Praf şi pulbere!

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Praf şi pulbere!
Praf şi pulbere!

Să faci din focuri de artificii un business... nimic mai riscant, birocratic şi periculos! Gheorghe Valper le regizează pe toate, la foc continuu. Antreprenorul din Orăştie face o afacere în care strategia de business păleşte în faţa talentului cu care sunt puse în scenă jocurile de artificii.

Hunedoreanul Gheorghe Valper este de-a dreptul înnebunit după focurile de artificii. Atât de mult îi plac, încât din 2000, când a simţit că a învăţat suficiente secrete de la fabrica de stat Rompiro din Orăştie (achiziţionată şi transformată, între timp, de fraţii Cristescu într-un parc de aventuri) pentru care lucra ca inginer pirotehnist, şi-a făcut propria lui afacere.

Importă, distribuie şi lansează focuri de artificii. Are o firmă, pe numele ei Artificii Orăştie,  în care strategia şi ­planul de afaceri sunt mai puţin importante. Ceea ce contează, crede el, este chiar spectacolul creat de sutele de kilograme de pulbere pe care le aruncă în aer. Acest ­business a derulat anul trecut o cifră de afaceri de 550.000 de euro, iar profitul încasat a fost de 140.000 de euro.

Micile strategii

La primul import (în anul 2000) făcut de Artificii Orăştie de la compania maghiară Nike-Fiocchi, firma hunedoreanului era la fel de mică precum celelalte câteva zeci din piaţă. Nici primul cargo venit pe vas direct din China, cinci ani mai târziu, nu l-a prins mai înstărit. Iar printre zecile de pirotehnişti din Orăştie, şansele lui de a reuşi erau foarte mici!

Atunci şi-a zis că nu poate ajunge în top decât dacă uimeşte audienţa. Aşa că şi-a pus la încercare cunoştinţele de chimie dobândite în facultate şi a început să regizeze focuri mai spectaculoase.

Cum peste 90% din producţia de artificii din lume provine din China, toţi importatorii se folosesc cam de aceeaşi marfă. Diferenţa între un foc de artificii reuşit şi unul banal este dată de flerul pirotehnistului, de cum reuşeşte să combine grăunţele de pulbere de spargere (cele care dau de fapt forma în care artificiile apar pe cer) şi albul creat de grăunţele de azotat de potasiu cu albastrul din azotatul de cupru sau verdele din bariu.

Acum, antreprenorul în vârstă de 46 de ani se gândeşte la cum va pune în scenă următoarele două jocuri de artificii. Din bordul SUV-ului pe care îl conduce răsună fragmente din Scorpions şi UB40. Gheorghe Valper îşi imaginează cum vor exploda artificiile pe aceste ritmuri.

Cu siguranţă, show-ul va include şi strobe-uri, o descoperire relativ nouă în industrie. Este vorba despre nişte artificii care pâlpâie şi, cel mai adesea, sunt de culoare gălbuie şi de care, pur şi simplu, s-a îndrăgostit. 

Bătăile de cap

Din lipsă de pirotehnişti profesionişti cu care să acopere toate comenzile, jumătate din cele 5.000 de tone de artificii care îi vin o dată la trei luni din China sunt vândute de Artificii Orăştie către alte firme, care îşi fac regia propriilor show-uri.

Transportul artificiilor îi generează alte dureri de cap „artificierului“. Maşinile speciale de transport cu podea ignifugă nu circulă cu mai mult de 70 de kilometri pe oră şi costă cu 30% mai mult decât cele nesecurizate. Iar capitolul taxe este impresionant într-un astfel de business: primăriile oraşelor mari taxează „bombele“ de pe cer cu până la 365 de lei minutul.

Cum se face reclamă

Combinaţiile de substanţe chimice şi strălucirea focurilor de artificii i-au luat ochii de la marketing „artificierului“ din Orăştie. Şi-a făcut reclamă o singură dată, la TV Neptun, în cadrul unui contract-barter. În schimbul apariţiei la televizor, a organizat nouă spectacole, dar n-a câştigat niciun client toată vara.

„Cea mai bună publicitate sunt propriile mele show-uri“, spune el. Şi-a îmbunătăţit şi imaginea în piaţă după ce a combinat regia de artificii cu ritmurile muzicale şi a „luminat“ evenimentele Băncii Transilvania şi Carrefour.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite