresivi în această conjunctură, banii pro­­­­vin din fonduri proprii, nu din credite ban­­­care", explică Buzilă. Nișa de piaţă aleasă nu este, totuși, liberă! Principalul rival este Jerry's Pizza (concept american). Este vorba despre un jucător care mizează pe un business care seamănă destul de mult cu modelul promovat de Domino (livrare la domiciliu, blat cu margine pufoasă și crocantă), cu o reţea care acoperă întreaga Capitală, dar și orașe din ţară, cu o experienţă de piaţă de aproape 13 ani. „Pizza Hut Delivery este un alt concurent important, care deţine acum cinci locaţii destinate exclusiv livrărilor la domiciliu", punctează Ghanem Jaber, International Business Consultant, Domino's Pizza, EMEA. Chiar și așa, calculele pe care le-au făcut Buzilă și echipa de manageri pregătită în SUA artată că profitul ar putea să se contureze chiar de la finalul anului viitor. Segmentul de piaţă pe care îl vizează este clasa de mijloc, cu vârsta cuprinsă între 20 și 50 de ani. Un alt argument pentru care afacerea a fost pornită în perioada crizei este legat de comportamentul clienţilor: oamenii petrec mai mult timp acasă și aleg produse mai ieftine. „Dacă le împachetezi un produs bun, destul de mare, la un preţ convenabil și îl livrezi în timpul în care te-ai angajat, adică mai puţin de 30 de minute, poţi câștiga în faţa concurenţei", crede Buzilă.

ANTREPRENORI LOCALI. Liviu şi Madadi folosesc o reţetă riscantă şi originală, cel puţin pe piaţa din România. Cei doi vor începe businessul, după modelul firmei americane, cu o echipă care nu provine din industria alimentară. „Îi instruim și îi ajutăm să împingă afacerea", spune Ghanem Jaber. Totuși, pe unele pieţe pe care intră franciza Domino, sunt cooptaţi uneori în echipă foști angajaţi Pizza Hut. „Nu este bine, sunt deja formaţi într-un sistem diferit, noi ne focalizăm doar pe livrări la domiciliu, în timp ce Pizza Hut are și restaurante, chiar dacă mizează și pe astfel de comenzi". Indiferent de ţara în care se dezvoltă franciza, antreprenorii locali sunt cei care intră în vizorul companiei pentru că aceștia cunosc foarte bine piaţa. Pe o reţetă asemănătoare cu cea folosită în România, Domino's Pizza se va extinde în lunile următoare în Ucraina, Germania şi Polonia.

Citiţi mai multe despre succesul brandului Domino's Pizza în lume în numărul 36 al revistei Forbes România.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite