Lecţiile lui Ţiriac
0
Investitorul este convins că viitorul aparţine oamenilor de business care au învăţat lecţia recesiunii. Citeşte în numărul 15 al revistei „Forbes România“ cum Ţiriac a fost silit să aducă bani de acasă. „Un investitor pe termen lung nu vinde, ci consolidează“, crede el.
În fond, nu poate să se dezică de eticheta pe care el însuşi şi-a ales-o: om de afaceri de cursă lungă. În acest an, afacerile i-au mers mult mai slab decât anul trecut, dar - crede cu tărie - şi mult mai slab decât îi vor merge peste doi ani de acum încolo.
Până atunci, face infuzii masive de capital – peste 100 de milioane de euro din rezerve sau de la acţionari – către toate „buzunarele“ portofoliului său: bancă, asigurări, importuri şi distribuţie auto sau retail (prin participaţia sa de 15% la Metro Cash&Carry).
Scopul este clar: să străbată nevătămat strâmtoarea recesiunii. Dacă vei ajunge în faţa fostului finalist al Cupei Davis, ascute-ţi urechile la câteva dintre lecţiile pe care ţi le-ar putea spune!
1: URMEAZĂ NORMALIZAREA IMOBILIARĂ!
Dacă, în urmă cu un an, investitorii visau la randamente de 300%, când criza se va fi sfârşit, un câştig de 7-10% va fi unul mai mult decât mulţumitor. Nu pentru că ne-am coborât standardele, ci pentru că le-am readus acolo de unde nu ar fi trebuit de fapt să urce niciodată.
2: NEGOCIAZĂ INTELIGENT!
Principiul lui Ţiriac este simplu: „Întotdeauna mă gândesc de ce omologul meu ar face afacerea cu mine şi, automat, îmi dau seama ce scoate el şi ce scot eu din această înţelegere“. În concepţia omului de afaceri, negocierea adevărată nu se face pe puncte, ci porneşte de la o viziune: să faci afacerea să meargă şi fiecare parte să-şi tragă profitul dorit.
3: DEZVOLTĂ CULTURA LOCULUI DE MUNCĂ!
„Un expat pe care îl aduci în România să-ţi lucreze în management îţi cere de trei ori mai mult decât la Berlin, dar 90% nu-şi face treaba. În loc să-i facă pe angajaţii mei nemţi, devine el român după un an de zile“, afirmă Ion Ţiriac.
În afacerile sale încearcă să aplice principiul american „hire and fire“: dacă un angajat nu-şi face treaba, trebuie să recunoşti că ai tras un loz necâştigător şi să mergi mai departe.
4: ASIGURĂ-ŢI SPATELE!
Când vine vorba de business, „eu sunt un individ extraordinar de inteligent, pentru că îmi dau seama când sunt prost“, afirmă, cu umor, Ţiriac. „Şi atunci, continuă el, îi iau pe alţii mai deştepţi lângă mine, ca să văd cum se drege o situaţie dificilă şi cum se face o treabă în business“.
5: POLITICA ŞI ECONOMIA NU MERG MÂNĂ-N MÂNĂ
Singurul rol pe care Ţiriac îl dă politicului în ecuaţia unui om de afaceri dornic de succes este „să-l lase să-şi facă treaba“. Mai precis: să controleze corectitudinea afacerii, să verifice plata taxelor şi a impozitelor, dar să nu se amestece în activităţile antreprenoriale.
Ţiriac vede corupţia ca principala plagă care a infectat România şi care a condus la o situaţie tristă: ca să-ţi „faci treaba“, trebuie să plăteşti în stânga şi-n dreapta: „Se ajunge la situaţii în care ministrul de azi e dat afară peste trei luni pentru că a furat caltaboşi şi ţuică fiartă... în România astea nu sunt glume, sunt realităţi!“.
6: PREGĂTEŞTE-ŢI O SUPAPĂ DE REZERVĂ!
Rezerva de cash a lui Ţiriac, care poate funcţiona ca „manta de vreme rea“ în caz că primele şase luni din 2010 vor continua pe trendul descendent, este depozitată, în euro, la băncile din România. De ce nu în Elveţia sau în Germania? Pentru că „băncile româneşti dau mai mult decât cele franceze, germane sau americane“, susţine Ţiriac.
7: DIVERSIFICĂ-ŢI ACTIVITATEA!
O lecţie aplicată în domeniul auto, în care Ţiriac desfăşoară operaţiuni de import şi distribuţie, spune că diversificarea înseamnă să nu fii dependent de unul sau doi distribuitori; iar dacă eşti distribuitor, trebuie să-ţi diversifici sursele de aprovizionare.

Eu sunt un individ extraordinar de inteligent, pentru că îmi dau seama când sunt prost şi iau oameni mai deştepţi lângă mine.

Ion Ţiriac

om de afaceri
Mai puteţi citi în „Forbes România“
- Românul High-Tech. Răzvan Olosu a salvat de la închidere fabrica Nokia de la Bochum, transformând-o în propriul său business.
- Toate drumurile duc la Tbilisi. Banca Populară a Georgiei a fost doar începutul. Dinu Patriciu pregăteşte investiţii în media şi în imobiliare. Toate în mica ţară din Caucaz.
- Investiţii cu buchet de vechime. Investitorii versaţi au descoperit că vinul vechi este un bun plasament pe termen lung.
- La urma banilor inteligenţi. Portofoliile investitorilor sofisticaţi îţi aduc în atenţie acţiuni ,,exotice“.