Noul El Dorado din mediul de afaceri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Serviciile medicale sunt, alături de energia regenerabilă şi agricultură, unul dintre puţinele domenii care au suscitat interesul investitorilor în perioada de criză. Investiţia într-un spital privat se recuperează pe termen lung – circa zece ani - însă riscul de business este ca şi inexistent, dat fiind declinul serviciilor medicale de stat.

Florin Andronescu, Erghin Hagicalil, Ilie Vonica, Dan Fiterman sunt antreprenori pe care îi leagă un pariu: cu toţii mizează pe serviciile medicale private. Luând în calcul puterea de cumpărare scăzută a românilor, pariul poate părea riscant, însă băncile şi fondurile de investiţii cred exact opusul. Mai devreme sau mai târziu, servicile medicale private vor deveni o alternativă solidă a sistemului medical de stat şi se vor impune pe piaţă. Cel puţin aşa s-a întâmplat în majoritatea ţărilor occidentale.

„Nu încercăm să înlocuim serviciile medicale de stat, ci să fim o alternativă pentru cei care îşi doresc calitate", afirmă Dan Fiterman, proprietarul centrului medical privat Arcadia din Iaşi. „În nicio ţară din lume, sistemul privat nu îl poate înlocui pe cel de stat. Statul trebuie să acopere tot ceea ce înseamnă urgenţe şi bolnavi cronici", explică Fiterman, antreprenor care a investit 20 de milioane de euro într-un spital privat. Peste 50% din bani au provenit din fonduri proprii, restul reprezentând credite bancare.

Medic sau nu

De regulă, se spune că investiţiile în sănătate trebuie făcute de medici pentru că ei înţeleg cel mai bine principiile de funcţionare ale unui asemenea business. Nu este însă şi cazul lui Fiterman, economist de profesie. Ilie Vonica, proprietarul grupului Polisano din Sibiu, se înscrie însă în acest model. Medic de profesie, el a pus bazele grupului său în urmă cu 15 ani.  Acum, Polisano este o structură complexă care reuneşte activităţi de producţie şi distribuţie de medicamente,  o reţea de clinici generaliste, două centre de dializă, două unităţi de fertilizare in vitro şi un spital privat.

Florin Andronescu, fondatorul reţelei de sănătate Sanador, nu este medic, însă în afacere o are alături de soţia sa, Doris, care practică această profesie. Relativ recent, a deschis un spital privat pentru care îşi propune un grad de ocupare de 30% în primul an de funcţionare, adică până în aprilie 2012. Andronescu vizează în special clienţii persoane fizice. Înainte de servicii medicale, Andronescu a investit în retailul de elctrocasnice şi în servicii financiare. În unele situaţii, fondurile de investiţii au validat acest model. Este cazul grupului Romar, deţinut e soţii Hagicalil, care au vândut 40% din afacere către fondul de investiţii RC2.

PROIECTE PESTE PROIECTE

- A treia lovitură. După ce a creat şi vândut Flanco şi Credisson, antreprenorul Florin Andronescu mizează zeci de milioane de euro pe domeniul medical, cel mai fierbinte sector. De această dată, împreună cu soţia sa, Doris.
- Multă sănătate! Un spital, o clinică, o bază de fizioterapie. În două cuvinte: planurile Romar. În mai multe cuvinte: asta nu e tot.
- Importatorul halatelor albe. Parteneriatele cu vedete ale medicinei internaţionale reprezintă reţeta prin care medicul Ilie Vonica vrea să desprindă Polisano de pluton.
- Filantropie medicală. Este un fapt că se pierd vieţi pentru că oamenii nu au acces la îngrijire.
- Et in Arcadia ego! „Şi eu am fost într-un spital" sau, altfel spus, experienţa care l-a determinat pe Dan Fiterman să pornească un business de servicii medicale.
- E pentru copilul meu. „Să nu-i lipsească nimic copilului" sau premisele unui business cu potenţial fabulos.

Mai puteţi citi în numărul 62 al revistei „Forbes România"

- Sindicatul consumatorilor. „Clientul nostru, stăpânul nostru" e un refren de-o vârstă cu comerţul. Suntem însă pregătiţi pentru momentul în care consumatorii, înarmaţi cu puterea de agregare a internetului, vor răsturna modelele de business?
- Familiile contează! Când piaţa autohtonă de bricolaj a luat-o la vale, Ioan Ciolan, proprietarul reţelei Ambient, a descoperit trei familii care să-l susţină.
- Cu bani mai puţini, aceeaşi eficienţă! Să nu mai plângem pe umărul clienţilor publicitari, care şi-au redus bugetele de comunicare. Cu resurse financiare mai mici faţă de anul trecut, au obţinut aceeaşi expunere pe TV sau chiar mai mare.
- Goana după aurul negru. OMV Petrom şi Romgaz, alături de asociaţi străini, investesc anual două miliarde de dolari pentru a scoate petrol şi gaze naturale din piatră seacă.

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite