Păcătos, dar profitabil

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Producătorii de alcool, ţigări, arme şi cazinourile ar fi reuşit să-ţi pună portofoliul la adăpost. Citeşte în numărul 14 al revistei „Forbes România“ despre modul în care acţiunile companiilor producătoare de alcool şi de ţigări îţi pot păstra un portofoliu sănătos.

Dacă eşti copleşit de responsabilitatea socială, înseamnă că nu ai aruncat nicio privire pe evoluţia bursieră a aşa-numitelor titluri „păcătoase“. Totuşi, patru mari categorii de emitenţi – producătorii de ţigări, alcool, arme şi cazinourile – ar fi reuşit să-ţi pună la adăpost, în plin dezastru financiar, plasamentele pe pieţele de capital.

EUFORIE BURSIERĂ

Într-un an dificil precum 2009, virtutea pare să o ducă mai rău decât viciul. Pe 27 august 2009, producătorul american de băuturi spirtoase Diageo înregistra o creştere de 7% a profitului pe anul în curs, datorată în mare parte cursului de schimb favorabil şi tăierii la sânge a costurilor de producţie.

Ziua avea să se dovedească fericită doar pe jumătate. La câteva ore după acest anunţ, acţiunile Diageo (NYSE: DEO) pierduseră, pe Bursă, peste doi dolari din valoare. În acelaşi timp, în faţa sediului din centrul Londrei, câteva sute de manifestanţi protestau împotriva deciziei companiei de a închide o distilerie veche de 199 de ani din Glasgow şi o fabrică de îmbuteliere din Kilmarnock.

Dincolo de controversele de ordin moral, liderul mondial al pieţei de băuturi spirtoase a avut un an mai bun decât multe companii mai puţin „păcătoase“: valoarea unei acţiuni a revenit aproape de cotaţiile din septembrie 2008, după o scădere de 50%. O politică originală duce şi Constellation Brands ­(NYSE: STZ), cel mai mare producător de vinuri din lume, care mizează în perioada de criză pe sectorul băuturilor scumpe, considerate „ultra-premium“. Astfel, Constellation Brands a ales să-şi vândă mărcile „de duzină“, investind în achiziţia unor branduri de top.

O poziţie promiţătoare deţine SAB Miller (NYSE: ­SBMRY), al doilea producător mondial de bere, care a câştigat în ultima perioadă datorită expunerii sale în plan internaţional. Dar când vine vorba de profituri, United Spirits, producător indian de băuturi spirtoase, a fost compania „păcătoasă“ cu cea mai spectaculoasă evoluţie din ultimul an: acţiunile sale au crescut cu 115% într-un singur an - ba chiar într-un an de criză!

RĂBDARE ŞI…TUTUN

Cât de „fumate“ sunt acţiunile producătorilor de ţigarete? Au reuşit, în acelaşi an de criză, accizele şi taxele, reglementările legislative fără precedent, un consum în scădere sau orientarea către mărcile de ţigări mai ieftine să bulverseze investitorii care au mizat pe titluri precum Philip Morris (NYSE: PM), British American Tobacco (LSE: BATS), Japan Tobacco (TSE: JAT) sau Imperial Tobacco (LSE: IMT)? Pentru industria americană a tutunului, 2009 va rămâne un an de referinţă.

Congresul SUA a votat, în iulie, una dintre cele mai dure legi anti-fumat din istorie, iar votul lui Obama i-a pus pe jar pe producătorii de ţigarete din SUA. Dar piaţa de capital acordă prea puţină atenţie acestor litigii. Dovada? Acţiunile producătorilor de ţigarete au urmat mai degrabă trendul general al bursei americane. Investitorii care au mizat pe titlurile PM ar fi beneficiat de o creştere de 37%.

Aprecierea dolarului şi un consum în scădere pe pieţele din Europa de Est, Orientul Mijlociu şi Africa au afectat, însă, vânzările Philip Morris. Mai puţine emoţii au dat investitorilor rezultatele British American Tobacco, numărul doi la nivel mondial.

Producătorul ţigaretelor Kent, Dunhill şi Lucky Strike a obţinut, în primul semestru din 2009, un profit în creştere cu 16% faţă de 2008. Totuşi, vânzările au scăzut în Rusia, Ucraina, Japonia şi Mexic.  În schimb, rezultatele Japan Tobacco, producător al mărcilor Winston şi Camel, au fost lovite serios de aprecierea valutelor în faţa dolarului şi de scăderea consumului pe principalele pieţe.

Mai puteţi citi în „Forbes România“

image


-Coaliţie salvatoare. Ameninţaţi de faliment, şapte mici fermieri din Bărăgan s-au asociat şi au construit un abator, devenind un jucător puternic în regiune. Acum se bat de la egal la egal cu marii procesatori de carne de pasăre.

-Am cucerit Kilimanjaro! Şase zile de urcuş prin păduri tropicale şi deşert alpin au culminat cu o ascensiune finală epuizantă, în miez de noapte, până pe acoperişul Africii, la 5.895 de metri altitudine.

-Baronul ceaiului. Silviu Socol a ştiut cum să profite de prăbuşirea monopolului Plafar. Acum conduce şi deţine cea mai mare afacere cu ceaiuri din România.

-Cum se vinde un weekend în fân. SPA, masaje sau reflexoterapie? Toate pălesc în faţa unui somn sănătos precum cel al bunicilor noştri. Ioan Lezeu ştie că cel mai bine se doarme în fân.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite