Mediul de afaceri se află sub cod roşu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Recesiunea a tras înapoi economia cu cinci ani. Cu aceleaşi cifre ca în 2005, oamenii de afaceri se văd puşi în faţa unui peisaj dezastruos. Principalii indicatori plasează economia românească la nivelul anilor 2004–2006. Atmosfera care domină mediul de afaceri este însă total diferită de ceadin urmă cu cinci ani.

Ne-am întors în timp cu cel puţin cinci ani. „Vânzările din 2005 mi se păreau superbe atunci, ca Miss Univers. Transpuse acum, aceleaşi rezultate financiare arată ca o babă de 80 de ani", descrie plastic situaţia Dan Şucu, proprietarul Mobexpert.

Obişnuiţi cu creşteri ale afacerilor de două sau chiar trei cifre, antreprenorii din România s-au trezit cu vânzări mai mici din cauza scăderii consumului, şi pentru prima dată în ultimii ani au realizat că trebuie să aibă strategii bine puse la punct pentru a-şi asigura supravieţuirea. O diferenţă mare faţă de ceea ce se întâmpla cu câţiva ani în urmă, într-o economie care statistic arăta la fel.

VREMURI APUSE

Să fii doar prezent pe piaţă era, în 2004, o reţetă sigură a succesului. Concurenţa redusă, perspectiva integrării în Uniunea Europeană, introducerea cotei unice în 2005, deschiderea băncilor către creditarea consumului creaseră condiţiile pentru creşterea cifrei de afaceri în orice domeniu. Ovidiu Tender descrie acei ani ca fiind ideali pentru creşterea afacerii: „Mulţi investitori străini dar şi autohtoni au alocat sume mari dezvoltării".

Ceea ce a făcut şi el, mai ales că şi oportunităţile erau altele, datorită integrării României în Uniunea Europeană. Iar cifrele îi dau dreptate. Şomajul a coborât de la peste 7% în 2006 la 4% doi ani mai târziu. În aceeaşi perioadă, PIB-ul României creştea cu 70%, de la 80 de miliarde de euro la finalul anului 2005, la aproape 140 de miliarde de euro în 2008.

Acum, lucrurile arată altfel. Mediul de afaceri actual este paralizat de scăderea economică şi de cascada de impozite şi taxe aruncate de guvernanţi asupra populaţiei şi antreprenorilor.

„Începe să se formeze furtuna perfectă, iar creşterea TVA ajută din plin", crede Dan Şucu. Dacă acum cinci ani lipsa concurenţei le permitea firmelor să crească exponenţial, acum antreprenorii se văd nevoiţi să facă faţă unei duble provocări: cea a competiţiei - situaţie normală într-o economie de piaţă, la care se adaugă povara dificultăţilor generate de stat, precum fiscalitatea fluctuantă şi împovărătoare şi lipsa unor politici guvernamentale coerente. În încercarea de a găsi o soluţie, proprietarul Mobexpert vrea să lanseze în următoarele două săptămâni un sistem de vânzare în rate a mobilei. Pentru grupul Tender, salvarea ar putea veni de pe pieţele externe, care dau semne de uşoară revenire.

FĂRĂ PERSPECTIVE

Pentru oamenii de afaceri, înăsprirea fiscalităţii a reprezentat lovitura de graţie a speranţelor pe care şi le-au făcut. Înainte de mărirea TVA, proprietarul Mobexpert se gândea cu optimism că 2011 va aduce relansarea vânzărilor de mobilier. „Acum nici nu mă mai gândesc", spune dezamăgit Dan Şucu. Şi pentru Ovidiu Tender, anul viitor înseamnă o renunţare la speranţe: „Atunci se va simţi din plin efectul dezastruos al măririi taxelor".

În 2005, cu aceiaşi indicatori economici ca şi cei din prezent, România se pregătea să devină zona de afaceri favorită a Europei. Acum, cu aceleaşi cifre, economia României riscă să ajungă o regiune părăsită a continentului.

Bat pasul pe loc

Atât Dan Şucu, cât şi Ovidiu Tender speră să-şi menţină afacerile la nivelul din 2009. În cazul grupului Tender, cifra de afaceri va oscila anul acesta între 150 şi 200 de milioane de euro, iar Mobexpert anticipează să rămână la nivelul de 115 milioane de euro.

Mai puteţi citi în numărul 35 al revistei „Forbes România":

Momentul de aur al Africii. Timp de o lună, vuvuzelele de pe stadioanele Campionatului Mondial de Fotbal au reuşit să acopere violenţele şi corupţia care guvernează continentul african. Între strălucirea stadioanelor impunătoare şi sărăcia populaţiei se întrevede un continent pregătit de un boom economic.

Top zece cei mai bogaţi investitori din fotbal. Cei mai bogaţi proprietari de echipe de fotbal din lume s-au îmbogăţit cu 36 de miliarde de dolari în 2009, potrivit unui clasament forbes.com. Sportul care în această vară a captat atenţia mapamondului le-a adus miliardarilor doar notorietate. Conturile lor au crescut datorită afacerilor din media, oţel şi fashion.

Protejează-ţi marca! Dacă ţii la brandul care te-a consacrat în piaţă, nu-i lăsa şi pe alţii să se „înfrupte" din el. De două luni, OSIM nu mai pro­tejează mărcile înregistrate și deja au apărut conflicte.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite