Află din "Forbes" câţi bani câştigă regizorii din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În absenţa unei industrii cinematografice naţionale, tineri regizorii români îşi vând „marfa” în străinătate, în timp ce seniorii trăiesc din drepturile de autor. Sergiu Nicolaescu a realizat cele mai mari venituri dintre toţi regizorii români, aproximativ 1,5 milioane de dolari. O sumă infimă, în comparaţie cu onorariile unui regizor străin ca... Steven Spielberg, de pildă, care depăşeşte câteva zeci de milioane de do

Citiţi şi:
Spectacolele preferate ale regizorilor
VIDEO Averile artiştilor britanici, micşorate de criză


„Dacă aş fi făcut filme oriunde în altă ţară, aş fi fost milionar în euro”, susţine Sergiu Nicolaescu. Tânărul Cristian Mungiu, autorul filmului „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, câştigătorul Palme d’Or la Cannes, a strâns până acum aproximativ 630.000 de dolari.

O sumă la fel de mică, în comparaţie cu alţi regizori din Europa, însă cea mai mare dintre sumele adunate de colegii săi de breaslă din „noul val”.  În timp ce regizorii tineri sunt obligaţi să se afirme la festivalurile de film din lume pentru a putea, mai apoi, să-şi vândă peliculele unor producători străini, cei din „vechea gardă” câştigă bani din drepturile de autor pentru filmele realizate înainte de 1989.

Un fleac: 250.000 de dolari

Regizorului Sergiu Nicolaescu nu-i place să discute despre banii săi. E frustrant pentru un om care, cu 54 de filme realizate în 50 de ani de carieră, s-a ales cu doar 250.000 de dolari în cont. Norocul lui Nicolaescu, dacă se poate numi noroc!, au fost cele 27 de filme făcute pentru producători străini înainte de 1989.

Pentru primul său film internaţional, „Vânătorul de cerbi” (coproductie franco-germană – 1968), a încasat un onorariu de 30.000 de dolari. În schimb, pentru un film făcut în ţară după 1970 onorariul lui Nicolaescu se ridica la 60.000 de lei, adică o Dacie 1300. El i-a vândut lui Adrian Sârbu, mogulul Media Pro, drepturile de difuzare pentru aproape toate filmele sale. A primit câte 3.000 de dolari pentru fiecare film, adică peste 100.000 de dolari pentru întregul pachet.

Media Pro îi virează în cont, o dată la doi ani, o sumă reprezentând drepturi de difuzare pentru filmele sale. Atât regizorul, cât şi compania au refuzat s-o dezvăluie.

Adrian Sârbu şi „Bufteawood”

Adrian Sârbu, patronul Media Pro, a cumpărat după 1990 drepturile de difuzare pentru 38 de filme aparţinând regizorilor Andrei Blaier (22 de filme) şi Geo Saizescu (16). Sârbu are o relaţie specială cu Andrei Blaier şi cu Geo Saizescu, primul fiindu-i ca un tată, iar al doilea i-a fost profesor la facultate.

Regizorii Andrei Blaier şi Geo Saizescu nu vor să vorbească despre sumele pe care le încasează de la Media Pro, însă, potrivit estimărilor Forbes, acestea ar ajunge la câteva zeci de mii de dolari anual pentru fiecare cineast în parte. Toţi aceşti regizori din garda veche au filmat majoritatea filmelor în studiorile Buftea, pe care le numesc cu ironie... Bufteawood. Iar astăzi, aceste studiouri se află în posesia lui Adrian Sârbu.

image



4,3,2 face bani în străinătate

Filmul „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”,  al regizorului Cristian Mungiu, a avut un buget de producţie de doar 600.000 de euro. Înainte ca Mungiu să mulţumească juriului de la Cannes, Wild Bunch, una dintre cele mai puternice companii de vânzare a producţiilor cinematografice, îi contractase deja filmul, introducându-l în cinematografele din Occident.

În Franţa, în prima lună de difuzare, încasările peliculei s-au ridicat la peste un milion de dolari. După aproape... patru luni, trei săptămâni şi două zile de la premierele din Vest, la sfârşitul lui septembrie 2007 filmul lui Mungiu intră şi în cinematografele din România, însă nu a adunat mai mult de 7.000 de spectatori şi încasări de 170.000 de dolari. În situaţia lui Cristian Mungiu (40 de ani) se află şi alţi regizori tineri.

Cristi Puiu, Nae Caranfil şi Corneliu Porumboiu îşi vând creaţiile în străinătate mult mai avantajos decât în România. De ce? Din cele peste 300 de cinematografe, câte existau înainte de 1990, în prezent mai funcţionează doar 70. În România nu se poate vorbi despre o industrie cinematografică. Din aceste motive, tinerii regizori sunt nevoiţi să-şi vândă filmele în străinătate.

Filmele lui Mungiu, Porumboiu, Caranfil sau Puiu umplu sălile cinematografelor din Franţa, Germania sau Italia. Iar acest lucru se vede din încasări, care sunt comparabile cu cele ale oricărui alt regizor din Polonia, Cehia sau chiar şi Italia. 

image





Filme de top

„Nea Mărin Miliardar”, „Mihai Viteazul” şi „Dacii” sunt filmele care i-au adus cei mai mulţi bani regizorului Sergiu Nicolaescu.

Puteţi citi în numărul 4 al revistei Forbes România

Vremea schimbării.
Şantierele navale din România mai au timp de respiro încă un an. Dacă nu se reinventează, riscă să ia serios apă la bord

Manageri de închiriat.
Companiile îngenuncheate de problemele financiare caută manageri care să le pună pe picioare.

Cele mai bune companii din lume.
Forbes prezintă în exclusivitate clasamentul celor mai bune 200 companii din lume după profit, active şi valoare de piaţă.

Savanţii din asigurări.
Află ce presupune meseria de actuar în domeniul asigurărilor.




image
image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite