Industria auto, pregătită să intre în priză

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Viitoarea maşină 100% electrică trebuie să stea o sută de minute în priză pentru încărcarea completă a bateriei
Viitoarea maşină 100% electrică trebuie să stea o sută de minute în priză pentru încărcarea completă a bateriei

Chevy Volt este unul dintre primele două automobile electrice de serie care vor fi lansate în acest an. Anul 2010 marchează începutul unei noi epoci în care industria auto va fi cucerită de motorul electric. Invazia automobilelor alternative nu mai poate fi oprită.

Dacă într-o bună zi, la benzinărie, opriţi lângă o maşină al cărei şofer scoate de sub capotă un cablu şi îl introduce în priză, să nu vă miraţi. Este un proprietar obişnuit al unui automobil normal, care-şi face un plin de... curent electric.

Scena pare desprinsă dintr-un film SF. Şi totuşi, din acest an devine o realitate. În 2010 va apărea autoturismul de serie propulsat exclusiv de un motor electric. Astfel, are loc cel mai mare salt către electrificarea totală a automobilului, mişcare explicată de vicepreşedintele General Motors, Larry Burns: „Maşinile vor avea în curând un nou ADN: vor fi pe de-a-ntregul electrice şi nu mecanice".

Nu mai este vorba de jucării sofisticate pentru milionari ecologişti. Nici despre tumbe de marketing ale unor corporaţii dornice de atenţie. În acest an apar primele masini electrice de serie, reîncarcăbile la priză: Fisker Karma, care intră pe piaţă la vară, şi Chevy Volt, promis de General Motors pentru toamna acestui an. Să ne înţelegem: maşini parţial electrice există de zeci de ani.

Pregătiţi prizele!

Tehnologia sistemelor hibrid este deja clasică datorită modelului Toyota Prius produs în serie încă din 1997. Dar Karma şi Volt sunt revoluţionare pentru că, pentru prima dată, o maşină produsă în serie pentru publicul larg nu mai este propulsată de un motor cu benzină sau motorină. De fapt, la aceste maşini, motorul cu ardere internă a devenit un mic generator de curent, înghesuit undeva în spate, care nu face altceva decât să încarce bateriile maşinii.

Apariţia în 2010 a primei maşini de serie cu tracţiune electrică a fost stimulată de două şocuri puternice: scumpirea record a petrolului, care a depăşit 147 de dolari pe baril în vara lui 2008, şi criza financiară care a lovit industria auto mondială în ultima jumătate a aceluiaşi an.

Volatilitatea preţurilor de la pompa de benzina a mărit interesul consumatorilor pentru maşinile economice, iar reorganizarea prin care au trecut în primavara lui 2009 giganţii auto americani i-a forţat să gândească noi modele, mai bine adaptate contextului economic. Când a primit 6,7 miliarde de dolari de la guvernul american, General Motors a promis că se va orienta către tehnologii verzi.

Obama susţine maşina electrică

Dar poate că revoluţia energiilor alternative nu ar fi fost posibilă dacă nu ar fi imboldul cu adevărat puternic dat de administraţia Obama. Pentru prima dată guvernul american este înţesat de oameni de ştiinţă şi lideri în politici ale mediului înconjurător. La îndemnul acestora, guvernul american a decis să finanţeze producătorii de automobile şi de componente auto hibride.

„Naţiunea care va fi lider în domeniul energiilor alternative va conduce lumea în secolul XXI", declara preşedintele Obama în timpul unei vizite recente la Centrul Tehnic Edison din sudul Californiei.

Este evident că maşinile electrice nu se vor „înmulţi" imediat, iar benzinăriile vor rămâne o prezenţă obişnuită pe şosele mulţi ani de-acum înainte. Dar prin apariţia Chevy Volt şi Fisker Karma de anul acesta, ceea ce se generalizează este competiţia globală pentru electrificarea totală a automobilului.

Aşa că, pregătiţi-vă să comparaţi ofertele de autoturisme folosind unităţi de măsură precum kilowat şi nu cai putere. Şi păstraţi liberă o priză.

Combustibil cu pipeta

Concurenţa pentru electrificarea totală a autoturismului este vizibilă la Salonul Auto de la Detroit, care s-a deschis pe 11 ianuarie. Tehnologia a evoluat atât de mult încât autonomia bateriei pe parcursul a 160 de kilometri este o ţintă realistă. Un lucru este cert: hibridele consumă foarte puţină benzină sau motorină.

Mai puteţi citi în numărul 22 al revistei „Forbes România"

Greşelile Flamingo Optimismul exagerat, gradul de îndatorare ridicat şi restructurarea tardivă au dus la intrarea în insolvenţă a unui business care promitea.

„Forbes România“ nr. 22

Dividende de cumpărat Societăţile de Investiţii Financiare Alumil şi Transgaz sunt doar câte­va dintre companiile care ar putea să vă aducă randamente de cinci până la zece procente doar din dividendele aferente anului 2009.

Între faliment şi supravieţuire Ioan Mărieş deţine două firme de construcţii în faliment şi are datorii de peste un milion de euro. E unul dintre puţinii antreprenori care vorbeşte deschis despre propriile greşeli de management. 

Cumpără-ţi sănătatea! Convinge-ţi angajatorul să investească într-un plan de beneficii extrasalariale la care să ataşeze poliţe de viaţă şi clauze suplimentare de sănătate!

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite