Cum au fost restructurate afacerile lui Ion Ţiriac

0
Publicat:
Ultima actualizare:

A fost adus să redeseneze, tocmai în anul de vârf al crizei, businessurile din România ale miliardarului Ţiriac. Ce a reuşit să facă Petru Văduva în primele 400 de zile ale mandatului său?

Doar o lună şi jumătate a negociat Petru Văduva preluarea conducerii afacerilor din România ale familiei Ţiriac. Ori se plictisise să administreze activele propriului său fond de investiţii Intreprid GEM (înfiinţat în 2007, imediat după ce venise de la Moscova), ori miliardarul era disperat să găsească un înlocuitor pentru Anca Ioan, al cărei contract expira la sfârşitul anului 2008. Cert este că cei doi au bătut palma fără prea multe ezitări. Momentul nu era deloc favorabil. Criza financiară lovise puternic economiile lumii, iar în România apăreau deja primele semne.

Petru Văduva, 48 de ani, trecuse până atunci, ca manager şi consultant de investiţii, prin patru crize: cele din Mexic şi Asia, apoi criza internetului şi recesiunea din Rusia. Tăvălit prin aceste experienţe, nu i-a fost greu să preia la începutul lui 2009 şefia unui holding cu o cifră de afaceri de peste două miliarde de euro în anul anterior. A găsit un grup în care firmele funcționau independent una de alta și nu potrivit unei viziuni unitare de business.   

Ion Ţiriac Hol­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ding (ITH) era o structură dispersată, formată din 25 de companii, în şapte domenii de activitate, cu aproape 3.000 de angajaţi. Misiunea lui Văduva: restructurarea. Grupul avea pierderi, despre care acesta nu oferă detalii, şi expuneri riscante pe două dintre cele mai afectate pieţe: auto şi imobiliare.

Mai citeşte şi:

Ion Ţiriac: "Suntem sclavii americanilor"

A găsit un stoc de maşini de trei ori mai mare faţă de cel optim şi două ansambluri rezidenţiale nefinalizate, care însumau investiţii de peste 250 de milioane de euro, prin urmare deschis două „fronturi de luptă". A format o nouă echipă de manageri, a pus ordine în comunicarea internă şi a schimbat strategia de vânzări pe auto şi în real estate.

Jos cu preţurile

Era nevoie de măsuri urgente pentru redresarea afacerilor auto, imobiliare şi leasing, care însemnau peste 70% din holding, în 2008. Văduva a decis, îm­­­preună cu stafful său, scăderea preţului la maşini, ceea ce a condus la reducerea stocului auto cu 80% la finele lui 2009. Când situaţia s-a stabilizat, spre sfârşitul anului, politica de reducere drastică a preţurilor a încetat.

El admite însă că acestea nu vor mai fi niciodată la nivelul anului 2008. Prioritară este acum implementarea unui nou program, centralizat pe segmentul auto, prin care absolut toţi dealerii care vând mărcile importate de holding vor avea acces la un sistem de vânzare unitar. Nimeni nu va mai putea acorda discounturi nelimitat.

Strategie de criză

Pe imobiliar, vânzările au fost com­­plet stopate, dar a continuat construcţia celor două ansambluri rezidenţiale - Residenz din Chitila pe segmentul medium şi La Stejari din Băneasa, proiect premium. Cele două sunt susţinute din fonduri proprii ale acţionarilor, dar şi din credite bancare. A decis să finalizeze construcţiile (în 2011) şi apoi să le vândă, inversând ordinea de până acum.

image

Leo Leca - CFO (stânga), Dragoş Drăghici - COO (centru) şi Stelian Drăgan - COO formează echipa de top manageri pe care se bazează Văduva

Holdingul miliardarului român are o structură foarte apropiată de cea a unui fond de investiţii. Pornind tocmai de la această realitate evidentă, Petru Văduva a schimbat şi piramida decizională. A creat două noi poziţii, de Chief Operating Officer (COO), pe care le-a încredinţat lui Stelian Drăgan (venit de la compania de consultanţă şi investiţii Global Finance) şi Dragoş Drăghici, promovat din interiorul trustului.

În poziţia de Chief Financial Officer (CFO) a fost păstrat Leo Leca. Administrarea afacerilor se realizează astfel „la centru", dar a fost revizuit şi modul de lucru în holding. Când într-o componentă a grupului apar probleme, cei patru (inclusiv Văduva) „se mută" pe centrul de business respectiv, unde îşi împart responsabilităţile pentru a rezolva situaţia.

FĂRĂ GREŞELI MARI

Pentru că holdingul are şi companii independente (prin care se derulează importurile auto sau firma de leasing) dar şi participaţii (la UniCredit Ţiriac sau la compania de asigurări Allianz-Ţiriac), afacerea ca întreg poate fi condusă ca un fond închis de investiţii. Acesta a fost un alt principiu de organizare la care a recurs noul manager, potrivit căruia holdingul trebuie să-şi recupereze într-un număr de ani investiţiile, dar dacă va opta pentru un exit, acesta trebuie să fie profitabil.

Tocmai respectând acest principiu, Ion Ţiriac nu şi-a vândut participaţia la UniCredit, deşi contractul prevedea varianta unui exit în 2009. Acesta a fost prelungit până în 2015, în termenii iniţiali, pe baza celor 45 de procente din capital pe care le deţine. Detaliile asupra prelungirii înţelegerii nu au fost publice. În schimb, au fost încheiate cele două exituri din auto - Ford şi Mercedes, din motive conjuncturale. Pe de o parte, nu puteau co-exista un producător Ford şi un importator Ford pe aceeaşi piaţă.

Pe de altă parte, în cazul Mercedes, nemţii de la Daimler AG au optat pentru deschiderea propriei reprezentanţe în România şi au negociat ieşirea holdingului Ţiriac din afacerea de intermediere în care avea 49%.Nu în ultimul rând, Văduva crede că cel mai important a fost să aducă firma lângă acţionari. Este adeptul principiului: managerul este angajat să pună în practică viziunea acţionarilor şi să i se subordoneze. „Dacă acţionarul meu nu e total implicat în deciziile pe care i le propun, eu nu am ce căuta aici", explică Văduva.

Recunoaşte că, de multe ori a avut păreri diferite faţă de cele ale patronului său. Dar aproape întotdeauna a cedat, „pentru că, din păcate pentru mine, domnul Ion Ţiriac a avut de mai multe ori dreptate, la nivel de principiu". Pune această reacţie pe seama formării sale profesionale, „ca manager trebuie să mai acorzi o şansă unui om care greşeşte, de exemplu", spune el. Dar, ca patron, dacă principiile de afaceri au fost încălcate, poţi fi „neiertător". Petru Văduva consideră că nu a făcut greşeli majore. După primele 400 de zile de mandat, apreciază că a realizat cam 30% din obiectivele propuse, iar la sfârşitul anului, „cu ajutorul lui Dumnezeu, vom fi făcut cam trei sferturi din ce ne-am propus". E mult, e puţin? Doar familia Ţiriac, tatăl şi fiul, va putea judeca.

ACTIVELE IMPERIULUI ŢIRIAC

Holdingul cuprinde 25 de companii, societăţi fondate de Ţiriac senior şi participaţii în alte entităţi.

Societăţi fondate de Ţiriac senior: Ţiriac Imobiliare (cu investiţii de 250 de milioane de euro în două ansambluri imobiliare, Residenz şi La Stejari), Ţiriac Leasing, Ţiriac Auto (importator al mărcilor de automobile Land Rover, Hyundai, Jaguar), compania de transport aerian VIP Ţiriac Air şi fabrica de ascensoare IFMA din Bucureşti.

Participaţii la: UniCredit Ţiriac Bank (45%), compania de asigurări Allianz-Ţiriac (45%) şi retailerul METRO Cash&Carry (15%).

Mai puteţi citi în numărul 30 al revistei „Forbes România":

-Omul care spune nu internetului. În plină eră a digitalizării, Karl-Heinz Handke se încăpăţânează să păstreze vie tradiţia scrisului de mână. Ba chiar şi-a impus convingerea, în boardul Montblanc, că locul stilourilor nu este pe internet. O nebunie?

image

-Euro, actor în tragedia greacă. Grecia pare să joace rolul beţivului care, gata să cadă de pe scaun, trage şi faţa de masă cu toate farfuriile. Inclusiv moneda euro.

-Cele mai piratate filme din lume în 2009. Mersul la cinema costă: biletul, locul de parcare, punga de popcorn şi paharul de Cola. Mai bine îţi iei o bere din frigider şi descarci un film de pe torrente! Conform topului realizat de Forbes.com, cei mai activi cinefili care descarcă ilegal filme sunt puștii tocilari și amatorii de benzi desenate. Nu întâmplător, „Watchmen" s-a situat pe primul loc al descărcărilor de pe torrente. Iată cele mai „vânate" filme ale anului trecut!

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite