„Războiul“ dintre companiile de telefonie mobilă are un singur învingător: tehnologia 4G!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sunet mai bun, viteză mai mare şi preţuri mai mici! Tehnologia 4G va salva telefonia mobilă. În industria telefoniei mobile, marii jucători se luptă în minute şi  se duelează în cartele. „Războiul“ are, însă, un singur învingător: tehnologia 4G!

Dacă ai încercat vreodată să explorezi internetul pe telefonul mobil, eventual la o conexiune „prăfuită“, de 512 kilobiţi pe secundă, ştii ce înseamnă să aştepţi şi să tot aştepţi apariţia de imagini şi text pe o pagină web care pare să nu se mai încarce odată!

Cum ar fi dacă aceeaşi pagină s-ar afişa instantaneu, la 100 de megabiţi pe secundă, înainte să apuci să ridici măcar degetul de pe buton? Pare un scenariu science fiction, care a devenit, însă, realitate în Statele Unite, prin intermediul tehnologiei 4G.

„Telefonia mobilă devine un produs de utilitate publică, o marfă de masă“, susţine Roger Linquist, preşedintele în vârstă de 71 de ani al companiei americane de telefonie mobilă MetroPCS. Scopul său declarat este să transforme telefoanele date de pe mobil într-o „marfă“ digitală aproape la fel de banală ca un email.

PIONIERAT ÎN TELEFONIE

Dincolo de aura high-tech şi de specificaţiile tehnice complicate, 4G-ul îl va ajuta pe americanul îndrăzneţ să-şi atingă un scop cât se poate de tangibil: reducerea costurilor pe minutul de convorbire de la aproape un cent la a zecea parte dintr-un cent.

În condiţiile în care MetroPCS încasează, în prezent, 2,1 cenţi pe minut - mai puţin de jumătate faţă de media practicată în industria de telefonie mobilă - miza pe termen lung este una cât se poată de clară; tehnologia 4G va reduce considerabil costul unui minut de conversaţie pentru companiile de telefonie mobilă şi va permite scăderea drastică a preţului plătit de client, fără a diminua încasările marilor jucători. Un scenariu în care toată lumea câştigă!

Cu o condiţie: operatorii de telefonie mobilă trebuie să fie dispuşi să investească sume importante de bani pentru a implementa noua tehnologie 4G. Aceasta va face posibilă extinderea fără precedent a transferului de date şi va lansa o serie întreagă de dispozitive wireless, de la cărţi electronice şi până la zgărzi canine prevăzute cu camere video digitale.

Până atunci, Linquist este primul care a semnat contractul pentru a implementa tehnologia 4G în Statele Unite, iar rivalii săi de talie mare - Verizon, AT&T sau T-Mobile - îi urmează îndeaproape paşii. Deşi compania lui Roger Linquist este al cincilea jucător din industria americană de telefonie mobilă şi are o cotă de piaţă de doar 3%, veniturile sale echivalează cu încasările tuturor jucătorilor români din domeniul telefoniei mobile adunate la un loc. La mii de kilometri depărtare - la propriu şi la figurat - industria de telefonie mobilă din România, în valoare de trei miliarde de euro, pare o simplă picătură într-un ocean.

RĂZBOIUL PREŢURILOR

Dacă planurile lui Linquist sună profitabil şi ieftin pentru toată lumea, cum sună, însă, planurile românilor? Aici, cuvântul de ordine nu este „4G“ ci mai degrabă „supravieţuire“. Cei trei operatori de telefonie mobilă din România declară că nu vor investi în tehnologia 4G în următorii trei ani, în condiţiile în care războiul de la noi se poartă cu alte arme şi are cu totul alte mize.

Orange a scăzut valoarea investiţiilor  în reţea anunţate iniţial - 200 de milioane de euro - la doar 120 de milioane, iar Vodafone nu şi-a oficializat volumul de investiţii. Cât despre creşterea calităţii serviciilor: domneşte tăcerea! Românii nu reprezintă, însă, excepţia, ci mai degrabă regula. Asemeni lor, şi restul operatorilor europeni şi americani se zbat încă în bătălii minore, amânând revoluţia 4G pentru o dată ulterioară.  Prima „luptă“ notabilă: cea a preţurilor. În România, aceasta a început în urmă cu un an, în momentul în care Orange şi Vodafone au început să simtă în ceafă suflul concurenţei: Cosmote.

Acum circa zece ani, o ofertă a Connex (actual Vodafone) sau Dialog (actual Orange) ar fi sunat cam aşa: „Pentru a vă abona la serviciile noastre, trebuie să plătiţi o taxă de conectare de 50 de euro, să alegeţi un abonament de 20, 40 sau 60 de dolari şi să plătiţi jumătate de dolar pentru fiecare minut de convorbire“.

Puse în oglindă cu miile de minute în reţea şi sutele de minute în afara reţelei oferite, în prezent, pentru câţiva euro, tarifele din trecut par de-a dreptul scandaloase! Gervais Pellissier, directorul financiar al France Telecom, compania care deţine Orange România, identifică două cauze ale „războiului telecom“: reducerea preţurilor, concomitent cu reducerea consumului. Practic, clienţii au grijă să nu cheltuiască mai mult decât minutele incluse în planul tarifar, iar clienţii corporativi înclină tot mai mult spre renegocierea contractelor.

Toată lumea câştigă

4G este singura soluţie pentru creşterea profiturilor operatorilor de telefonie mobilă, concomitent cu creşterea calităţii serviciilor şi ieftinirea acestora. Deşi preţurile pe minut vor scădea, veniturile vor veni înzecit din alte servicii, precum accesul la internet de mare viteză şi aplicaţii wireless.

image

Telefonia mobilă devine o „marfă“ de larg consum, a cărui furnizor nici nu mai contează. Contează preţul!

image


Roger Linquist
preşedinte MetroPCS

Mai puteţi citi

image

în ,,Forbes România“

  • Milionari din joacă Povestea fondatorilor companiei germane InnoGames, care au cucerit lumea cu jocul „Triburile“, fără să investească nici măcar un euro.
  • Prizonieri în bănci Vânătoarea de salarii din sistemul bancar de acum un an s-a transformat, în prezent, într-o cursă pentru supravieţuire.
  • Amnezie totală pe piaţă! Banii care se plimbă nestingheriţi prin economia mondială au alimentat pe piaţa financiară preţuri de domeniul fantasticului. Nu ţi se pare un scenariu cunoscut?
  • Nu sufocaţi economia! Majorarea TVA, o strategie total greşită pentruRomânia.
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite