FORBES - MILIARDARII LUMII - Domnul Blockbuster

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Arnon Milchan într-unul dintre puţinele momente de relaxare
Arnon Milchan într-unul dintre puţinele momente de relaxare

Arnon Milchan a făcut o avere uriaşă din filme, dar şi din vânzarea de arme, din investiţii şi din îngrăşăminte. 

Îmbrăcat în uniformă militară gri, papuci uzaţi şi emblematicii ochelari cu ramă subţire, producătorul de la Hollywood Arnon Milchan intră uşor în rolul de înţelept distrat. „Vrei să-mi vezi colecţia?", întreabă el, invitându‑şi vizitatorul în casa cu vedere la ocean de la periferia Los Angelesului. După ce ia o gură de şampanie din pahar, îi arată mai multe lucrări de artă, care fac parte dintr-o vastă colecţie răspândită prin casele sale din Israel, Paris şi L.A.: picturi de Picasso, Van Gogh, Basquiat, Frances Bacon şi o statuetă de Rodin.

Ţipătul ascuţit al unui copil care se aude de sus acoperă vuietul valurilor care se lovesc de stânci. Milchan dispare şi reapare ţinându-l în braţe pe fiul său de nouă luni, Shimon Alexandre (cel mai mic dintre cei cinci copii ai săi din mariaje diferite), însoţit de soţia sa, Amanda (cu care e căsătorit de doi ani), o blondă minionă din Africa de Sud, care cu mulţi ani în urmă a fost pe locul trei în topul jucătoarelor de tenis din lume. „Două generaţii de Shimon", râde Milchan, privind spre o fotografie înrămată a lui Shimon Peres, preşedintele Israelului şi un prieten foarte apropiat, care îl ţine în braţe pe copilul lui Milchan. „Cel mai important lucru pentru mine este să contribui la restabilirea păcii în Orientul Mijlociu", spune el, devenind dintr-o dată serios. „Şi cred că pot s-o fac".

Aşa începe un discurs riguros despre provocările de a relua vechile negocieri, demult amânate - până când un alt gând îi trece prin minte. Milchan apasă pe speaker şi sună un asistent de la New Regency Enterprises, compania lui de producţie, pe care-l roagă să-i facă legătura cu nişte oameni cu care discutase la începutul zilei despre investiţia într-o companie naţională media, al cărei nume Milchan ar prefera să nu-l vadă tipărit. „Sunt foarte interesat de această afacere", spune el într-o engleză cu accent israelian. „Ştiu că nu dau impresia, dar chiar sunt". Unul dintre oameni spune că şi Miramax ar fi de vânzare pentru 600 de milioane de dolari. Milchan nu pierde deloc vremea şi îi spune că vrea să studieze şi acea ofertă.

VORBIND DIN INIMĂ. Nu vă lăsaţi păcăliţi de trucurile sale aparent distrate. Milchan este un antrepenor creativ căruia nu-i scapă nimic, cu o avere netă pe care o estimăm la 3,6 miliarde de dolari din filme, afacerea cu îngrăşăminte, arme şi articole de larg consum. Încă mai are multe de făcut la cei 65 de ani ai săi. După bombardamentele de la Mumbai din 2008, Milchan a fondat Blue Sky International, o agenţie de securitate pentru a proteja prieteni precum Jamsetji Nusserwanji Tata, proprietarul Hotelului Taj, de atacuri teroriste. Milchan are relaţii foarte bune la Hollywood şi în Israel, de care profită pentru a-şi pune în aplicare planurile sociale şi politice, dar şi pe cele de afaceri. Însă îi place în continuare să joace rolul bâlbâitului genial.

Când ţine discursuri, se ştie că îşi pipăie buzunarele ruşinat, ca şi când ar căuta nişte notiţe. „Nu am pregătit niciun discurs", ar spune el investitorilor sau mulţimii din Hollywood, „deci o să vă vorbesc din inimă".

Pentru cei mulţi care îl cunosc pe Milchan, asta înseamnă că va vorbi despre cele peste 120 de filme produse de la înfiinţarea New Regency în 1991, despre care el spune că are astăzi încasări brute de un miliard de dolari pe an şi care a produs succese recente de box-office ca Bride Wars (2009), Marley&Me (2008), Alvin&The Chipmunks (2007) şi Mr&Mrs. Smith (2005). Dar acest om are şi alţi aşi în mânecă. Milchan a crescut în Rehovot, chiar lângă Tel Aviv, într-o familie din clasa mijlocie de sus. A fost trimis la internat în Marea Britanie, după care şi-a luat diploma în economie la City of London College şi a studiat ulterior administrarea afacerilor la Geneva. Dar când tatăl său s-a îmbolnăvit în 1965, Milchan s-a reîntors în Israel şi, la 21 de ani, a moştenit afacerea cu îngrăşăminte a familiei, aproape falimentară, împreună cu 61.000 de dolari.

Planul de afaceri adoptat pentru această companie a fost unul de roman, el colaborând cu ministrul agriculturii (Moshé Dayan la acea vreme, liderul militar şi politic) şi cu cel al sănătăţii, care i-au oferit Israelul ca un loc de testare a noilor pesticide inventate de companii precum Hoechst şi Rhône Poulenc. În patru ani, Milchan Bros. Ltd. s-a dezvoltat într-o companie cu o cifră de afaceri de 125 de milioane de dolari pe an în agricultură, produse pentru sănătatea animalelor, plastice, fibră optică şi produse farmaceutice. S-a extins şi în Iran, Turcia şi Grecia.

Până în acel moment, Milchan îşi făcuse deja stagiul militar. În timpul Războiului de Şase Zile, a fost soldat la o unitate care ducea personal mesaje între sediu şi Ierusalim. Această experienţă l-a pregătit pentru următorul pas în carieră: colaborarea cu Forţa Aeriană Israeliană. „Ne-am folosit de talentele, de legăturile şi de abilităţile lui în multe domenii - inclusiv în cel al securităţii", declară Shimon Peres. „Milchan a fost un intermediar între Forţele de Apărare Israeliene şi firme de securitate americane ca Raytheon şi Hawker Beechcraft pentru sisteme de armament care au inclus rachetele Hawk şi Patriot".

Milchan nu este de acord cu sintagma de „traficant de arme". „Am fost consultant", spune el. „Nu cumpăram eu practic o rachetă sau un avion. Doar ofeream consultanţă; reprezentam interesele cumpărătorului şi pe cele ale vânzătorului". Până la sfârşitul anilor 1970, Israelul şi-a produs propria tehnologie militară şi a exportat-o către clienţii săi paria, cum ar fi guvernul de apartheid din Africa de Sud. Acest capitol din viaţă îl bântuie şi acum. Milchan insistă că rolul său din Africa de Sud nu a avut nimic de-a face cu consultanţa în domeniul armamentului.

El spune că s-a implicat într-o campanie de relaţii publice pentru a explica Occidentului importanţa de a evita ca Africa de Sud - o ţară bogată în minerale, uraniu şi aur - să cadă în mâinile comuniştilor în timpul Războiului Rece. A declarat că nici nu a ştiut că în această campanie fondurile au fost redirecţionate spre eliminarea opoziţiei politice şi că, atunci când a aflat, a întrerupt legăturile cu guvernul sud-african.

Citiţi mai multe despre campania pentru pace între Israel şi palestinieni pe care a promovat-o Arnon Milchan, în numărul 27 al revistei Forbes România.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite