Patru motive pentru care iPad ar putea revoluționa industria media

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Steve Jobs
Steve Jobs

Tableta lui Steve Jobs poate să stopeze declinul presei internaţionale, cu condiţia să devină un gadget suficient de popular. Câteva publicaţii din SUA au dezvoltat deja aplicaţii pentru iPad, care permit citirea conţinutului din print în mediul digital.

Cu toţii iubim cărţile şi revistele. Pentru mirosul hârtiei tipărite, obişnuinţa de a întoarce paginile şi uşurinţa cu care le poţi lua oriunde după tine. Cu toţii iubim internetul. Pentru că rezultatele căutărilor sunt infinite şi informaţia vine în timp real. Cu noul iPad, Steve Jobs a decretat că cele două pasiuni nu se exclud reciproc. Ba chiar dimpotrivă, cu condiția ca iPad să devină un gadget suficient de popular.

4 motive pentru care iPad ar putea deveni un succes:

1. Urmează întocmai tiparul de succes al Apple: este o o versiune îmbunătăţită a unui aparat similar deja existent pe piaţă. S-a mai întâmplat o dată în 2001, când a apărut playerul muzical iPod. La acea dată, în magazine existau deja mai multe asemenea dispozitive, însă gadgetul lansat de Steve Jobs avea o memorie de sute de ori mai mare decât a aparatelor concurente şi era mai uşor de folosit decât acestea. Rezultatul: în septembrie 2009, compania vânduse în total peste 220 de milioane de playere iPod.


2. Când a fost lansat, iPhone nu era primul smartphone cu ecran tactil de pe piaţă și era considerat prea scump pentru ceea ce oferă (fără apelare vocală și fără să se poată copia textul). Între timp, calitatea aparatului şi zecile de mii de aplicaţii l-au transformat într-un succes uriaş. În doi ani, iPhone a câştigat 17% din piaţa globală şi a devenit al treilea cel mai vândut smartphone din lume, după Nokia şi BlackBerry.


3. Este un aparat hibrid, care are câte puțin din toate. Deşi este printre altele şi un lector de carte, menirea sa nu este aceea de înlocuitor al lui Kindle. Pe scara evoluţiei tehnologice, reprezintă o nouă specie, care preia trăsături atât de la laptopuri cât şi de la telefonul iPhone. „Este mult mai intim decât un calculator şi mult mai capabil decât un smartphone“, spune Steve Jobs despre creaţia sa.

4. A creat un nou front și o nouă categorie de gadgeturi. Tot ceea ce va apărea de acum încolo pe acest segment se va raporta la iPad.


Cum ar putea succesul iPad să schimbe fața presei internaționale?

Nu poate fi o întâmplare faptul că Steve Jobs şi-a prezentat noua tabletă împreună cu vicepreşedintele publicaţiei The New York Times. Este o indicaţie a ceea ce iPad îşi doreşte să fie cu preponderenţă. Un suport capabil să pună un preţ pe jurnalismul digital.

The New York Times a fost primul care a sesizat potenţialul iPad pentru industria media. În doar trei săptămâni, publicaţia a creat o aplicaţie care uneşte ce este mai bun din print cu ceea ce este mai bun în mediul digital, după cum s-a exprimat chiar vicepreşedintele pentru operaţiuni digitale al cotidianului american, Martin Nisenholz. Mai exact, această aplicaţie permite cititorilor The New York Times să afle noutăţile zilei şi să navigheze până la secţiunile lor favorite.

Mai multe articole încap pe o singură afişare, iar dimensiunea articolului îi marchează importanţa pe care a dorit-o editorul, aşa cum se întâmplă şi în print. Aplicaţia permite salvarea articolelor într-o listă de preferinţe, îţi dă posibilitatea să modifici numărul de coloane pe care este scrisă ştirea cu doar un clic, să redimensionezi textul extinzându-l cu doar două degete şi să te opreşti asupra fotografiilor în culori vii din slideshow-ul pregătit special pentru a ilustra articolele.

Revoluţie media

„Cred că am reuşit să surprindem esenţa citirii ziarului. Săritura de la o pagină la alta, designul prietenos, imagini şi conţinut, o experinţă de citit superioară", se felicită Jennifer Brook, Information Architect pentru The New York Times. Va fi esenţial pentru orice ziar sau revistă să se adapteze noului mediu creat de Apple, spune Sean Reily, director editorial pentru Los Angeles Times. „New York Times a ajuns primul acolo unde toate ziarele şi revistele vor dori să ajungă la un moment dat", anticipează Reily.

image

De altfel, The New York Times nu a fost singura publicaţie care a abordat Apple. Conde Nast Publications - compania care deţine în portofoliu mai multe reviste de renume - a anunţat că Vanity Fair, Wired şi GQ vor avea o versiune pentru iPad cel târziu în luna martie. Sports Illustrated, publicaţie a trustului Time Warner, şi-a făcut publice planuri similare. Presa americană anunţă că Apple este în discuţii şi cu News Corp., proprietarul editurilor HarperCollins şi Wall Street Journal.

Pe măsură ce cititorii şi-au luat ştirile şi informaţiile de pe internet, ziarele şi-au văzut periclitate tirajele şi veniturile obţinute din publicitate.În mod tradiţional, 53% din cheltuielile unui ziar merg către tipografie şi distribuţie - costuri mult diminuate prin distribuţia digitală - în comparaţie cu doar 35% către activităţile de bază cum sunt culegerea de informaţii, editarea şi procesele administrative, a explicat Hal Varian, fost profesor de economie şi economist-şef la Google la o întâlnire publică cu studenţii de la Şcoala de Jurnalism Berkeley, puţin înainte de lansarea iPad.

„Distribuţia digitală pe suporturi precum tableta Apple va fi un boom pentru editorii de publicaţii dacă vor şti să-şi redefinească radical produsele", anticipează acesta.

Mai puteţi citi în numărul 24 al revistei „Forbes România"

Bomba cu ceas a îndatorării globale. Banii cheltuiţi pentru ieşirea din recesiunea mondială vor necesita ani întregi de rambursare şi ne vor arunca pe toţi în agonie!

De pe uliţă pe bursă. Aninoasa este prima comună din România ajunsă pe Bursa de Valori Bucureşti. Emiterea de obligaţiuni este ultima găselniţă la care apelează tot mai multe primării pentru a stinge datoriile pe care le au la bănci.

Modelul polonez. Pentru a aduce bani la buget, guvernul ar trebui să se uite mai atent în propriile buzunare și să tragă cu ochiul la vecinii polonezi. Din vânzarea de acţiuni, statul ar putea încasa mai mult de patru miliarde de euro.

În căutarea clientului perfect Obţinerea unui credit a devenit o misiune aproape imposibilă. Catalogate drept prea darnice în urmă cu doi ani, băncile sunt acum mult prea restrictive. Cum arată clientul ideal pe timp de criză?

Lovitură pentru Amazon

Amazon - pionierul digitalizării cărţilor - are în stoc sute de mii de e-books, iar şase din zece vânzări pe care le face reprezintă versiuni online disponibile pe dispozitivul special creat, Kindle. Fără concurenţă reală până acum, Amazon a impus un preţ de 9,99 dolari pentru orice carte online şi a cerut editurilor 70% din venituri.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite