Zboară, puiule, zboară!

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Zboară, puiule, zboară!
Zboară, puiule, zboară!

Ioan Popa, un tip dur şi încăpăţânat, nu scapă din ochi puii de la Transavia. Clasamentul celor mai dinamice companii din industria bunurilor de larg consum din România, realizat de revista Forbes, este condus de Transavia. Iată de ce!

În urmă cu cinci ani, când prezicea sfârşitul vânzărilor de pui congelat în favoarea comercializării celor proaspeţi, Ioan Popa, proprietarul şi managerul general al Transavia Alba Iulia, era considerat de-a dreptul nebun. Un nebun, dar nu de legat!

Cine ar fi crezut că o piaţă îngheţată de zeci de ani într-un obicei de consum (puiul congelat avea atunci 85% din piaţă) va fi pregătită pentru o astfel de schimbare? În timp ce toate firmele produceau pui congelaţi, Popa se încăpăţâna să vândă pui proaspăt. În timp, şi-a îmbunătăţit strategia de marketing. A schimbat logoul şi ambalajele (mizând pe culori mai tari – roşu şi verde). Puiul de la Transavia s-a înşurubat în minţile românilor cu sloganul „Zboară, puiule, zboară!“ şi cu mesajul „Pui atât de proaspeţi încât par vii“ (anul 2006).

Pariu riscant

Previziunile lui Popa n-au dat greş. Vânzările de pui proaspeţi au crescut accelerat de la un an la altul, pe fondul sporirii puterii de cumpărare a consumatorilor. În 2008, s-a ajuns la răsturnarea situaţiei din urmă cu cinci ani: puiul proaspăt a atins o cotă de piaţă de 85%. Decizia de a produce pui refrigerat, cel mai important pariu al lui Popa, a apropiat treptat Transavia de liderul pieţei de carne din ultimii cinci ani, Agricola Bacău.

Apoi, Popa a dat o lovitură precisă ca la golf, joc de care este pasionat. A cumpărat, în toamna lui 2007, Avicola Braşov, adică un abator în paragină şi o fermă în ruină. Lovitura asta l-a adus pe Popa în poziţia pe care şi-a dorit-o cu ardoare, cea de lider al pieţei de pasăre. La finele lui 2008, Transavia a punctat venituri nete de 103 milioane de euro, iar Agricola Bacău a căzut pe locul doi, cu 85 de milioane de euro. Însă, situaţia Avicolei proaspăt achiziţionată nu era deloc roz. Compania avea pierderi de opt milioane de euro, la un rulaj de două ori mai mare. Nici nu se uscase cerneala pe contract că deja lui Popa îi părea rău.

Taie-n carne vie

Ioan Popa are o singură filosofie: „Afacerile nu se fac cu sufletul“. Cu patos, dar fără emoţii. Aşa a făcut atunci când a restructurat Avicola Braşov: a concediat, în două valuri succesive, cea mai mare parte din angajaţii companiei. Din cei 800 de salariaţi, au rămas doar 100 şi niciun şef. Şi-a adus oamenii cu care a lucrat în ultimii 18 ani la clădirea businessului Transavia.

„Oamenii mei vin la serviciu la ora 7 fix. Eu vin la şi un sfert şi le acord sfertul academic. Cine vine după mine, mâine nu mai vine“, afirmă Popa. La Braşov, a scăpat de toate utilajele vechi, a investit 11 milioane de euro anul trecut şi alte 9 milioane în acest an.

Dinamismul, măsurat de Forbes

Revista Forbes a identificat companiile care s-au mişcat cel mai bine în cea mai mare industrie de la noi, cea a bunurilor de larg consum. Topul surprinde companii cu o evoluţie spectaculoasă pe piaţa românească, primele trei poziţii din top fiind ocupate de firme create şi conduse de antreprenori români. Transavia, compania cu cea mai bună evoluţie în ultimii cinci ani, este pur şi simplu rezultatul încăpăţânării unui om. Ioan Popa, proprietarul şi managerul producătorului de carne de pasăre, a trăit doar pentru a se afla în frunte.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite