Forbes: Povestea unui milionar englez în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dinesh Dhamija a falimentat un proiect imobiliar în Bucureşti şi a închis, timp de un an, un complex turistic din Deltă. În prezent, l-a redeschis şi pariază pe câştig. Dinesh Dhamija ar fi avut anul viitor un portofoliu de 16.000 de locuinţe dacă toate planurile sale s-ar fi materializat.

Dhamija - acţionarul majoritar al dezvoltatorului imobiliar Copper Beech - a reuşit să construiască sub 150 de unităţi locative, iar acelea au un statut juridic incert (deşi falimentul proiectului său de apartamente Blue Tower a fost anulat, dosarul încă se judecă la Tribunalul Bucureşti). Inutil să analizăm de ce nu şi-a atins obiectivul - evident, criza a fost principala problemă -, mai ales că nici el n-a stat prea mult pe gânduri şi s-a întors la ce ştia să facă cel mai bine: turism.

Află pe forbes.ro ce planuri de afaceri mai are milionarul englez în România

Cunoscut în toată lumea pentru agenţia de turism online ebookers (una dintre cele mai de succes din Europa), Dhamija se numără printre cei mai bogaţi 20 de antreprenori din Marea Britanie care şi-au clădit averea pe internet. Potrivit ediţiei din mai 2011 a clasamentului celor mai bogaţi englezi editat de „Sunday Times", Dhamija are o avere estimată la 100 de milioane de lire sterline (114 milioane de euro).

O parte din ea este reprezentată de investiţii în terenuri din România (600 de hectare), cumpărate începând cu anul 2005 pentru dezvoltări imobiliare.„În afaceri trebuie să te mişti repede. Să fii în primii 10% din cei care aleg să investească într-un domeniu sau într-o ţară", spune antreprenorul care a deschis prima agenţie de turism în 1980, alături de soţia sa, Tani, fostă stewardesă.

Eşec în imobiliare

În România, deşi avea terenuri în plin boom imobiliar (le-a cumpărat fără să apeleze la finanţare bancară), Dhamija nu a fost printre primii dezvoltatori. Primul şi singurul său proiect a fost imobilul de locuinţe Blue Tower (dezvoltat de Copper Beech), început în 2008 şi care încă nu a fost dat în folosinţă.Dacă priveşti afacerile sau, mai degrabă, lipsa lor din România - are doar un complex turistic în Deltă -, eşti tentat să crezi că Dinesh Dhamija mai mult aşteaptă (nu de puţine ori subliniază că aşteaptă revenirea creditării, a investitorilor străini, a economiei pentru a relua investiţiile anunţate în urmă cu patru ani) decât acţionează.

Complexul Delta Nature Resort (din apropierea oraşului Tulcea) - pe care l-a redeschis în primăvara aceasta după lucrări de modernizare de o jumătate de milion de euro - este exemplul perfect de business în care investitorul indian a respectat principiul celor 10%. Aici, pe malul lacului Somova, investitorul indian a deschis în 2005 unul dintre puţinele resorturi eco de lux din România.

Mai puteţi citi în numărul 58 al revistei „Forbes România"

- Banking la fermă. Cum îi descoperă Anca Ciobanu pe cei mai serioși clienţi de credite din România într-o zonă de care majoritatea bancherilor fug?
- Topul celor mai influente celebrităţi. La Hollywood, influenţa înseamnă mai mult decât câștig și adepţi: presupune crearea unui brand puternic și a unui business deopotrivă.
- Harta Prieteniilor dintre advertiseri şi televiziuni. „Forbes România" a calculat că 47% din volumul total de publicitate TV a fost consumat de 20 de multinaţionale şi corporaţii.

image
Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite