Forbes. Rhea Costa şi Malvensky: două businessuri fără marketing

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Au crescut într-un an cât alții în zece, fără marketing, doar cu matematica din spatele croielilor şi a psihologiei feminine. Pentru mărcile Rhea Costa și Malvensky, geometria de business se trasează simplu: de la un client mulțumit la altul. 

Dacă ar exista „suflete pereche" în afaceri, Andreea Cons­tantin și Malvina Cservenschi s-ar potrivi perfect tiparului. Prietenia lor are doar câteva luni în plus peste  primul an de viaţă al brandului „Rhea Costa", însă cele două îşi termină reciproc propoziţiile şi-şi ghicesc gândurile de parcă s-ar cunoaşte de-o viaţă.

Povestea lor a început în aprilie 2009, când Andreea Constantin, pe atunci stilist pentru o revistă glossy, a devenit „Rhea Costa" într-o singură noapte, printr-o
rochie croită în joacă dintr-o fustă de piele second-hand, un maieu bărbătesc şi... o perdea de la Ikea. Într-un singur an, Andreea s-a mutat dintr-un atelier înghesuit de bloc într-o mansardă spaţioasă, la câţiva paşi de Palatul Victoria şi  se confruntă cu o problemă serioasă: cum să-şi împartă orele ca să nu fie nevoită să refuze nicio clientă din cele aproape 20 care-i trec pragul într-o zi obişnuită. Şi care se aduc, firesc, una pe cealaltă.

Fără să fi studiat vreodată teoria tiparelor, Andreea a devenit designer punându-şila treabă pasiunea de-o viaţă pentru matematică. Fiecare rochie de-a ei, unele croite şi cusute în mai puţin de 30 de minute!, este ca o teoremă matematică în care pensele sau tivurile (ori mai degraba locul unde ar trebui să fie tivul, pentru că nu agreează conceptul) se calculează instantaneu la centimetru. „Uite, în rochia asta sunt două dreptunghiuri, cealaltă e un trapez", îmi indică spre două creaţii de-ale sale purtate de curând pe covorul roşu de două vedete autohtone. Pentru că multe evenimente mondene devin, ad-hoc, prezentări de modă Rhea Costa, Andreea bufneşte în râs când o întrebi de ce nu-şi organizează o „lansare" oficială, pe un podium. „Dacă un designer face cam 20 de piese pe sezon, eu prezint colecţie aproape în fiecare weekend", glumeşte ea.

image

Dincolo de dreptunghiurile şi trapezele din vrafurile de schiţe, matematica ei este puţin altfel. Toate teoremele sunt demonstrabile, limitele converg spre infinit, iar întrebarea zilei e mereu aceeaşi: „Cum adică nu se poate? Dar de ce să nu se poată?". Un optimism privit adesea câş, dar care a dus-o pe „Rhea Costa" de la perdeaua Ikea la dulapurile vedetelor din România. Tot cu spiritul de matematician, Andreea a ordonat haosul, creând o dezordine... organizată în atelierul său unde o echipă formată din circa zece persoane (inclusiv mama sa) se află într-un du-te-vino permanent, printre ma­­­ne­­­­chi­­­ne, schițe și munți de materiale. „Nu pot să arunc nimic, chit că ne îngropăm în resturi. Fiecare mă inspiră pentru ceva", explică ea. Și fiecare așteaptă momentul de glorie al perdelei Ikea.

ŞAPTE SUTE DE LEI. Absenţa marketingului s-a compensat cu psihologia, pentru că Andreea se raportează la nevoile şi slăbiciunile clientelor care-i trec pragul. „Artiştii sunt în general egoişti, vor să-şi realizeze creaţiile din minte fără să-i intereseze dacă lumea le vrea sau nu aşa", crede Andreea, care citeşte dintr-o privire defectul - real sau închipuit - pe care fiecare clientă vrea să-l acopere. De aceea, îi propune ceva care să i se potrivească şi, mai ales, care să nu „moară în dulap" după o singură purtare. Malvina a pornit ca prima clientă fidelă şi a ajuns, în timp, parte din sufletul mărcii „Rhea Costa", lansându-şi în paralel propria colecţie de bijuterii Malvensky.

Şi în cazul ei, totul a demarat în joacă, de la un şnur roşu cu două pandantive micuţe - un băieţel şi o fetiţă - dăruite unei prietene fără prea mult noroc în dragoste. Entuziasmul cu care a fost primit cadoul i-a demonstrat că „lucrurile simple au cel mai mare efect", punând în mişcare de-acum celebrele plicuri crem cu mesajul „Make a wish... and let it happen" („Pune-ţi o dorinţă şi las-o să se împlinească"), scris de mână pe un cartonaş prins de brăţările roşii. Din vorbă-n vorbă, via Facebook şi prin atelierul Andreei, au ajuns să se vândă chiar şi 10 pe zi, tot fără lansări spectaculoase.

Un moment în care cele două au știut că se află pe drumul cel bun a fost când persoane care admiraseră rochiile Malvinei au căutat brandul „Rhea Costa" pe site-ul de lux Net-a-Porter, gândindu-se că trebuie să fie vorba de o marcă străină „în vogă" şi, mai ales, costisitoare. „Când unele cliente aud că o rochie «Rhea Costa» se învârte în jurul a «şapte sute», încă se mai scotocesc prin geantă pentru a scoate şapte sute de euro", râde Andreea. Sunt uimite să afle că, de fapt, preţul este în... lei.

UN VIS... ÎNCĂPĂTOR. În ultimul an, de când au deschis larg ușile atelierului, cele două prietene n-au avut decât patru zile de vacanță, și acelea petrecute la Roma, în întâlniri de afaceri cu furnizorii italieni de aur pentru bijuteriile Malvensky. N-au rezistat să nu-și pună, însă, o dorință la Fontana di Trevi, „kilometrul zero" al lui „Make a wish...". „Ne-am pus una mare, care să le cuprindă pe toate", se amuză Andreea. Mare cât să încapă, într-o zi, şi Net-a-Porter-ul? „Rhea Costa" mimează brusc seriozitatea, dar abia se abţine să nu râdă: „Da, crezi că nu se poate?". Chiar aşa... de ce să nu se poată? 

Citiţi mai multe despre mici antreprenori cu idei inedite în numărul 42 al revistei Forbes România.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite